۱۶۴۷ خانه به مددجویان بهزیستی استان بوشهر تحویل داده شد

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت:در هفت سال اخیر هزار و ۶۴۷ واحد مسکونی برای مددجویان زیر پوشش این نهاد حمایتی در این استان احداث و به آن‌ها تحویل شده است.

دکتر علیرضا حاجیونی مدیرکل بهزیستی استان بوشهربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر علیرضا حاجیونی مدیرکل بهزیستی استان بوشهر روز سه شنبه بیان کرد: برای احداث این واحد‌های مسکونی ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شد که به صورت تسهیلات کم بهره و کمک‌های بلاعوض پرداخت شده‌است

خانه دار شدن ۲۲۵ خانوار دارای ۲ معلول بوشهر

او عنوان کرد: دولت تدبیر و امید با طرح خانه دار کردن خانواده‌های ۲ معلول تلاش کرد مشکل مسکن بسیاری از این خانواده‌ها را برطرف کند که در این راستان ۲۲۵ خانواده در استان بوشهر خانه دار شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر بیان کرد: از این تعداد خانواده دارای ۲ معلول ۱۴۲ خانواده شهری (شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت) و ۸۳ خانواده نیز در روستا‌های استان بوشهر زندگی می‌کنند.

امضای تفاهم‌نامه احداث ۹۱۰ خانه برای مددجویان بهزیستی بوشهر

حاجیونی ادامه داد: همچنین در قالب تفاهم نامه‌های مختلف این سازمان با استانداری، بسیج سازندگی، برنامه و بودجه، وزارت نفت، قرارگاه خاتم الانبیاء نیز ۹۱۰ واحد مسکونی برای مددجویان زیر پوشش این نهاد حمایتی احداث و تحویل می‌شود.

او عنوان کرد: براساس تفاهم نامه‌های بهزیستی با استانداری بوشهر قرار است ۳۰۰ واحد مسکونی به صورت مشترک از محل پرداخت تسهیلات بانکی با بهره پائین و بلاعوض، بسیج سازندگی ۱۵۰ واحد مسکونی و سازمان برنامه و بودجه نیز ۴۰۰ واحد مسکونی قرار است در استان بوشهر احداث شود.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: همچنین ۳۰ واحد مسکونی با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد از محل اعتبارات وزارت نفت با یک میلیارد تومان اعتبار در دشتستان بوشهر در دست احداث است که به زودی موردبهره‌برداری قرار می‌گیرد.

حاجیونی گفت: همچنین براساس تفاهم نامه بهزیستی با قرارگاه خاتم الانبیا عملیات اجرایی ۱۵ واحد مسکونی ۵۰ و ۶۰ متری برای زنان سرپرست خانوار زیر پوشش این نهاد آغاز شده و قرار است در مدت ۹ ماه احداث و تحویل شود.


بیشتر بخوانید

۱۲ واحد مسکونی به خانواده‌های دارای حداقل دو عضو معلول واگذار شد


او افزود: علاوه براین از محل تفاهم نامه صندوق توسعه ملی با سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن ۱۵ واحد مسکونی قرار است برای ایتام زیر پوشش بهزیستی با ۵۰ میلیون تومان بلاعوض احداث شود.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر تاکید کرد: بیشترین مشکل احداث مسکن برای مددجویان نداشتن زمین و ضامن و وثیقه بانکی است.

حاجیونی ادامه داد: در صورت بهره‌برداری از همه طرح‌های مسکن در دست اجرا بازهم ۲۱۹ نفر از مددجویان زیر پوشش بهزیستی بوشهر همچنان در نوبت تامین خانه باقی می‌مانند.

تامین ودیعه و پرداخت اجاره مسکن مددجویان در دوران کرونا

او با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مشکل پرداخت اجاره و ودیعه مسکن مددجویان بهزیستی گفت: ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان رهن و اجاره مسکن و یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان قرض‌الحسنه ودیعه مسکن به مستاجران زیر پوشش این نهاد در استان بوشهر پرداخت شده‌است.

اشتغال ۵۷۰۰ معلول بوشهر در دولت تدبیر و امید

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر  بیان کرد: با ارائه تسهیلات زمینه اشتغال پنج هزار و ۷۰۰ معلول در این دولت در استان بوشهر فراهم شده‌است این درحالی است که تا پیش از این تنها ۴۱۲ نفر معلول مشغول به کار بودند.

حاجیونی افزود: امسال ۳۷۰ میلیارد ریال تسهیلات زمینه ایجاد هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی برای گروه‌های هدف این سازمان ابلاغ شده‌است.

او عنوان کرد: در سال گذشته هزار و ۴۰ فرصت شغلی برای گروه‌های هدف بهزیستی استان بوشهر ایجاد شد که فرصت‌های شغلی ابلاغی در سال جاری ۲۰ درصد و میزان تسهیلات اختصاص یافته نسبت به پارسال ۴۲ رشد نشان می‌دهد.

تامین غذای گرم برای کودکان طرح موفق دولت در مناطق محروم

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر تاکید کرد: یکی از طرح‌های موفق دولت تدبیر و امید طرح دادن یک وعده غذای گرم به کودکان روستا مهدها، مناطق حاشیه‌ای و محروم است.

حاجیونی افزود: این طرح در وعده ناهار با هدف ارتقای شاخص‌های رشدی کودکان، تامین کالری و پروتئین و موادغذایی مورد نیاز و جلوگیری از سو تغذیه احتمالی در کودکان روستایی و مناطق محروم اجرا می‌شود.

او عنوان کرد: از سال ۹۲ تا ۹۸، بیش از ۱۲ هزار کودک در استان بوشهر زیر پوشش طرح یک وعده غذای گرم به کودکان روستا مهدها، مهد‌های مناطق حاشیه‌ای و محروم قرار گرفته‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: این طرح به مدت پنج روز در هفته و ۹۰ روز در سال برای روستامهد‌های معرفی شده از سوی مرکز بهداشت و درمان اجرا می‌شود.

حاجیونی ادامه داد: برای اجرای این طرح به ازای هر کودک روزانه ۳۷ هزار و ۴۰۰ ریال اعتبار پیش‌بینی و اختصاص یافته است.

غربال‌گری بینایی ۱۴۵ هزار کودک در استان بوشهر

او گفت: یکی از طرح‌های موفق این سازمان طرح تنبلی چشم است که در هفت سال گذشته ۱۴۵ هزار کودک زیر پوشش قرار گرفته‌اند که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با اشاره به رشد ۶۰ درصدی غربال‌گری کودکان در این مدت افزود: در این مدت ۹۰ درصد کودکان در استان بوشهر زیر پوشش طرح‌های غربال‌گری قرار گرفته‌اند.

حاجیونی بیان کرد: براساس غربال‌گری‌های انجام شده یک هزار و ۳۰۰ کودک دارای اختلال بینایی و ۱۵۰ نفر دارای اختلال شنوایی در استان شناسایی تشخیص و زیر پوشش درمان به موقع قرار گرفته اند.

توسعه مراکز پیشگیری و درمان اعتیاد

او توسعه مراکز پیشگیری و درمان اعتیاد و بازتوانی افراد را از سیاست‌های بهزیستی عنوان کرد و گفت: از سال ۹۲ تاکنون تعداد تیم‌های اجتماع محور در استان بوشهر از ۱۲۲ با ۳۲ درصد رشد به ۱۶۲ مرکز افزایش یافته است.

حاجیونی تاکید کرد: همچنین شمار مراکز اقامتی اعتیاد از ۶ به ۱۵، مراکز سرپایی درمان اعتیاد به ۱۱، مراکز گذری ۳ و ۲ موبایل سنتر در این استان فعال است.

افزایش چشمگیر خدمات بهزیستی در دولت تدبیر و امید

او گفت: رشد ۵۷ درصدی آموزش‌های مراقبت در منزل که در این مدت ۱۸۹ نفر زیر پوشش قرار گرفتند، افزایش ۱۰ برابری مراکز شبانه روزی و ارائه خدمت به ۱۸۴ نفر، افزایش ۱۰ درصدی پرداخت کمک هزینه بابت افراد مقیم در مراکز شبانه روزی، استفاده ۲۹۷ نفر از خدمات توانبخشی در منزل، واگذاری ۶۰ درصد پرونده‌ها به بخش غیر دولتی، افزایش تعداد کارگاه‌های روزانه توانبخشی از سال ۹۲ تاکنون با افزایش ۲ برابری به ۱۵ مرکز افزایش یافته و ۵۰۰ نفر در حال فراگیری مهارت‌ها هستند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر افزایش چهار برابری مراجعه به کمیسیون پزشکی برای تعیین درصد و شدت معلولیت از هزار و ۲۴۳ به چهار هزار و ۲۰۰ نفر، کمک هزینه اشتغال استاد شاگردی از ۷۰ به ۲۰۰ نفر، ۳۳۸ معلول ضایع نخاعی در استان وجود دارد که برای آن‌ها حق پرستاری پرداخت می‌شود، ۱۹ بیمار پی کی یو که نوعی بیماری ژنتیکی است و به آن‌ها کمک هزینه تامین مواد غذایی پرداخت می‌شود، پرداخت کمک هزینه مناسب سازی خودرو و منزل به ۵۵۰ معلول، تامین وسایل کمک توانبخشی برای سه هزار و ۱۱۴ نفر که این رقم نسبت به سال ۹۲ که تنها ۳۷۶ مورد بود ۸۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

حاجیونی افزایش حق پرستاری معلول ضایع نخاعی از ۲۰۰ به ۵۵۴ هزار تومان، افزایش پرداخت مراکز نگهداری کودکان از ۴۲۰ به ۶۵۰ هزار تومان، افزایش هزینه نگهداری کودکانی که به دلیل بد سرپرستی به یکی از افراد خانواده واگذار می‌شود از ۳۷۰ به ۶۵۰ تومان پرداخت شده است.

بازتوانی ۲۶۳ زن سرپرست خانوار

او گفت: در زمان حاضر پنج هزار و ۳۰۰ زنان سرپرست خانوار و بدون سرپرست موثر معادل ۲۱ درصد زیر پوشش بهزیستی این استان قرار دارند که در این مدت ۲۶۳ نفر از آنان بازتوانی و از چرخه حمایتی خارج شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با اشاره به رشد هفت درصدی خانواده‌های دارای سه و ۲ قلو در استان بوشهر عنوان کرد: پرداخت کمک هزینه معیشت به خانواده‌هایی که داری فرزندان سه و دو قلو که در زمان حاضر ۵۵ خانواده دارای سه قلو و یکهزار و ۲۲۸ خانواده در این استان دارای ۲ قلو هستند.

حاجیونی ادامه داد: پرداخت بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار از دیگر خدمات حوزه اجتماعی بهزیستی است که در هفت سال گذشته هزار و ۳۳ نفر از زنان سرپرست خانوار در استان بوشهر از این خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شده‌اند.

توسعه خدمات اورژانس اجتماعی بوشهر

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر افزود: در هفت سال گذشته با توسعه اورژانس اجتماعی در سراسر استان به ۲۴هزار نفر دراین بخش خدمات مشاوره‌ای و مداخله‌ای ارائه شده است که از این شمار ۱۴ هزار مورد تنها مربوط به سال ۹۸ بوده است.

حاجیونی بیان کرد: همچنین در این مدت به هفت هزار و ۵۰۰ نفر در مراکز کاهش طلاق مشاوره ارائه شده است که این میزان مشاوره از سال ۹۲ تاکنون ۷۶ درصد افزایش داشته است.

بیشتر کودکان کار در استان بوشهر دارای سرپرست موثر هستند

او ارائه خدمت به ۹۱۷ کودک کار و خیابانی را از دیگر خدمات بهزیستی استان بوشهر عنوان کرد و گفت: بسیاری از کودکان کار این استان به عنوان کودک کار نیستند و بیشتر آن‌ها دارای سرپرست موثر هستند بررسی‌ها نشان می‌دهد مشکل نخست و اصلی آن‌ها مالی نیست و این اقدام آن‌ها به عنوان حرفه و شغل به شمار نمی‌رود.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: کودک کار مشکل مالی دارد و برخلاف میل باطنی به عنوان ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد درحالی که این کودکان در استان بوشهر دارای سرپرست هستند و به عنوان سرگرمی به این کار می‌پردازند.

راه اندازی خانه امن برای دختران و زنان در معرض خشونت

حاجیونی افزود: از سال ۹۷ تاکنون به ۵۶ نفر از دختران و زنان در معرض خشونت و یا خشونت دیده در خانه امن خدمت حمایتی و قضایی ارائه شده و تا امنیت این افراد تامین نشود در مراکز زیر حمایت بهزیستی می‌مانند.

او تاکید کرد: در هشت شهرستان استان خانه‌های کودک و نوجوان برای کودکان فاقد سرپرست و یا سرپرست موثر راه‌اندازی شده‌است.

رشد ۴۲ درصدی مهد‌های کودک

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر بیان کرد: تعداد مهد‌های کودک در استان بوشهر از ۱۹۳ مهد در سال ۹۲ با افزایش ۲۳ درصدی امروز به ۲۲۵ مهد افزایش یافته‌اند.

حاجیونی عنوان کرد: درزمان حاضر ۲۸ هزار کودک در استان بوشهر در مهدهازیر پوشش بهزیستی هستند و ۶۵۰ مربی مسئولیت آموزش آن‌ها را برعهده دارند.

تصویب قانون تعارض منافع دستاورد مهم بهزیستی در دولت تدبیر و امید

او گفت: براساس بخشنامه تعارض منافع دست اندرکاران بهزیستی که همزمان مسئولیت اجرایی و مدیریت یک مرکز را برعهده دارند، باید یکی از این‌ها را واگذار کنند و این بزرگترین و مهمترین اتفاقی بود که در این مدت در این سازمان اتفاق افتاد.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر عنوان کرد: پس از آن نیز این قانون به صورت سخت گیرانه‌تر اجرا شد و براین اساس حتی افراد درجه یک هریک از کارکنان بهزیستی نیز اجازه اداره یکی از مراکز بخش خصوصی مربوط به حوزه بهزیستی را ندارند.

او بیان کرد: هرچند افرادی که علاوه بر داشتن مسئولیت اجرایی در سازمان مسئولیت یکی از مراکز خصوصی را نیز برعهده داشتند در استان بسیار اندک بود، اما قانون به صورت کامل اجرا شده است.

حاجیونی گفت: براساس این قانون دیگر هیچ مجوزی برای مدیران بهزیستی و بستگان آن‌ها شامل همسر، فرزند، مادر، پدر، خواهر و برادر صادر نشده است.

او ادامه داد: اجرای بخشنامه تعارض منافع باعث شفافیت در عملکرد مدیریتی می‌شود.

ایجاد سامانه‌های شفاف‌سازی فعالیت بهزیستی

حاجیونی با اشاره به شعار "شفافیت، تحول خدمت و ارتقای سلامت اجتماعی در خانواده" گفت: در راستای شفافیت، حذف موازی کاری و توسعه خدمات براساس دولت الکترونیک اقدام به راه اندازی سامانه‌های مختلفی کرده است.

او افزود: سازمان بهزیستی در راستای رعایت و احترام به حقوق شهروندان و ارائه وظایف حاکمیتی که براساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد سازی محول شده‌است و در راستای توسعه دولت الکترونیک، اقدام به الکترونیکی کردن وظایف و فعالیت‌های خود براساس نظر سنجی و مشارکت مردمی نموده و این مهم در سامانه‌های تخصصی نمود پیدا کرده‌است.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر عنوان کرد: سامانه مشارکت الکترونیکی مردمی از جمله این سامانه‌هاست و به این وسیله کمک‌های مردمی در قالب مشارکت به صورت مستند و شفاف به دور از هر گونه سوء استفاده‌ای انجام می‌شود.

حاجیونی گفت: سامانه تصمیم از جمله دیگر سامانه‌های طراحی شده در سازمان بهزیستی است که با هدف کاهش طلاق افراد متقاضیبرای دریافت مشاوره پیش از طلاق باید از این سامانه استفاده و خدمات مشاوره‌ای دریافت کنند.

او ادامه داد: سامانه شفافیت از جمله دیگر سامانه‌هایی است که این سازمان را به سازمانی شیشه‌ای تبدیل کرده‌است و همه فعالیت‌ها و اطلاعات و آمار در دسترس قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: سامانه دانشجویی سامانه‌ای است که برای بررسی وضعیت دانشجویان زیر پوشش سازمان بهزیستی راه اندازی شده است.

حاجیونی سامانه دیده بان را از جمله دیگر سامانه‌های طراحی شده از سوی بهزیستی عنوان کرد و افزود: افراد از طریق این سامانه می‌توانند مشکل و گلایه خود در مورد هریک از بخش‌های بهزیستی را ثبت کنند و نیازی به نامه‌نگاری نیست.

او گفت: سامانه فرزندخواندگی که با توجه به اهمیت موضوع برای اولویت دهی متقاضیان فرزندخواندگی است و با توجه به این شرایط همه این اطلاعات خانوار از بعد اقتصادی، اجتماعی و روانی در این سامانه ثبت، نوبت دهی و اولویت بندی می‌شود.

راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی راهی برای تجمیع خدمات رسانی

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر عنوان کرد: مراکز مثبت زندگی با هدف تجمیع خدمات رسانی مراکز غیردولتی وابسته به این سازمان به جامعه هدف راه‌اندازی می‌شود.

حاجیونی بیان کرد: راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی یکی از بزرگترین طرح‌‌ها در ساختار بهزیستی به لحاظ نحوه ارائه خدمات و تغییراتی که در آن صورت می‌گیرد، است.

او ادامه داد: در زمان حاضر مجوز راه اندازی ۴۰ مرکز مثبت زندگی در استان صادر شده ‌است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.