تجلیل از تعاونی‌های برتر استان در هفته تعاون

همزمان با سراسر کشور ۲۲ تعاونی استان بعنوان تعاونی نمونه در گرایش‌های مختلف معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،ملاک انتخاب این تعاونی ها، اشتغالزایی، تثبیت اشتغال و صادرات شرکت‌های تعاونی بود.

پورمحمدی استاندارآذربایجان شرقی در مراسم تجلیل از تعاونی‌های نمونه با اشاره به فشار حداکثری استکبار در عرصه اقتصادی گفت: دشمنان قسم خورده انقلاب تمام تلاش خود را می‌کنند، تا عرصه اقتصادی را برای کشور تنگ کنند، که این نقشه‌ها به سبب تلاش واحد‌های تعاونی نقشه برآب شده و خواهد شد.

او ادامه داد: رهایی اقتصاد از نفت سال‌ها مطرح شده بود، اما امروز به سبب تحریم‌ها اقتصاد کشور به اقتصاد تاب آور و تحقق اقتصاد مقاومتی سوق پیدا کرده است.

به گفته او ،۵ درصد تعاونی‌های کشور در استان آذربایجان شرقی فعال هستند و که این مهم بخش تعاون را در اولویت برخورداری و حمایت‌های دولتمردان قرار داده است.

استاندارآذربایجان شرقی گفت: اگر تا دیروز اقتصاد اروپا و آمریکا به رخ ما کشیده می‌شد، اما ویروس کرونا همه چیز را بر ملا کرد و کشور ما علی رغم تمام سختی‌ها روی پای خود ایستاد.

فتحی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم گفت: نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی با اقتصاد تعاونی محور محقق می‌شود و کارکرد تعاونی‌ها از تجمیع تجارب و سرمایه افراد و با هم افزایی ناشی از منابع درون زاست.

او افزود: رفع نیاز‌های شغلی و حرفه‌ای در تعاونی‌ها نمود دارد و افزایش مقاومت و تاب آوری مردم در تعاونی‌ها قابل تجلی است.

او  با بیان اینکه نقش تعاون در اشاعه اقتصاد تاب آوری زیاد است گفت: بدون تعاون چرخ اقتصادی پیش نمی‌رود تا جایی که در سال‌های اخیر باعث شده از اقتصاد نیمه صنعتی به صنعتی رشد کنیم.

به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اکنون ۴ هزار و ۲۴۰ تعاونی در ۱۳ گرایش در استان فعال هستند، که ۴.۵ درصد از سهم کشوری را دارند و برای ۷۸ هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

فتحی با بیان اینکه ۹۲۳ تعاونی در بخش صنعت استان با ۱۰ هزار نفر عضو فعال است گفت: نقش تعاونی در توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری غیر قابل انکار است.

او با تاکید بر اینکه شرکت‌های تعاونی دارای اولویت لازم در پرداخت تسهیلات هستندافزود: سال قبل با پرداخت ۴۴۰ میلیارد تومان تسهیلات، ۷۸ هزار و ۷۰۰ ظرفیت شغلی در ۴ هزار ۲۰۰ تعاونی تثبت شد.

او  ادامه داد: برای پیشرفت شرکت‌های تعاونی، باید کارخانه‌های نوآوری در شرکت‌های تعاونی ایجاد شود و هم اکنون ۱۱ تعاونی دانش بنیان در استان فعال است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی دیگر از اولویت‌های وزارت تعاون را ایجاد شفافیت عنوان کرد و گفت: برای رفع موانع فردی، قوانین و مقررات آموزشی که منجر به ایجاد نارضایتی در تعاونی‌های قدیمی شده بود، ۳۲ سامانه شفافیت ایجاد شده است.

این سامانه‌های برای رسیدگی به شکایات مردمی، نظرات عمومی اعضا و کاهش فساد اداری در سایت اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی تعبیه شده اند.

در این مراسم همچنین طرح اینفوگرافیک زیست بوم در سطح کشور برای اولین بار رونمایی شد.

در این طرح مسیر‌های مختلف حامیان برای نمونه سازی ایده‌ها طراحی شده است؛ و جایگاه ارائه دهندگان تسهیلات و حامیان توسعه کسب و کار مشخص شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار