کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برای پیشگیری از افسردگی در افراد راهکار‌هایی ارائه داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سیمین تاج دهقانی کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: افسردگی شایع‌ترین و مهم‌ترین بیماری روانپزشکی در بین گروه بزرگسال در ایران است، اما امروزه به دلایل مختلف آمار افسردگی در میان جوانان رو به افزایش و در ایران نیز سیر صعودی داشته است.

او ادامه داد: مطالعاتی که تاکنون در ایران درباره افسردگی انجام شده بیانگر این است که بیش از ۲۰ درصد از جامعه بزرگسال دچار نوعی اختلال روانی از جمله افسردگی هستند.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: این بیماری توانمندی انسان را در رفتار و عملکرد، تفکر و احساس تحت تأثیر قرار می‌دهد، فرد به نوعی منزوی و گوشه گیر می‌شود و ارتباط او با اطرافیان کاهش می‌یابد.

او گفت: دامنه اختلال افسردگی از احساس ناتوانی، بی کفایتی و بی میلی به زندگی شروع شده و در مراحل بالاتر و گذشت زمان به پوچی و خودکشی سوق داده می‌شود.

سیمین تاج دهقانی اضافه کرد: دو سوم بیماران مبتلا به افسردگی، افکار خودکشی داشته و ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز اقدام به خودکشی می‌کنند و گاهی به علت نبود انرژی کافی، بیماران پس از شروع درمان و کسب انرژی، دست به این عمل می‌زنند که خودکشی متناقض نام دارد.

نشانه‌های افسردگی چیست؟

او درباره نشانه‌های افسردگی با بیان اینکه اگر فردی ۵ یا تعداد بیشتری از این نشانه‌ها را در طول مدت ۲ هفته داشته باشد در آن صورت از افسردگی رنج می‌برد، تصریح کرد: افراد نسبت به انجام فعالیت‌های روزمره بی علاقه هستند و احساس لذت نمی‌کنند، زودرنج، غمگین و بی حوصله هستند و اغلب اوقات خُلقشان گرفته است، نداشتن انرژی و تحرک لازم برای انجام امور و به تأخیر انداختن کار‌ها، اختلال در خواب (پرخوابی یا کم‌خوابی)، اختلال در خوردن (کم‌خوری یا پرخوری همراه با کاهش یا افزایش شدید وزن) از جمله نشانه‌های افسردگی است.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: افراد افسرده، احساس گرایش به مصرف مشروبات الکلی یا سیگار دارند و سعی می‌کنند با مصرف آن‌ها غم و اندوه خود را کاهش دهند، از مشکلات بدنی مثل درد معده، حالت تهوع و سردرد صحبت می‌کنند، بدون آنکه علائم بیماری جسمی در آنان دیده شود، نسبت به ظاهر و آراستگی خود توجه ندارند و در ارتباط اجتماعی با دیگران ضعیف هستند، در صورت موفق نشدن، خود را مسئول شکست می‌دانند و دلیل موفقیت و یا پیروزی را شانس و تصادف می‌پندارند.

او افزود: افراد افسرده کاهش تمرکز و درک دارند و در تصمیم گیری، ضعیف عمل می‌کنند، احساس بی ارزشی، گناه و شکست کرده و دائم به گذشته فکر می‌کنند و افکار و احساس خودکشی در سر دارند.

سیمین تاج دهقانی با اشاره به راه‌های پیشگیری از افسردگی، اظهار کرد: یکی از کار‌های بسیار مهمی که می‌توانید انجام دهید، بیدار شدن صبح‌ها در موعد مشخص است.

او بیان کرد: به محض بیدار شدن، خود را در معرض نور قرار دهید. پرده‌ها را کنار بزنید تا نور بیشتری به درون خانه بتابد.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: یکی از راه‌ها موثر برای کاهش افسردگی، ایجاد ارتباط و صحبت کردن با دیگران است. نباید فکر کنید که به هنگام افسردگی باید از دیگران دوری کرد؛ به عنوان مثال خود را مجبور کنید به اطرافیانتان «سلام» کنید.

او افزود: دعا کردن و راز و نیاز با خداوند و انجام اعمال مذهبی هم در پیشگیری از افسردگی و هم در درمان آن موثر است.

سیمین تاج دهقانی با بیان اینکه از مصرف سیگار و دخانیات پرهیز کنید، تصریح کرد: پناه بردن به سیگار یا دخانیات نه تنها از فشار‌های روانی نمی‌کاهد، بلکه از ما موجودی بی اراده و نامطمئن می‌کند و در طولانی مدت باعث تشدید افسردگی فرد می‌شود.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه برنامه عادی زندگی خود را تغییر دهید، ادامه داد: می‌توانید ترکیب جدیدی از لباس‌ها را انتخاب کنید، به جای رانندگی پیاده روی کنید، شیوه رفتاری جدیدی را انتخاب کنید و در مکانی دیگر غذا بخورید.

او بیان اینکه از واژه‌ها و جملات مثبت استفاده کنید، گفت: مثبت فکر کردن و این تصور که با موفقیت مشکلی را پشت سر خواهیم گذاشت موجب می‌شود از همان ابتدا با روحیه‌ای قوی و با تلاشی بیشتر با مشکلات برخورد کرده و آن‌ها را حل کنیم.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: اگر نشانه‌ای از افسردگی را در خود و اطرافیانتان مشاهده کردید به روانشناسان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کرده و مشاوره رایگان دریافت کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.