۴۰۰ میلیون تن ذخیره مس در جنگنجا سیستان و بلوچستان شناسایی شده است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: ۴۲ هزار مترمربع حفاری برای اکتشاف در محدوده جنگنجا انجام و ۴۰۰ میلیون تن ذخیره مس در این منطقه شناسایی شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، داود شهرکی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید از محدوده معدنی اکتشافی جنگنجا شهرستان نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این محدوده از نظر جغرافیایی در بخش صابوری شهرستان نیمروز واقع شده و دسترسی به آن از طریق جاده زاهدان _ نهبندان و طی مسیری حدود ۲۰۵ کیلومتر امکانپذیر است.

او  افزود: محدوده اکتشافی جنگنجا در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شرق نهبندان است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: در سال ۸۶ و ۹۰ این سازمان از محل اعتبارات استانی مطالعات مرحله شناسایی را آغاز کرد که منجر به شناسایی محدوده های مشخص شد.

او ادامه داد: در آغاز مرحله شناسایی سازمان صمت محدوده اکتشافی را در قالب پهنه اکتشافی به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی واگذار و این شرکت، مطالعات اکتشافی را در گستره ۳۰۸ کیلومترمربعی انجام داد که در نهایت سال ۹۷ منجر به صدور پروانه اکتشاف شد.

شهرکی در باره آخرین وضعیت مطالعات اکتشافی در محدوده معدنی جنگنجا گفت: مطالعات مرحله شناسایی و پی جویی در اوایل سال ۹۸ بوسیله شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به پایان رسید و هم اکنون مطالعات مرحله اکتشاف تفصیلی از سوی مشاور پروژه (شرکت پارس اولنگ) در دست اقدام است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با اشاره به میزان ۴۲ هزار مترمربع عملیات حفاری در محدوده جنگنجا افزود: انجام مطالعات مرحله شناسایی و پی‌جویی در مساحت ۳۰۸ کیلومتر مربع در قالب پهنه اکتشافی جنگنجا ، نمونه برداری و آنالیز نمونه های معدنی (۱۰ هزار نمونه)، تهیه نقشه های زمین شناسی-توپوگرافی به مقیاس یک بیست هزارم ، یک پنج هزارم (۷۰ کیلومترمربع)، انجام مطالعات ژئوفیزیک به روش مگنتومتری و IP/RS در محدوده اکتشافی (۳۰ هزار نقطه)، انجام حفاریهای اکتشافی (ترانشه) به میزان هفت هزار مترمکعب و حفاری (کرگیری) به میزان ۴۲ هزار متر از اهم اقدامات انجام شده است.

او  میزان سرمایه گذاری در محدوده معدنی جنگجا را ۶۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: این طرح تاکنون برای ۶۳ نفر شغل ایجاد کرده است.

شهرستان نیمروز از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۲۲۰ کیلومتری شمال زاهدان مرکز این استان قرار دارد.

نیمروز یکی از پنج شهرستان منطقه سیستان است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار