توصیه‌های هواشناسی به کشاورزان آذربایجان شرقی

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه‌ای توصیه‌های هواشناسی کشاورزی را برای کشاورزان استان ارائه داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:بهره برداران باید سیستم فشار هوا و سیستم هوادهی استخر‌ها را کنترل کنند و طرح‌های کشاورزی از جمله مرغداری‌ها، دامداری‌ها، گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش قارچ به سیستم برق اضطراری تجهیز شده و تدابیر لازم با توجه به بارش باران و رعدوبرق در هفته جاری اتخاذ شود.

در این اطلاعیه آمده که کشاورزان باید طی این هفته علف‌های هرز، مصرف کود سرک و کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی را در زراعت‌های ذرت، چغندر قند، پیاز و ... کنترل کنند.

همچنین در این اطلاعیه بر پایش و مبارزه با آفت زنجره مو در تاکستان‌ها و قطع شاخه‌های آلوده به تخم آفت و معدوم کردن آن‌ها تاکید شده است.

با توجه به آغاز کشت کلزا در استان، به کشاورزان توصیه می‌شود تا اراضی مستعد (داشتن آب مطمئن) برای کشت کلزا مکان یابی و شناسایی شود.

همچنین بهره برداران استان باید نسبت به بوجاری و ضدعفونی بذور گندم و جو خود مصرفی قبل از کاشت توجه کرده و آبیاری منظم باغات را براساس نیاز واقعی درختان انجام دهند.

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این اطلاعیه تاکید کرده تا کشاورزان سعی کنند در مناطق سردسیر از حجم آبیاری کاسته و در آخر هفته، آبیاری درختان گردو را جهت جلوگیری از سرمازدگی زود رس زمستانه متوقف کنند.

کشاورزان باید نسبت به جمع آوری محصولات باغی پاییزه از جمله انگور و سیب در روز‌های آتی تمهیدات لازم را اتخاد کنند تا در اسرع وقت، برداشت و به محل انبار انتقال یابد.

با توجه به پیش بینی کاهش دما کنترل سیستم‌های تهویه و سرمایشی گلخانه‌ها و سفت نمودن پوشش گلخانه‌ها امری ضروری تلقی می‌شود.

در ادامه توصیه‌های هواشناسی کشاورزی استان، بر ردیابی آفت و بیماری محصولات باغی و زراعی تاکید شده و انجام تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت جوندگان از جمله موش در محصولات باغی و زراعی توصیه شده است؛ کشاورزان می‌توانند در صورت مشاهده این آفات از کارشناسان مربوطه، مشاوره دریافت کنند.

در خاتمه این اطلاعیه آمده که طی این هفته باید بستر کشت پاییزه غلات و گندم در اسرع وقت با تهیه کود و بذر آماده سازی شود و از آتش زدن بقایای کلش غلات سال قبل خودداری به عمل آید و به جای آن از طریق شخم زمین و دفن بقایای گیاهی (کاه و کلش) با عملیات شخم جهت پوسیدگی اقدام شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار