گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از نابغه‌های دفاع مقدس/۹؛

فرمانده ارتشی که بر پوتین سربازش بوسه زد

یکی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران بر پوتین سرباز خود بوسه زده است.

‌به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر سرتیپ دوم غضنفر آذرفر یکی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران است که سال ۱۳۱۸ در روستا مغانک واقع در جنوب شهرستان الیگودرز در استان لرستان متولد شد. وی پس از گذراندن چندین سال تحصیل در خوزستان، به واسطه تشویق‌های دبیر فیزیکش به نام مجلسی و رئیس دبیرستان (به نام کرباسچی)، برای ادامه تحصیل راهی اصفهان شد و در دبیرستان ادب مشغول به تحصیل شد. وی پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، در سال ۱۳۳۶ در دانشکده افسری ثبت نام کرد و در طول تحصیل به زبان‌های انگلیسی و عربی تسلط پیدا کرد. آذرفر در دوره‌های آموزش تکمیلی ارتش، دوره مقدماتی، دوره هوابرد و رنجر و همچنین دوره جنگ‌های ویژه (کلاه‌سبز‌های ایران) در شمار دانشجویان عالی قرار داشت.

یادگاری یک فرمانده ارتش برای صدام چه بود؟

فرماندهی همه فن حریف

امیر سرتیپ آذرفر در سال ۱۳۳۹ به استخدام ارتش درآمد و پس از گذراندن دوران دانشکده افسری در لشکرهای کردستان و لرستان به عنوان فرمانده دسته مشغول خدمت شد و با گذراندن دوره‌های هوابرد و تکاور در داخل کشور با درجه ستوانی برای طی دوره های تکمیلی نظامی به خارج از کشور اعزام شد. او دوره‌های تکاور، هوابرد و جنگ های ویژه شامل جنگ‌های نامنظم، عملیات ویژه گریز، فرار و جنگ های روانی، دوره های جنگ در کوهستان شامل زیست در کوهستان های بلند و برف‌گیر، اسکی نظامی، بهمن شناسی و رزم در برف را با موفقیت طی کرد.

یادگاری یک فرمانده ارتش برای صدام چه بود؟

گذراندن دوره های نظامی مذکور و لیاقت شایستگی آذرفر باعث شد که از آن پس همواره از او به عنوان استاد در آموزش نیروهای نظامی کشور استفاده شود. در سال های نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی، آذرفر با درجه سرگردی به عنوان فرمانده ایرانی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به جنوب لبنان اعزام شد و در راه بازگشت از آنجا که همزمان با حوادث پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود به دستور سرلشکر شهید ولی الله فلاحی فرمانده وقت نیروی زمینی فرماندهی پادگان و تیپ مریوان را بر عهده گرفت.

یادگاری یک فرمانده ارتش برای صدام چه بود؟

با شروع جنگ تحمیلی، امیر آذرفر فرماندهی تیپ ۱۸۴ خرم آباد را قبول کرد و همراه با دیگر فرماندهان دلیر ارتش همچنین امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی به جنگ با دشمن متجاوز پرداخت و بیش از گذشته به ارائه لیاقت و کاردانی خود پرداخت به طوری که امیر صیاد شیرازی در خاطرات کتاب ناگفته های جنگ در مورد آذرفر می‌گوید:« استاد بنده در رنجر بود خیلی شجاعت هم دارد، چرا که می جنگند خوب تحریک می کند و خودش نیز اهل عمل است؛ نیروها از او خیلی حساب می برند. بچه‌های سپاه پاسداران هم دوستش دارند با اینکه کمی قُد هم هست ولی دوستش دارند به خاطر صداقت و راستی و درستی و شجاعتش.»

پس از عملیات فتح المبین، آذرفر مسئولیت های بسیار مهمی مانند فرماندهی تیپ ۳۰ گرگان مستعد در خوزستان و لشکر ۲۸ کردستان را بر عهده گرفت و نقش بسیار مهمی در عملیات پیروزمند والفجر ۴ ایفا کرد و سپس در تابستان ۶۵ به فرمانده لشکر ۶۴ ارومیه منصوب شد.

فرمانده ارتشی که بر پوتین سربازش بوسه زد

شرایط ویژه این لشکر یعنی مستقر بودن در مناطق صعب العبور و برف گیر استان آذربایجان غربی از یک‌سو و درگیری همزمان لشکر با ارتش رژیم بعثی عراق و نیروهای ضد انقلاب از سوی دیگر حساسیت خاصی به فرماندهی آن می بخشید. اما آذرفر که به درجه سرهنگی رسیده بود با کوله باری از تجربه و با اتکا به دانش بالای خود در زمینه جنگ های کوهستانی درخشان‌ترین دوران حیات نظامی خود را در این لشکر سپری کرد. در حالی که همواره با استفاده از ابتکار عمل و نبوغ نظامی خود بسیاری از صحنه‌های جنگ با دشمن را طی سال‌های گذشته هدایت کرده بود.

او همراه با لشکر خود عملیات پیروزمندانه کربلای ۷ در اسفند ماه ۶۵ را طراحی و اجرا کرد. طی این عملیات، نیروهای تحت امر آذرفر ارتفاعات ۲۵۱۹ در داخل خاک عراق را تسخیر کردند. در بیشتر صحنه‌های این عملیات می‌تواند جلوه‌هایی از نبوغ نظامی و ابتکار عمل این فرمانده دلیر ارتش جمهوری اسلامی ایران را مشاهده کرد.

یادگاری یک فرمانده ارتش برای صدام چه بود؟

فرماندهی که بر پوتین سربازش بوسه زد

سروان علیرضا برجعلی از عملیات غرور‌آفرین کربلای ۷ می‌گوید: وقتی ما در ارتفاع دارغان مستقر بودیم، اطلاع دادند که فرمانده جدید لشکر برای بازدید می‌آید و دقایقی بعد، یک فروند بالگرد آمد و شهید صیاد شیرازی با تیمسار آذر فر از آن پیاده شدند. به طرف آن‌ها رفته و ادای احترام کردم.

یادگاری یک فرمانده ارتش برای صدام چه بود؟

تیمسار آذرفر که مرا از قبل می‌شناخت، با دیدنم لبخندی زد و به شوخی گفت: «پسر، تو مگر بزکوهی هستی که هر جا ارتفاع بلند می‌بینی، روی آن سبز می‌شوی؟!» این را نیز بگویم که ملاقات قبلی من با تیمسار آذرفر، در ارتفاع سوران بود و منظور تیمسار اشاره به آن بود. لبخندی زدم و گفتم: «جناب سرهنگ، هر جا لازم باشد، ما می‌رویم». ایشان مرا در آغوش گرفت و پس از ابراز مهر و محبت خود، از وضع منطقه پرسید. ایشان را توجیه کردم.

بلافاصله به جمع سربازان و درجه‌داران آمدند و پس از یک سخنرانی مبسوط، به طرف یک سرباز رفت و بر پوتین او بوسه زد. با این کار ایشان، سربازان روحیه گرفتند، به‌طوری که اگر آزادشان می‌گذاشتیم، تا قلب بغداد هم پیش می‌رفتند. این حرکت ایشان آن قدر به نیرو‌ها روحیه داده بود که به قول معروف، هیچ کس کم نیاورد و همه با شوق و علاقه به حراست از آن منطقه راهبردی پرداختند.

یادگاری یک فرمانده ارتش برای صدام چه بود؟

مناصب و فعالیت‌های امیر آذرفر در یک نگاه

امیر سرتیپ آذرفر در دوران فعالیت خود در ارتش جمهوری اسلامی مناصبی همچون فرماندهی لشکر ۶۴ ارومیه ۱۳۶۷–۱۳۶۵، فرماندهی لشکر ۲۸ کردستان، فرماندهی لشکر ۸۴ لرستان، فرماندهی قرارگاه غرب را بر عهده داشت. وی علاوه بر فعالیت‌های نظامی به صورت همزمان در این مناطق به تدریس مباحثی چون ریاضیات و زبان در دبیرستان‌ها پرداخت.

یادگاری یک فرمانده ارتش برای صدام چه بود؟

فرماندهی که امام خمینی (ره) با او به صورت مستقیم صحبت کرد

به دنبال پیروزی لشکر ۶۴ ارومیه در عملیات کربلای ۷ در اسفندماه ۱۳۶۵؛ امام خمینی (ره) طی تماس بی‌سیمی به وی تبریک گفت. وی در سال ۱۳۵۹ بر اثر اصابت ترکش خمپاره ضدانقلاب در پادگان مریوان از ناحیه دو پا مجروح شد.

فرمانده ارتشی که بر پوتین سربازش بوسه زد

ماجرای ازدواج امیر آذرفر از زبان خودش

امیر آذرفر می گوید که من و همسرم در سال ۶۴ ازدواج کردیم؛ اختر، همسرِ من از فارغ التحصیلان مسائل جغرافیایی از دانشگاه اصفهان است و یکی از افتخارات انسانی‌ام، داشتن چنین همسری است که در شرایط جنگیِ بسیار سخت ایران و عراق با داشتن یک فرزند پسرِ کوچک، زمانی‌که ما را به ارومیه منتقل کردند، بدون حتی سرِ سوزنی شکایت، سختی‌های منطقه را به جان خرید؛ او در آن زمان، در یک خانه فرماندهی بسیار بزرگ و ترسناک بدون سوخت و گرمای مناسب، زندگی کرد و در دبیرستان لعیا به تدریس پرداخت؛ او برای رفت و آمد خود به مدرسه در برف و سرمای شدید، بسیار مشکل داشت و خودرو‌های زیادی از ارتش در خانه فرماندهی پارک بود؛ اما همیشه به او تاکید می‌کردم که «مبادا از این خودرو‌ها استفاده کنی، سعی کن یک روحیه و شخصیتی از خود، ارائه کنی که مردم بدانند ما برای ماموریت مقدس دفاعِ از آن‌ها به این منطقه آمده‌ایم، نه برای رفاه و مسائلی از این دست؛ آبروی من و شما به کفش‌های کهنه‌ای است که با آن به مدرسه می‌روی؛ و باید ثابت کنی که درویش اخلاقی هستیم؛ ما نباید از امکانات ارتشی استفاده کنیم تا مبادا تصور شود که افرادی سوء استفاده‌گر هستیم؛ بلکه ما مرد جنگی باشرفی هستیم که می‌خواهیم جان‌مان را فدای مردم‌مان کنیم»؛ البته هرگز هم تظاهر اسلامی و ریا نداشتیم.

یادگاری یک فرمانده ارتش برای صدام چه بود؟

شهر ارومیه مرکز استان بود و مورد بمباران هم قرار می‌گرفت؛ در آن هنگام اگر من در داخل پادگان حضور داشتم، عده‌ای می‌آمدند و می‌خواستند مرا به زور به پناهگاه‌های زیرزمینی ببرند، اما می‌گفتم ” امکان ندارد، من که فرمانده لشگر هستم به پناهگاه بروم ولی سربازان من، سرِ پست در حالِ انجام وظیفه باشد؛ بلکه باید کنار آن‌ها باشم تا روحیه جنگی بالا برود.»

دریافت انگشتر تکاوری از ملکه انگلستان

وی که برای طی دوره های تکاوری به انگلستان اعزام شده بود با صدام همکلاس بود و پس از طی دوره های آموزشی با نمرات بالا موفق شده بود تا انگشتر تکاوری را از دست ملکه انگلستان دریافت کند.

یادگاری یک فرمانده ارتش برای صدام چه بود؟

امیر سرتیپ آذرفر: سادگی شرف سربازی است

امیر سرتیپ دوم آذرفر درباره سادگی سربازی می گوید که سادگی شرف سربازی است کسی که می خواهد سر و جان ببازد و آن را در راه آرمان ها و اعتلای یک ملت تقدیم می کند، نباید مقام پسند و نباید پست فرماندهی لشکر او را به خود جذب کند. می گویند امیر آذرفر فرمانده ای است که گوش یک مزدور بعثی را برای صدام هدیه فرستاده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
چیزی نمی شود گفت . فقط باید بر خود غبطه خورد . خدا کند شرمنده این مردان باغیرت نباشیم . درود بر شرفتان سرباز فداکار . نفس شما شفاست . اگر کسی بفهمد و قدر بداند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
لرستان دیار غیور مردان مدافع دیار ولایت .
Iran (Islamic Republic of)
علی نقی عالی پور هفشجانی
۱۰:۱۷ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
من به خودم افتخار می کنم که درهشت سال دفاع مقدس یکی از همرزمان امیر اذرفر وشهید صیاد شیرازی وشهید رضا اعرابی بودم خداوند ب علو درجات شهدا وجانبازان بیفزاید وب همه خانواده های شهدا وصبر ب خانواده جانبازان عطا بفرماید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۷ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
درود برمجاهدان راه خداکه اینچنین برای برافراشته ماندن پرچم کشومان ازهمه چیز شان گذشتند
Iran (Islamic Republic of)
جمیل
۰۹:۳۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
زنده باد ارتش ایران وپاینده باد ایران عزیز مرگ برگ آمریکا واسرائیل کثیف درود برنیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
زنده باد ارتش بی ادعا
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۷:۳۲ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
بختیاری هدم و بیشه پر از شیرونم

ایکنم جون به فدای وطنم ایرونم
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۰۶:۳۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
درود بر غیرت ، شرافت ، مردانگی و انسانیت
شیر مادرت حلالت لر بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
درود
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۰۵:۴۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
چه با شرف هایی داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
کرمی
۰۴:۰۲ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
باسلام درود بر این بزرگ مرد خیلی از ماها بی اطلاع بودیم از وجود این مردان مرد واقعا بنازم و یه تشکر ویژه از شما به خاطراین گزارش جالب
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۰۳:۰۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
سلام ودرود برامیرتکاور آذرفر که افتخارارتش وایران هست ممنون که هستید وایران امنیتش رامدیون شماارتشیان دلاورمیباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
درود و خدا قوت به شما ارتشیان دلاور و قهرمان. واقعا که عشق هست ارتش ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
ارتش فدا ملت ملت فدا ارتش زنده باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
امیر بزرگوار ارتش اسلام خداوند به شما عزت و سربلندی عطا فرماید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
دمتون‌گرم تیمسار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
درود
Iran (Islamic Republic of)
سیروس
۲۱:۵۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
ایولا بابا
Iran (Islamic Republic of)
سرگرد ناجا رضا حیدری
۲۱:۵۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
باید به ارتش و سپاه و در کل به مجموعه نیروهای مسلح ما بخصوص سردار باقری به دلیل داشتن چنین سرمایه های عظیم خدایی تبریک گفت و از خدا می خواهیم که مرا را سرباز آنان قرار دهد تا در اخرت شرمنده این عزیزان و خانواده بزرگ شهدا نشویم و از ملت عزیز خودم التماس دعا داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
همچنین به شما برادر ناجا باید تبریک گفت
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۱:۴۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
درود هزاران درود بر این شیر ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۲۱:۴۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
بر پوتین تو بزرگ مرد بوسه میزنم.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۱:۱۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
کاش این قهرمان ها که با دشمن جنگیدند.الان هم با مسئولین فاسد میجنگیدند
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۲۰:۳۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
درود بر ارتشی که امیرانش اینگونه اند و درود بر ایران و ایرانی و سرزمین بختیاری.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۲۰:۳۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
درود بر سرزمین بختیاری و مردان نامدار و بزرگ و زنان مرد پرورش و درود فراوان بر ایران بزرگ و سربلند و فرزندان دلیرش.
United States of America
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
در این چهل سال چقدر انسانهایی بودند که جان و مال و خانواده شان را فدای اسلام و ایران کردند تا امثال سلبریتی های بی خاصیتدو بیسواد به نان و نوایی برسند
Iran (Islamic Republic of)
روح اله جابری
۲۰:۲۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام درود بر شرف وغیرت این مردان بزرگ با افتخار خاک پای این بزرگ مردان را میبوسم
United States of America
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
اینها الگو هستند نه افراد مزدوری که چشمشان به شبکه های سعودی صهیونیستی است پول پرستانی که به خاطر دلقک بازی های مشمئز کننده خود سالها خون ملت و بیت المال را مکیده اند پول ملت را جمع کرده اند و الان ساز مخالف خوانی علیه ملت را کوک کرده
Iran (Islamic Republic of)
رسول .جانباز نیروی زمینی ارتش
۱۸:۴۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
درود فرمانده. درود بر ارتشیان قهرمان افتخار کشور عزیزمان هستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
این بزرگ مرد بختیاری
واقعا باعثه افتخاره
خدا حفظش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
درود به شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
درودبرشرفت بزرگ مرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
قابل توجه مسئولین که بر بیت المال ملت بوسه زده اند و قصد ندارند از این آستان دست بردارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
خدا حفظشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
خدا حفظشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
عاقبت گر عمری باشد ماندگار، می گذارم این سخن به یادگار،
می نویسم روی کوی بیستون، زنده باد مردان مرد روزگار
Iran (Islamic Republic of)
REZA
۱۶:۳۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
افرین سرداراسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
حس افتخار.............
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۱۵:۵۷ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
درود‌برفرماندهان‌بزرگ‌کشورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
ماشاالله تیمسارشیرمادرحلالت به شهرخودم الیگودرزقهرمان افتخارمیکنم زنده بادقوم بختیاری که باشرافت جنگیدند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
درود بر رزمندگان پر افتخار اسلام و فرماندهانی اینچنینی من در زمانی که امیر آذرفر فرمانده لشکر ۳۰ گرگان بود سرباز آن لشکر بودم و ازنزدیک در جبهه های سومار و سر پل ذهاب و قصر شیرین شجاعت این فرمانده را دیده بودم
Iran (Islamic Republic of)
رابین
۰۸:۵۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
یعنی بعقیه قومها بی شرافت جنگیدن و اون دو عزیزی که ایران را سرزمین بختاری خطاب کردن چون به گرد آید از هر قوم سرداری سربلند کرد ایران که اینک تو سرداری
آخرین اخبار