تخصیص ۱۰ درصد از ورودی صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: انتظار داریم ۱۵ درصد از منابع اعتباری بانک‌های غیرتخصصی به بخش کشاورزی تخصیص پیدا کند و سهم اعتباری بخش کشاورزی برای اشتغال پایدار از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شاهرخ شجری در همایش تبیین رویکرد‌های بخش کشاورزی استان فارس با محوریت جهش تولید و شروع سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ ، گفت: انتظار داریم صندوق توسعه ملی ۱۰ درصد از ورودی ارزی این صندوق را به بخش کشاورزی تخصیص دهد که این موضوع در قانون نیز تصریح شده است.

او افزود: انتظار داریم ۱۵ درصد از منابع اعتباری بانک‌های غیرتخصصی به بخش کشاورزی تخصیص پیدا کند و سهم اعتباری بخش کشاورزی برای اعتبار اشتغال پایدار از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره راهبرد‌های وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: مهمترین راهبرد ارتقای امنیت غذایی با اتکا بر تولیدات داخلی و به استناد استتاد بالا دستی است.

او ادامه داد: ارتقای بهره وری عوامل و منابع تولیدی و بهبود تراز تجاری از طریق سیاست‌های مدیریت از دیگر راهبرد‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به میزان تولیدات بخش کشاورزی کشور گفت: میزان تولیدات از ۹۶ میلیون و ۸۹۰ هزار تن از سال ۱۳۹۲ به بیش از ۱۲۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ رسیده و پیش بینی می‌شود به بیش از ۱۲۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ ارتقا یابد.

شجری افزود: تولید محصولات زراعی از ۶۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۸۳.۵ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته و افزایش تولید تا بیش از ۸۶میلیون تن در سال ۱۳۹۹ پیش بینی می‌شود.

او ادامه داد: تولید محصولات باغی در سال ۱۳۹۲، ۱۶ میلیون تن بوده که در سال ۱۳۹۸ به ۲۳ میلیون تن افزایش یافته و پیش می‌شود تا بیش از ۲۴.۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ افزایش پیدا کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در رابطه با تولید محصولات دامی و طیور نیز میزان تولیدات در سال ۱۳۹۲، ۱۲ میلیون تن بوده که در سال ۱۳۹۸ به ۱۵.۷ میلیون تن افزایش یافته و پیش بینی می‌شود در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۱۶ میلیون تن افزایش یابد.

شجری افزود: همچنین در بخش صید و پرورش آبزیان تولید از ۸۹۰ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به ۱.۲۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته و پیش بینی از افزایش تا بیش از ۱.۳۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ است.

او ادامه داد: از نظر ارزش افزوده بخش کشاورزی، در اکثر سال‌ها رشد ارزش افزوده مثبت و بزرگتر از رشد تولید ناخالص داخلی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: حجم واردات و صادرات محصولات کشاورزی از بیش از ۱۳ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۲ به ۱۲.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

شجری با اشاره به چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی افزود: منفی بودن تراز بخش کشاورزی، پایین بودن سهم ارزشی بازار‌های هدف صادرات محصولات کشاورزی، کاهش میزان منابع ارزی و اعتباری و پایین بودن سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از جمله این چالش‌ها است.

او با اشاره به رویکرد وزارت جهاد کشاورزی به اشتغال بیان کرد: رویکرد این وزارتخانه حرکت از کشاورزی تولید محور به سمت کسب و کار کشاورزی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای اینکه در شرایط سخت اقتصادی کنونی بتوانیم انگیزه تولید را در کشاورز تقویت کنیم باید حمایت اعتبارات برای خرید‌های تضمینی و توافقی صورت بگیرد.

واگذاری زمین به جوانان بیکار

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس در این همایش گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان باید با استفاده از ظرفیت منابع طبیعی و امور اراضی استان، اراضی را به جوانان بیکار استان واگذار کند.

ظفر افشون افزود: در بحث واگذاری ارضی شیب دار باید از فرصت‌های قانونی بهره لازم را ببریم و اراضی قابل واگذاری هرچه سریعتر واگذار شود و برای جوانان بیکار شغل ایجاد کنیم.

او ادامه داد: در سال زراعی گذشته شاهد تلاش‌های تمام دست اندرکاران امر کشاورزی بودیم که خروجی این تلاش‌ها توانست استان فارس را در بخش تولید گندم در رتبه دوم کشور قرار دهد. بیش از ۱۱ درصد تولید گندم در کشور مربوط به استان فارس است.

معاون استاندار فارس گفت: باید برای شروع سال جدید زراعی با استفاده از تجربه سال‌های گذشته تلاش کنیم تا جایگاه فارس را در حوزه کشاورزی ارتقا دهیم.

افشون افزود: بحث تشکیل زنجیره‌های تولید باید یکی از اولویت‌ها و راهبرد‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی باشد که احساس می‌کنم در این زمینه مشکلاتی وجود دارد و باید تلاش کرد مشکلات پیش رو رفع شود.

معاون استاندار فارس همچنین با اشاره به اعتراض‌های صورت گرفته در خصوص نهاده‌ها گفت: اگر زنجیره‌های تولید را داشته باشیم شاهد اعتراض نخواهیم بود.

افشون افزود: نهاده‌ها در کشور در انحصار عده‌ای خاص است، برای نیرو‌های انقلابی و سازمان‌هایی که ماهیت انقلابی دارد این ضعف‌ها غیرقابل تحمل است.

او بیان کرد: در استان فارس بیش از ۵۰ میلیارد تومان پول دامدار به موقع پرداخت نشده، چون زنجیره تولید یک زنجیره ناقصی است.

معاون استاندار فارس گفت: در بحث توزیع و رسیدن محصولات به دست مصرف کننده مشکلاتی وجود دارد که باید تلاش کنیم این مشکلات حل شود و جهاد کشاورزی باید با یک برنامه درازمدت کاستی‌ها را برطرف کند.

او در ادامه بیان کرد: این حرف که گفته می‌شود ۹۲ درصد آب‌های موجود کشور به بخش کشاورزی اختصاص داده شده و خروجی آن متناسب با میزان آب نیست را قبول ندارم، اما در عین حال وظیفه داریم تلاش کنیم با بکارگیری روش‌های نوین آبیاری مصرف آب در بخش کشاورزی را به حداقل برسانیم.

افشون ادامه داد: باید به سمت کشت‌های جایگزین برویم تا بتوانیم ارزش افزوده بیشتری داشته باشیم.

معاون استاندار فارس گفت: در بخش صادرات بخش کشاورزی در استان فارس مشکلاتی وجود دارد که انتظار است برای حل این مشکلات تلاش و شرایط صادرات فرآورده‌های کشاورزی فراهم شود.

بر مشکلات ناشی از تحریم فائق می‌آییم

محمدمهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این مراسم گفت: دست اندرکاران کشاورزی تلاش می‌کنند تا امنیت غذایی رقم بخورد که استان فارس با تولید بیش از ۱۰ درصد محصولات کشور نقش زیادی در تامین امنیت غذایی کشور دارد.

او با اشاره به رویکرد همایش ۲ روزه تبیین رویکرد‌های بخش کشاورزی استان فارس بیان کرد: سعی کردیم با انسجام راهکار‌های متناسب با استراتژی وزارت جهاد کشاورزی در جهت توسعه بخش کشاورزی استان تلاش کنیم.

قاسمی ادامه داد: شرایط کشور شرایط خاصی است و تحریم‌ها باعث شده که در تامین برخی اقلام با مشکلاتی مواجه شویم، اما با درایت‌ها و تلاش‌های صورت گرفته بر این مشکلات نیز فائق خواهیم آمد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: کشت‌های سال زراعی گذشته تحلیل شده که در این همایش برای سال زراعی جدید برنامه ریزی می‌کنیم و همه با هم پای کار هستیم تا بر مشکلات فائق بیاییم.

همچنین در این مراسم از سامانه سمیت (هماهنگی بین گروه‌ها و تشکل‌ها و مشارکت صد در صدی اعضای تشکل‌ها در تصمیم گیری ها) اداره کل تعاون روستایی استان فارس و ۳۰ کتاب منتشر شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان تحت عنوان اطلس اراضی کشاورزی فارس رونمایی شد.

همایش ۲ روزه تبیین رویکرد‌های بخش کشاورزی استان فارس با محوریت جهش تولید و شروع سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۶ مردادماه به کار خود خاتمه می‌دهد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار