جهاد دانشگاهی موفق در ایجاد رشته‌ های شغلی نوآورانه

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: جهاددانشگاهی در ایجاد رشته‌های شغلی نوآورانه موفق عمل کرده است که باید در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به خوبی دیده شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، امامدادی، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، ۲۶ شهریور ماه، در نشست بررسی روند اجرای طرح ملی مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، گفت: یکی از اهداف توسعه مشاغل خانگی ایجاد فرصت شغلی برای قشر فارغ‌التحصیل است و باید تلاش شود تا با منابع محدود بهترین خروجی را کسب کنیم. 

او  با بیان اینکه در این طرح سرانه آموزشی برای هر نفر ۱۰ نفر ساعت است، افزود: در رشته‌های انتخابی باید پیشران‌های قوی انتخاب شوند و پیشران‌های قوی به طور قطع در استان وجود دارد و تنها نیازمند شناسایی دقیق آنان است.

امامدادی بیان کرد: باید در بین پیشران‌ ها خود باوری وجود داشته باشد و اگر این خود باوری با مشاوره‌ های انگیزشی افزایش پیدا کند، به طور قطع نتایج بهتری به دست خواهد آمد.


بیشتر بخوانید


رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار کرد: ایجاد خودباوری در قشر زنان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در شرایط کنونی تغییرات فکری از تغییرات مهارتی مهم‌تر است.

او تصریح کرد: در آموزش باید خلاقیت و اعتماد به نفس را داشته باشیم و این نیاز را در متقاضی به وجود آوریم که عطش به یادگیری داشته باشد.

امامدادی با تاکید بر اینکه باید بین محصولات پیوند ایجاد کنیم و از ظرفیت‌ های استانی برای بسته بندی استفاده کنیم، ادامه داد: در رشته‌ها و فعالیت‌ها نگاه بین رشته‌ای داشته باشیم و این باور را به پیشرانان منتقل کنیم که مکمل هم هستند و از طریق هم افزایی و مشارکت می توانند به نتایج مثبت دست پیدا کنند.

صادقی، رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز در ادامه این نشست، بیان کرد: در حال حاضر مزیت‌های نسبی استان در حوزه مشاغل خانگی شناسایی شده است و تمام تلاش این بوده که نیاز‌ها و پتانسیل‌های استان در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه داد: در مرحله نخست اجرای طرح ملی مشاغل خانگی خراسان جنوبی به عنوان یکی از ۹ استان پایلوت کشور انتخاب و از سال ۹۶ اجرای این طرح در استان آغاز شد.

صادقی بیان کرد: ویژگی‌ های این طرح عدم وابستگی به تسهیلات اولیه، شناسایی مزیت‌های شغلی استان، ثبت نام متقاضیان، استعداد سنجی متقاضیان آموزش و توانمندسازی و مشاوره افرادی که توان ورود به طرح دارند، شناسایی افراد پشتیبان و در نهایت اتصال به بازار و نظارت بر تکمیل شدن این زنجیره بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود : الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی تبدیل به یک نقشه راه شده است که محصول نظارت و کارفرمایان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و اجرای جهاد دانشگاهی است.

ابراهیمی، مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: بررسی وضعیت کلی استان، بررسی توانمندی‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای استان، شناسایی مشاغل خانگی مزیت دار از جمله مباحث مورد بررسی در این طرح بود.

او ادامه داد: مزیت‌ هایی در این طرح شناسایی و ۴۳ شغل احصا شد که ۲۹ شغل مربوط به شهرستان بیرجند است.

ابراهیمی افزود: در فاز دوم طرح فرآیند ثبت نام و اقدام عملیاتی در سامانه مشاغل خانگی، ارزیابی و راستی آزمایی نیز انجام و در نهایت اتصال به بازار متقاضیان مشاغل خانگی به برند‌ های ملی و استانی اجرا شد.

مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تعداد کل متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را ۹۶۶ نفر اعلام کرد و ادامه داد: تعداد اشتغال ایجاد شده در این طرح ۵۷۱ شغل بوده است.

او با اشاره به ایجاد ۳ شبکه پوشاک، عسل و حوله گفت: ۶ برند تحت عناوین جانای دهقان، برسومه، افرا، سارق، زالو پروران شرق، باران در این طرح ثبت شد.

ابراهیمی تصریح کرد: ۳۳ هزار و ۱۶۴ نفر ساعت اموزش، ۲۲۶ ساعت مشاوره و ۳۰ پیشران را از اقدامات انجام شده در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی عنوان کرد.

مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه در این طرح ۳۴ مزیت شناسایی شده است تصریح کرد: توسعه پوشاک، حوله بافی، تکثیر و پرورش زالوی طبی، پارچه بافی، تولیدعسل، گلیم بافی، جاحیم، قالی بافی، قلمزنی از جمله مزیت‌ های این طرح است.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار