مهمترین قدم در تعلیم و تربیت، آشنا کردن پدر و مادر‌ها با اصول و روش‌های برقراری رابطه انسانی با فرزندان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،محدثه قربانی کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار کلانتری ۱۴ ساری گفت: مهمترین قدم در تعلیم و تربیت، آشنا کردن پدر و مادر‌ها با اصول و روش‌های برقراری رابطه انسانی با فرزندان است.

او افزود: یکی از مهمترین و اثر بخش‌ترین روش‌های یادگیری و اجتماعی شدن کودک، الگو پذیری و همانند سازی است.

کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار کلانتری ۱۴ ساری ادامه داد: نوجوانان از طریق همانند سازی با بزرگتر ها، چهره‌های علمی، ورزشی، تاریخی و مذهبی یاد می‌گیرند که چگونه رفتار کنند کودک و نوجوان نخست والدین خود را سرمشق قرار می‌دهند، برحسب جنسیت کودک و سن او، تاثیر پدر و مادر متفاوت است.

بیشتر بخوانید:

او با بیان اینکه یکی از علت‌های مشکلات اجتماعی الگوبرداری نادرست است، گفت: نوجوان در این سن بیش از حد تحت تاثیر دوستان و همسالان و افراد با نفوذ است چنانچه خانه و مدرسه و جامعه الگو‌های نادرست در اختیار او قرار دهند الگوبرداری نوجوان به طریق نامطلوبی صورت خواهد گرفت.

ضرورت ایجاد امنیت روانی برای فرزندان

کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار کلانتری ۱۴ ساری گفت: خانواده مهمترین کانون تامین کننده نیاز‌های جسمانی و روانی فرد است و تمام تلاش پدران و مادران مسئول و آگاه باید بر این اصل باشد.

او افزود: اگر یک نوجوان کار اشتباهی یا نادرستی انجام داد هیچ گاه نباید به او گفت دوستت ندارم، تو دیگر پسر یا دختر من نیستی، یا من دیگر مادر یا پدر تو نیستم، این گونه برخورد‌های تحقیر آمیز و بیان این قبیل جمله ها، هیچ کمکی به اصلاح رفتار او نمی‌کند بلکه موجب سر خوردگی و از دست دادن امنیت روانی نوجوان می‌شود و سلامت روانی او را به خطر می‌اندازد.

قربانی گفت: فرزند یا فرزندان شما بیش از هر چیز وجود شما را می‌خواهند و حضورشما در خانه برای آنان ارزشمند است.

او افزود: با دقت به حرف‌های نوجوان گوش دادن، پذیرفتن و تشویق رفتار‌های مطلوب او، فراهم کردن فرصت‌هایی برای بروز وجود و خودنمایی و مسخره نکردن و سرزنش او از نشانه‌های برقراری یک رابطه انسانی با نوجوان است.

کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار کلانتری ۱۴ ساری گفت: نوجوانی که مورد پذیرش قرار می‌گیرد احساس با ارزش بودن و اعتماد به نفس می‌کند.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.