در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ضرورت تغییر رویکرد در نگارش داستان‌های دفاع مقدس/ صداوسیما کتاب خوب را معرفی کند

یک نویسنده گفت: تغییر رویکرد در داستان‌های دفاع مقدس ضروری است و باید از همه جنبه‌های جنگ تحمیلی نوشت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آثاری که در حوزه دفاع مقدس نوشته و منتشر می‌شوند، تنها به حوزه شعر اختصاص ندارند؛ بلکه نویسندگان هم سراغ این موضوع می‌روند و آثاری را با موضوعات مختلف دفاع مقدسی خلق می‌کنند. برای آگاهی از وضعیت داستان‌های دفاع مقدس امروز با ابراهیم حسن بیگی گفت و گو کردیم.


بیشتر بخوانید:


آقای حسن بیگی؛ ما در داستان‌های دفاع مقدس تغییر رویکرد را می‌بینیم. برای مثال داستان نویسان ما سراغ موضوعات جدیدتری مثل حضور پرستاران در جبهه‌های دفاع مقدس می‌روند. تا چه حد لازم بود این تغییر رویکرد اتفاق بیفتد؟

تغییر رویکرد در داستان‌های دفاع مقدس ضروری بود و باید انجام می‌شد. هنوز به ابعاد مختلف دوران دفاع مقدس پرداخته نشده است؛ نویسندگان ما بیشتر به موضوعاتی مانند عملیات‌ها و تشویق و تهییج مردم به حضور در جبهه‌ها پرداخته اند. پس از آن هم بحث ایثارگران، جانبازان، آزادگان و شهدا و خانواده‌های آن‌ها در داستان ها مطرح شد.

بحث تفحص پیکر شهدا هم در داستان‌های دفاع مقدس مطرح شد و در نتیجه آن ادبیات دفاع مقدس ابعاد مختلفی پیدا کرد.  باز هم می‌توان در داستان‌های دفاع مقدس به زوایای مختلف دفاع مقدس پرداخت. به یکسری ابعاد در داستان‌های دفاع مقدس کمتر پرداخته شده و در برخی از ابعاد آن نویسندگان با احتیاط وارد شده اند.

چه ابعادی در دفاع مقدس وجود داشته که در داستان‌ها به آن پرداخت نشده است؟

برای نشان دادن ایثاری که در دوران دفاع مقدس وجود داشت، باید خیر و شر را در داستان‌های آن دوران مطرح کرد. در کنار تصمیم‌های درست باید ابعاد منفی و رفتار‌های اشتباه در دوران دفاع مقدس هم در داستان‌ها بیان شود. نشان دادن آن اشتباه‌ها از روی غرض و مرض نیست.

بسیاری از نویسندگانی که خواستند اشتباهات دوران دفاع مقدس را در داستان هایشان مطرح کنند با مخالفت مواجه شدند. در صورتی که پرداختن به این موارد داستان را ضد جنگ نمی‌کند. باید به همه ابعاد جنگ تحمیلی در داستان‌ها پرداخته شود. امیداورم روزی مدیران فرهنگی کشور متوجه شوند نویسندگان دفاع مقدس هموطن آن‌ها هستند.

گفتید نپرداختن به اشتباهات در دوران دفاع مقدس به ادبیات و سینمای دفاع مقدس آسیب می‌زند. چه آسیبی به این عرصه وارد می‌شود؟

داستان‌های ما باید جذابیت داشته باشد اگر تنها به یک موضوع مشخص در داستان‌های دفاع مقدس بپردازیم، داستان دچار یکنواختی می‌شود. پس نیاز داریم در داستان هایمان همه ابعاد دفاع مقدس را مدنظر قرار دهیم. یکی از دلایل کاهش مخاطب داستان‌های دفاع مقدس تکنیک‌های نویسندگی و قلم نویسندگان این حوزه است.

الان نویسندگان قدیمی دفاع مقدس نمی‌نویسند و می‌گویند وقتی قرار است در یک فضای یکدست بنویسند، دیگر سراغ چه موضوعی بروند. مخاطب امروز هم این فضای یکدست را در داستان‌های دفاع مقدس نمی‌پذیرد. نویسنده باید در داستانش تضاد ایجاد کند. اگر شخصیت داستان ما همیشه در خیابان راه برود و به مردم پول بدهد و به آن‌ها کمک کند، مخاطب زده می شود. در داستان‌های دفاع مقدس هم باید دچار چالش باشیم.

الان نویسندگان جدیدی به حوزه دفاع مقدس وارد شده اند و در این حوزه قلم می‌زنند. آثار این نویسندگان جوان از نظر تکنیکی چگونه است؟

نویسندگان جوان دفاع مقدس در مرحله آزمون و خطا هستند. همانطور که ما این آزمون و خطا‌ها را در آثارمان داشتیم، اما داستان‌های دفاع مقدس به استخوان بندی رسیده است. قطعا ورود نویسندگان باتجربه به عرصه ادبیات دفاع مقدس باعث می‌شود نویسندگان جوان هم راهشان را  بهتر طی کنند.

استقبال از داستان‌های دفاع مقدس کاهش یافته است. دلیل این کاهش استقبال چیست؟

به طور کلی مخاطب کتاب کم است و در حد ضعیفی از آن استقبال می‌شود. این موضوع هم در کتاب‌های ارزشی و هم در کتاب‌های دیگر دیده می‌شود. تا وقتی متولیان فرهنگی کشور برای تشویق مردم به کتابخوانی کاری نکنند، وضعیت همین است. باید ابزار‌هایی باشند که کتاب تولید شده را به مخاطب معرفی کنند. کتاب باید در صدا و سیما به مردم معرفی شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار