حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی عامل گرانی کود‌های شیمیایی

مسئولان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کود‌های شیمیایی وارداتی و تبدیل آن به ارز نیمایی را عامل افزایش پنج برابری قیمت کود‌های شیمیایی می دانند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، این روز‌ها کشاورزان مشغول برداشت برخی محصولات کشاورزی در استان هستند و در کنار آن اراضی خود را برای کشت پائیزه آماده می‌کنند.

کشت پائیزه در حالی آغاز می‌شود که کمبود کود، کشاورزان را دچار نگرانی کرده است. افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی نیز چند وقتی است که خبرساز شده و گلایه کشاورزان استان را در پی داشته است.

نظری کارشناس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: کود‌های ازته و کود‌های کلسیمی در آبیاری اول پس از برداشت نقش موثری را در نگهداری از جوانه‌های سال آینده ایفا می‌کنند.

او افزود: از آنجایی که کود‌های حیوانی تمام نیاز محصولات را برطرف نمی‌کنند و سرعت جذب کمتری دارند، اهمیت کود شیمیایی دو چندان می‌شود.


بیشتر بخوانید


نظری بیان کرد: کود‌های شیمیایی با کیفیت نیز در زمان مناسب در اختیار کشاورز قرار نمی‌گیرد و کشاورزان زمان مناسب استفاده از کود را از دست می‌دهند و به محصول سال آینده هم ضرر وارد می‌شود.

کشاورزان برای تهیه کود به کارگزاری‌های توزیع کود مراجعه کنند

سعیدی سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سهمیه اختصاصی انواع کود شیمیایی به استان امسال ۲۲ هزار تن است گفت: از این میزان ۲۰ هزار تن را شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و ۲ هزار تن را نیز تعاونی روستایی توزیع می‌کند.

او افزود: حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کود‌های شیمیایی وارداتی و تبدیل آن به ارز نیمایی باعث افزایش پنج برابری قیمت کود‌های شیمیایی شده است.

سعیدی تصریح کرد: همه ساله همزمان با فصل کاشت، کود‌های مورد نیاز کشاورزی بین بهره برداران این بخش توزیع می‌ شود و امسال نیز با توجه به اینکه فصل کشت استان خراسان جنوبی مهرماه است، تا آن زمان حتما این کود‌ها تامین خواهد شد.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۴۰ کارگزار توزیع انواع کود در استان وجود دارد، اظهار کرد: کشاورزان باید برای تهیه کود به این کارگزاری‌ها مراجعه کنند.

او ادامه داد: اسامی کشاورزان و میزان زمینی که در اختیار دارند در سامانه پهنه بندی ثبت شده است. 

تامین به موقع نهاده ‌های کشاورزی در کیفیت و کمیت محصولات زراعی- باغی تاثیر بسزایی دارد که انتظار می‌رود هر چه زودتر این نهاده‌ ها در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار