مدیر عامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک:

عرضه دام کمتر از ۴۲ هزار تومان صرفه اقتصادی ندارد

خرم گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید، عرضه دام کمتر از ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان صرفه اقتصادی ندارد.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فضل خرم مدیر عامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک در نشست خبری امروز با اشاره به مشکلات تامین نهاده های دامی و اختصاص ارز به واردات اظهار کرد: در شرایط فعلی قیمت تمام شده هر کیلوگرم دام زنده تا ۴۲ هزار تومان افزایش یافته است، اما اگر دامداران نتوانند دام خود را به قیمت فروش برسانند با مشکلات جدی رو به رو خواهیم شد.

او افزود: برای واردات ۹ هزار تن جو حدود ۶ ماه است که در صف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم، اما هیچ ارزی به ما اختصاص داده نشده است، در حالی که در این بین واسطه‌هایی هستند که اذعان می‌کنند مبلغی را به ما بپردازید تا ارز شما به سرعت اختصاص یابد.

خرم ادامه داد: در ابتدا برای تخصیص ارز واردات این ۹ هزار تن جو از ما ۱۶ سکه بهار آزادی خواستند و هم اکنون پیشنهادی داده شده که بر مبنای اختصاص هر ارز ۴۲۰۰ تومانی، مبلغی به واسطه داده شود.

این مقام مسئول افزود: در شرایط فعلی دولت مقرر کرده که از این بعد به جای جو به دامداران کنسانتره و خوراک دام تحویل شود که این امر موجب صرفه جویی و مصرف خوراک و افزایش عملکرد خواهد شد.

او درباره قیمت دام عشایر بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، اگر هر کیلو دام عشایر کمتر از ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان به فروش برسد، تولید به صرفه نیست، اما هم اکنون در مناطقی که دسترسی به دام عشایر سخت است هر کیلوگرم دام زنده بیشتر از ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان خریداری نمی‌شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک با اشاره به تاثیر تداوم افزایش هزینه‌های تولید بر عرضه دام بیان کرد: با استمرار شرایط فعلی، عشایر و دامداران دیگر اقدام به تولید نخواهند کرد و بعد از فروش محصول خود برای سال آینده اقدامی نخواهند کرد که این امر در نهایت مشکلات اجتماعی در بحث مهاجرت و بیکاری ایجاد خواهد کرد.

به گفته خرم، اگر دولت به دنبال جلوگیری از افزایش قیمت‌ها است و می‌خواهد محصولات پروتئینی به قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسد باید نهاده‌های تولید را با قیمت مشخص شده به دست دامداران برساند و از آن‌ها گوشت و دام را با قیمت مد نظر بخواهد.

کنترل قاچاق علت اصلی ارزانی گوشت قرمز

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت قاچاق دام گفت: بنده اعتقادی به قاچاق دام زنده ندارم، اما باید متذکر شوم که اطلاعات من در این خصوص دقیق نیست.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک در پایان با اشاره به اینکه ذات حرکت عشایر در مرزها است، صدور پلاک دام و عدم قاچاق را یکی از دلایل ارزانی گوشت مطرح کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
صرفه اقتصادي نداشته باشه بهتر از اينه كه داما بميرن و كفران نعمت كنين
آخرین اخبار