سخنگوی سازمان انتقال خون ایران:

فرهنگ اهدای خون در دوران دفاع مقدس شکوفا شد

حاجی بیگی گفت: جوانان ایران باید پرچم فرهنگ اهدای خون که در دوران دفاع مقدس شکوفا شد را به دست بگیرند و این سنت زیبای مردمی را ادامه دهند.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان انتقال خون ایران که در سال ۱۳۵۳ تأسیس شد، با آغاز جنگ تحمیلی فعالیت‌های خود را در پاسخ به نیاز‌های وسیع جبهه‌های نبرد، به طور چشمگیری افزایش داد. با حضور در هر محله به شکل واحد‌های سیار و فعالیت در پناهگاه‌ها و پایگاه‌های زیرزمینی این سازمان موفق شد خون موردنیاز مجروحان را به طور کامل تأمین کند.

گستره این فعالیت‌ها به نحوی بود که در ۸ سال جنگ نابرابر با رژیم بعث صدام کوچکترین کمبودی در زمینه نیاز به خون و فرآورده‌های آن گزارش نشد. مهم‌تر اینکه ضرورت اهدای خون که با گوشت و خون مردم این سرزمین احساس می‌شد در دل هر شهروند ایرانی با هر قوم و فرهنگ و زبان و دین جای باز کرد و به رفتاری اجتماعی و عادتی مقدس بدل شد که از سر احساس وظیفه وکمک به هم‌نوع استمرار یافت.

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار کرد: با آغاز جنگ تحمیلی و نیاز فزاینده به خون در بیمارستان‌ها موجی از داوطلبان اهدای خون به سمت مراکز انتقال خون سرازیر شدند و سازمان که تنها چند سال از تاسیس آن می‌گذشت به صورت منسجم، گسترده و دقیق مسئولیت ملی خون رسانی به مجروحان را بر عهده گرفت.

حاجی بیگی گفت: فرهنگ اهدای خون که در دوران دفاع مقدس شکوفا شد، حاصل روحیه ایثارگری زنان و مردانی بود که اکنون سال‌های میانسالی را پشت سر گذاشته و گروه گروه با رسیدن به سن بالای ۶۵ سال از اهدای خون بازنشسته می‌شوند و جوانان این مرزو بوم باید پرچم این فرهنگ نجات بخش را به دست بگیرند و این سنت زیبای مردمی را ادامه دهند.

او با تاکید بر ارزش بالای تعامل میان سازمان انتقال خون و روحیه همدردی و ایثارگری مردم شریف ایران ادامه داد: از پرافتخارترین فراز‌های تاریخ سلامت کشور همین فرهنگ اهدای خون است که تا به امروز آثار جانبخش آن باقی است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به نقش مهم بانوان در سال‌های دفاع مقدس در تامین خون مورد نیاز مجروحان گفت: در این سال‌ها بانوان در کنار مردان و حتی پیش از آنان برای اهدای خون داوطلب می‌شدند به نحوی که گاه آمار اهدای خون ایشان به ۵۰ درصد می‌رسید درحالی که امروز تنها ۵ درصد بانوان کشور خون اهدا می‌کنند که با روحیه ایثارگری و همکاری بسیج بانوان امیدورایم این فرهنگ مشارکت و انسان دوستی به جمع بانوان ایرانی بازگردد.

او با تحسین حس مشارکت و همدلی مردم ایران گفت: در آن زمان حس همبستگی مردم به قدری قوی بود که ما در سال‌های جنگ تحمیلی شاهد افزایش اهدای خون نسبت به سال‌های پیش از جنگ بودیم.

حاجی بیگی افزود: پیش از انقلاب میزان اهدای خون سالانه ۱۳۰هزار واحد بود در حالیکه در دوران دفاع مقدس با رشد ۵۰درصدی سالیانه مواجه شدیم چنانکه در سال ۶۷میزان خون اهدایی در کشور به ۷۰۰ هزار واحد رسید.

حاجی بیگی با اشاره به این موضوع که طبق آمار به دست آمده از سال‌های دفاع مقدس سال ۶۶ بیشترین میزان اهدای خون در کشور ثبت شده است، بیان کرد: در مجموع طی سال‌های ۵۹ تا ۶۷، میزان ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۴۸۱ واحد خون در کشور اهدا شد.

او افزود: سال ۱۳۶۴ بیشترین درصد رشد نسبت به سال قبل ثبت شده است که این شاخص ۴۴ ممیز ۲ دهم درصد بوده است.

حاجی بیگی ادامه داد: در مجموع طی این سال‌ها یک میلیون و ۲۵ هزار و ۳۹۰ واحد خون و فرآورده در مراکز درمانی توزیع شد که بالا‌ترین آمار توزیع در سال ۶۶ و ۶۵ ثبت شده است.

او در پایان با اشاره به آمار تجمعی ۵۲ میلیون واحد خون اهدایی که از تاسیس سازمان تا کنون توسط مردم شریف ایران اهدا شده است، گفت: از جوانان و بانوان که میراث دار این سنت شریف و زندگی بخش اهدای خون هستند دعوت می‌کنم که از پدران و مادرانشان که پیشکسوتان اهدای خون هستند الگو بگیرند و نگذارند این فرهنگ منحصر به فرد و خود جوش ایثارگری که ضامن سلامت جامعه ماست با بازنشسته شدن نسل اول اهدا کنندگان که یادگار ایثارگری‌های دفاع مقدس هستند، کمرنگ شود و این پرچم را نسل به نسل برافرازند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.