عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

موج سوم کرونا پر قدرت تر پا به میدان گذاشته است

طبرسی با بیان اینکه موج سوم کرونا پرقدرت تر از دو موج قبل پا به میدان گذاشته است، بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی توسط مردم تاکید کرد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیام طبرسی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی، با اشاره به آغاز موج سوم بیماری کرونا در کشور، اظهار کرد: باوجود تمام هشدار‌های وزارت بهداشت در خصوص لزوم کاهش تردد‌های غیرضروری از جمله مسافرت‌ها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها  در روز‌های اخیر شاهد افزایش آمار مراجعه کنندگان دارای علائم ویروس کووید-۱۹بوده ایم.

او با اشاره به افزایش چشمگیر مراجعه به اورژانس کرونای بیمارستان مسیح دانشوری، تصریح کرد: تجربه نشان می‌دهد وقتی همه گیری وارد موج می‌شود، نسبت به موج قلبی شدت بیشتری خواهد داشت؛ بنابراین به نظر می‌رسد موج سوم از موج قبلی شدید‌تر باشد. همچنین پیش بینی می‌شود این موج بین یک تا دو هفته طول خواهد کشید و بعد از آن باید وضعیت را ارزیابی کرد.

طبرسی با اشاره به وضعیت بحرانی کنونی، نسبت به احتمال افزایش مرگ و میر‌ها در پاییز هشدار داد و گفت: آن‌هایی که تاکنون به دستورالعمل‌های بهداشتی توجهی نداشتند، بهتر است ماسک زدن و رفتار‌های بهداشتی را جدی بگیرند، از مسافرت‌ها و تجمعات غیرضروری خودداری کنند و در اماکن سربسته حضور پیدا نکنند. امیدواریم مسئولان هم نگاه جدی تری به این موضوع داشته باشند.

واکسن آنفلوانزا هیچ تاثیری بر ویروس کووید-۱۹ ندارد

او از واردات ۱۰ برابری واکسن آنفلوانزا نسبت به سال‌های قبل خبر داد و تصریح کرد: وزارت بهداشت امسال ۱۶ میلیون دوز واکسن وارد کرده است. از ابتدای مهر، تزریق این واکسن برای افراد در گروه‌های پرخطر آغاز می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه، بیان کرد: واکسن آنفلوانزا فقط در مقابل ویروس آنفلوانزا موثر است و هیچ تاثیری بر ویروس کووید-۱۹ ندارد، فقط موجب کاهش مرگ و میر افرادی می‌شود که زمان بروز همه گیری آنفلوانزا در معرض خطر بیشتری هستند. 

تا سال آینده منتظر واکسن کرونا نباشید

 طبرسی در خصوص آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا در جهان، گفت: مطالعات مختلف در برخی از کشور‌ها در حال انجام است، اما نکته قابل توجه این است که نباید منتظر واکسن ماند چراکه تولید و توزیع آن قطعا در سال آینده هم به طور کامل اتفاق نمی‌افتد، پس مهمترین نکته، به ویژه در سه یا چهار ماه آینده، رعایت بی، چون و چرای نکات بهداشتی است.

تختی برای بستری بیماران خالی نیست

او در خصوص بازگشایی مدارس در این شرایط بحرانی، تاکید کرد: مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید در خصوص این موضوع بازنگری جدی داشته باشند، یکی از دلایل آغاز موج سوم، همین بازگشایی مدارس بوده است.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: این اواخر به کررات معلمان و دانش آموزان مبتلا به بخش‌های کرونایی مراجعه کرده اند، پیامد‌های حضور این افراد در کلاس درس قابل تصور نیست. این احتمال وجود دارد که بیماری در دانش آموزان شدت نگیرد، اما می‌توانند ناقلان خوبی باشند.

طبرسی با بیان لزوم توجه به توان خود برای رعایت کامل دستورالعمل‌ها به منظور اتخاذ این چنین تصمیمی، ادامه داد: فکر نکردن به این موضوع موجب می‌شود، شرمنده مردم شویم. در حال حاضر در بیمارستان مسیح دانشوری تختی برای بستری بیماران خالی نیست و شاهد تکرار شرایط یک ماه پیش هستیم.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی همچنین در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها بیان کرد: درباره استان تهران بهتر است تا زمانی که از این موج گذر نکرده ایم، آموزش‌ها مجازی ارائه شود. اگر این موج کنترل نشود، تبعات به مراتب وخیم تری نسبت به دو موج قبلی خواهد داشت.

دارو‌ها معجزه نمی‌کنند

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری از تامین دارو‌های رمدسیویر، فاویپیراویر و اکتمرا توسط وزارت بهداشت خبر داد و گفت: این دارو‌ها هیچ کدام معجزه‌ای در درمان کرونا نمی‌کنند، ممکن است درصدی تاثیر داشته باشند، اما موجب جلوگیری از مرگ و میر به طور کامل نخواهند شد.

 طبرسی، ادامه داد: تاثیر هیچ کدام از این دارو‌ها در مطالعات بالینی به اثبات نرسیده و فقط اثراتی در مطالعات موردی گزارش شده است وزارت بهداشت این امکان را برای پزشکان ایجاد کرده تا در صورت نیاز این دارو‌ها را تجویز کنند. بدون رعایت نکات بهداشتی، نباید امید داشته باشیم که بیماری کنترل می‌شود.

آبریزش بینی می‌تواند نقطه شروع کرونا باشد

طبرسی در خصوص علائم کرونا، تصریح کرد: علائم اصلی بیماری تغییر خاصی نداشته، فقط بر اساس مطالعات به روز، مواردی از جمله سکسکه به علائم قبلی اضافه شده است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، آنسفالیت را علامت غیر شایعی از کرونا دانست که در برخی افراد ایجاد می‌شود و گفت: این عارضه ممکن است موجب تغییر خلق و خو و سطح هوشیاری، بروز سردرد‌های شدید و بیقراری شود.

به گفته طبرسی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، جزو علائم حساس است و ممکن است فردی فقط دچار این علامت شود.

او همچنین افزود: عطسه و آبریزش بینی هم می‌تواند اولین نشانه کرونا باشد، افراد با مشاهده این علائم حتما خود را قرنطینه و استراحت کنند، بهتر است بدانید استراحت کردن فقط به منظور جلوگیری از انتقال ویروس توصیه نمی‌شود، بلکه می‌تواند موجب توقف پیشرفت بیماری شود.

به گفته فوق تخصص بیماری‌های عفونی، سکته‌های قلبی، مغزی و علائم عصبی همچون سندرم گیلن باره نیز می‌تواند از عوارض بیماری کرونا باشد.

علائم تنفسی می‌تواند نشانه ابتلا به ویروس کووید-۱۹ باشد

عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر هر گونه علائم تنفسی می‌تواند نشانه ابتلا به ویروس کووید-۱۹ باشد، گفت: هر فردی در صورت بروز تب، آبریزش بینی و تنگی نفس سریعا باید خود را قرنطینه کند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: علائم بیماری آنفلوانزا در زمان شروع شدیدتر از کروناست، از طرفی آنفلوانزا از اواخر مهر و اوایل آبان شیوع پیدا خواهد کرد.

 طبرسی با اشاره به نحوه صحیح خود قرنطینگی، گفت: افراد از شروع علائم تا دو هفته باید قرنطینه شوند و اگر ۷۲ ساعت آخر قرنطینه تب و سرفه نداشته باشند، می‌توانند از قرنطینه خارج شوند، در این موارد احتیاجی به تست دادن نیست. تست در بیشتر موارد برای افرادی که بستری شده اند، تجویز می‌شود.

به گفته رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، در هیچ مطالعه‌ای تاثیر پیشگیرانه و درمانی ویتامین دی و زینک ثابت نشده است، فقط افرادی که از قبل هم این مکمل‌ها را استفاده می‌کردند، مصرف آن را متوقف نکنند.

 طبرسی همچنین در خصوص برخی ابهامات استفاده از مواد ضدعفونی کننده و مدت زمان تاثیرگذاری آنها، ادامه داد: به محض استفاده از محلول‌ها روی دست یا سطوح، ویروس از بین می‌رود.

کادر درمان خسته شده اند

فوق تخصص بیماری‌های عفونی ضمن تاکید مجدد بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم و توجه ویژه به وضعیت بحرانی موجود، تصریح کرد: کادر درمان و رزیدنت‌ها به شدت از لحاظ روحی و جسمی خسته اند و تعدادشان به نسبت حجم کاری کم است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری از تعداد بالای موارد بیماران بستری و بیماران بد حال خبر داد و افزود: امیدواریم این ویروس کووید-۱۹ هرچه زودتر در همه کشور‌ها ریشه کن شود، کشور ما نیز همچون برخی دیگر از این بیماری بسیار آسیب خورده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
حالا كو تا موج چهارم كه از اول آذر شروع ميشه
قتل عام اصلي اون موقع شروع ميشه
آخرین اخبار