موانع صادراتی دلیل پایین بودن قیمت سیب زمینی در اردبیل

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گقت: انتظار ما از بخش کشاورزی این است که سریعتر و راحتتر حمایت شود تا کشاورزان اردبیلی بتوانند امسال هم مثل سال‌های گذشته درآمد خوبی از این بخش داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، مدتی است کشاورزان اردبیلی به قیمت خرید سیب زمینی اعتراض دارند.

علی حسین احدی عالی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: خوشبختانه با توجه به مساعدت مسئولان از بخش کشاورزی امسال مشکل صادرات محصول سیب زمینی در اردبیل حل شده است.

او افزود: امکان صادرات برای کشاورزان و صادرکنندگان محصول سیب زمینی فراهم شده است که از محصول تولیدی خود را به کشور‌های هدف صادر بکنند، ولی انتظار ما از بخش کشاورزی این است که این مساله سریعتر و راحتتر حمایت شود تا کشاورزان اردبیلی بتوانند امسال هم مثل سال‌های گذشته درآمد خوبی از این بخش داشته باشند و با دلگرمی از سال بعد برای کشت محصول سیب زمینی در مزارع خود فعالیت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل تصریح کرد: در سال زراعی جاری ۲۱هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل به کشت سیب‌زمینی اختصاص یافته که بالغ بر ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در شهرستان اردبیل می‌باشد که خوشبختانه با توجه به شرایط آب و هوایی و استقبال کشاورزان از اجرای سیستم‌های تحت فشار و آبیاری نوین بر اساس برآورد کارشناسان بالغ بر ۶۰ درصد از اراضی زیر کشت سیب زمینی بوده است.

او بیان کرد: امسال با استفاده از آبیاری تحت فشار توسط کشاورزان باعث شد افزایش تولید در محصول سیب زمینی داشته باشیم که نسبت به سال گذشته و بر اساس برآورد‌ها و پیش بینی‌هایی که داریم بالغ بر ۵۵۰ هزار تن در شهرستان اردبیل محصول سیب زمینی تولید شود.

قیمت خرید سیب زمینی کم است

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،گفت: در حالی که سیب زمینی کاران اردبیل بذر را با قیمت بالا خریداری و هزینه تولید و قیمت کود چند برابر شده، ولی قیمت فعلی محصول سیب زمینی پایین بوده و کفاف هزینه تولید را نمی‌دهد و برای کشاورزان ضرر دارد.

او تصریح کرد: باید از صادرکنندگان حمایت همه جانبه‌ای شود تا روند صادرات سیب زمینی در استان اردبیل تسهیل شود و قیمت فروش محصول سیب زمینی نیز متناسب با هزینه تولید شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: جلسات متعدی با مدیران گمرگ و وزازت جهاد و وزارت صمت برگزار شده و می‌شود تا روند صادرات محصول سیب زمینی تسهیل شده و دغدغه کشاورزان اردبیل برطرف شود.

بدری گفت: بازدیدی که از مزارع سیب زمینی استان اردبیل داشتم بسیاری از سیب زمینی کاران اذعان کردند به خاطر قیمت پایین محصول خود آن را رها کرده و برداشت نمی‌کنند.

او بیان کرد: سیب زمینی کاران که پیشگامان ارتقای تولید هستند نباید این چنین مورد بی مهری قرار گیرند و اگر سریال قیمت پایین سیب زمینی ادامه داشته باشد انگیزه تولید در کشاورزان از بین می‌رود و مشکلات اقتصادی و اجتماعی به وجود می‌آید.

شایان ذکر است میزان تولید محصول سیب زمینی در استان اردبیل بالغ بر ۸۰۰ هزار تن است که از این میزان تنها ۱۸۴هزار تن به مصرف داخلی استان اختصاص می‌یابد و مابقی در بازار سایر استان‌ها به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار