قرارداد پژوهشی افزایش بازیافت میدان نفتی نوروز به امضای دانشگاه خلیج فارس رسید

قرارداد پژوهشی افزایش بازیافت میدان نفتی نوروز بین رئیس دانشگاه خلیج فارس و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به امضا رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبوشهر، قرارداد پژوهشی افزایش بازیافت ۱۳ میدان نفتی و گازی با دانشگاه‌های منتخب کشور امروز (دوشنبه) با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت به امضا رسید.

این قرارداد‌ها شامل ۱۱ میدان نفتی و ۲ میدان گازی است که در مجموع مبلغ این قرارداد‌ها ۳۵ میلیون یورو و ۷۱۶ میلیارد تومان خواهد بود.

در این مرحله، مطالعه میدان یادآوران به دانشگاه تهران، میدان پارس‌جنوبی به دانشگاه صنعتی شریف، میدان رگ سفید به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان مسجدسلیمان به دانشگاه سهند تبریز، میدان اسفند به دانشگاه شیراز، میدان خشت به دانشگاه آزاد اسلامی، میدان بینک به دانشگاه فردوسی مشهد، میدان دورود به دانشگاه علم و صنعت، میدان تنگ بیجار به دانشگاه شهید چمران اهواز، میدان مارون به دانشگاه صنعتی اصفهان و میدان نوروز به دانشگاه خلیج فارس واگذار می‌شود.

مبلغ کل قرارداد‌های مرحله اول و دوم، هزار میلیارد تومان و ۴۹ میلیون یورو است که ۲۹۳ میلیارد تومان و ۱۳.۵ میلیون یورو آن مربوط به مرحله اول و ۷۱۶میلیارد تومان و ۳۵ میلیون یورو نیز مربوط به قرارداد‌هایی است که امروز امضا شد.

امضای قرارداد‌های جدید بر اساس مطالعه دقیق و مشارکت مستقیم شرکت‌های متولی میدان، صورت پذیرفته است و ۱۳ میدان بزرگ خشکی و دریایی در این دوره از قرارداد‌ها انتخاب شده‌اند.

میدان نفتی نوروز در ۹۷ کیلومتری منطقه بهرگان در شهرستان دیلم قرار دارد.

این میدان در ابتدا ۱۴ حلقه چاه فعال داشت که در خلال جنگ تحمیلی تأسیسات آن منهدم شد.

با پایان جنگ و اجرای طرح توسعه و نوسازی میدان نوروز  شامل حفاری ۱۷ حلقه چاه جدید افقی، یک سکوی بهره برداری حفاری، یک سکوی چاه و یک سکوی مسکونی در برنامه قرار گرفت.

با پایان طرح، در نیمه اول سال ۸۴ تولید از این میدان به میزان ۹۰ هزار بشکه در روز آغاز شد.

نفت تولیدی این میدان از طریق خط لوله ۲۲ اینچ به میدان سروش منتقل و پس از فرآورش نهایی به پایانه صادراتی و شناور سورنا منتقل، ذخیره و صادر می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.