مدیر کل آموزش و پرورش کردستان:

دفاع مقدس یک مدرسه و دانشگاه تربیتی است

قربانی گفت: دفاع مقدس یک مدرسه و دانشگاه تربیتی است و دانش آموزان باید با دقت روایت‌های دفاع مقدس را مطالعه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، رشید قربانی مدیر کل آموزش و پرورش کردستان صبح امروز در آیین نمادین زنگ ایثار و مقاومت که به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در دبیرستان شاهد شهیده ژیلا مقبل سنندج برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس، گفت: امسال وارد چهلمین سالگرد دفاع مقدس شده و باید بیش‌ازپیش فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه ترویج کنیم.

قربانی با بیان اینکه دفاع مقدس از نگاه‌های مختلف و با رویکرد‌های مختلف قابل بررسی است؛ گفت: آموزش و پرورش با توجه به سنخیت و ماهیت کاری با نگاه تربیتی و تعلیمی به موضوع دفاع مقدس می‌نگرد.

او ادامه داد: دفاع مقدس به لحاظ بعد نظامی، اجتماعی، بین المللی، فناوری و تکنولوژی و تربیتی از همه جوانب قابل بررسی است.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه دفاع مقدس به لحاظ تربیتی یک مدرسه و یک دانشگاه است؛ گفت: رشادت‌های دوران دفاع مقدس از هر مدرسه، دانشگاه و کلاسی می‌تواند بیشتر از آن درس گرفت، چون تمام مبانی تربیتی که در آموزه‌های دینی، اسلامی و ایرانی وجود دارد در این کلاس هشت ساله نهفته است.

او افزود: اگر تمامی دلاورمردی‌های دوران هشت ساله دفاع مقدس به متن، فیلم، تئاتر، نمایش و نوشته تبدیل شود، همه این مفاهیم و مضامین می‌تواند درس‌های تربیتی زیادی برای همه دانش آموزان داشته باشد و برای نظام تعلیم و تربیت قابل توجه و قابل استفاده است.

به گفته قربانی اتفاقات و حوادث دوران دفاع مقدس، نمایشگاه کاملی است که انواع ویژگی‌های و خصائص پسندیده انسانی را می‌توان در آن مرور کرد که حس گذشت، ایثار در آن خود نمایی می‌کند.

او گفت: در عرصه دفاع مقدس هرکسی سعی می‌کرد سخت‌ترین کار‌ها را برعهده بگیرد و خطرات را با جان و دل قبول می‌کردند که رد شدن از روی مین کم‌ترین کار ممکن بود.

قربانی درس شجاعت، اطاعت پذیر، همدلی و همراهی را از دیگر درس‌های دوران دفاع مقدس برشمرد و اظهارداشت: اعتقاد و ایمان رزمندگان دوران دفاع مقدس و عبادت‌های خالصانه آن‌ها در دل شب و ایمان به کار در حفاظت از دین و جان و ناموس مردم می‌تواند درس بزرگی باشد که کمتر مربی تربیتی و پرورشی می‌تواند با آموزش و کلاس و با اجرای نمایش نامه ان‌ها را به دانش آموزان منتقل کند.

او از همه دانش آموزان خواست روایت‌های دوران هشت ساله دفاع مقدس را مطالعه کرده و از اتفاقات و حوادث این دوران درس بگیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه دفاع مقدس را می‌توان از زوایای دیگر بررسی کرد؛ گفت: دفاع مقدس هویتی در مردم ایجاد کرد که برای سال‌های سال اعتماد به نفس ملی را در میان مردم ایجاد کرد که در مقابل هر صحنه سختی، مقاومت کنیم و به حق خود برسیم و اگر درس‌های هشت ساله دفاع مقدس نبود فشار‌های سی و چند ساله بعد از دفاع مقدس قابل تحمل نبود.

قربانی با بیان اینکه دفاع مقدس درس بروز استعداد‌ها و خلاقیت‌ها بود؛ گفت: دوران دفاع مقدس بستری فراهم کرد که استعداد‌های نهفته جوانان ما خود را نشان دهند و نوآوری و خلاقیت ایجاد کنند و مردم به به این خودباوری رسیده اند که می‌توانند تکنولوژی پیشرفته داشته باشند.

او همچنین اعتماد در عرصه بین المللی را یکی دیگر از دستاورد‌های دوران دفاع مقدس دانست و اظهارداشت: اگر تمام کشور‌های دنیا با هم ائتلاف کنند یک ملتی می‌تواند با ایمان به کار خود و همدلی و وحدت مقاومت کند و به اهداف خود برسد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان تاکید کرد: هرچقدر دوران مقدس برای دانش آموزان مرور و واکاوی شود، می‌تواند مبانی تربیت، تعلیمی و آموزشی ما را مهیا کند و بسیاری از چالش‌های تربیتی و آموزشی ما را تکمیل کند و خلا‌های آموزش و پرورش را پرکند.

او در پایان ابراز امیدواری کرد همه ما از درس‌های دوران دفاع مقدس پند گرفته و بتوانیم در ادامه جهت بالندگی کشور عزیزمان ایران قدم برداریم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.