پایش طاعون نشخوار کنندگان در پهنه‌های زیست محیطی فارس

طاعون نشخوار کنندگان در پهنه‌های زیست محیطی استان فارس تحت پایش است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای پیشگیری از طاعون نشخوار کنندگان در این استان انجام شده گفت: مورد تازه ای از همه گیری بیماری طاعون نشخوار کنندگان در بین حیات وحش فارس گزارش نشده است.

او، بیان کرد: در پی شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع توت سیاه بوانات تمامی امکانات موجود به منظور مدیریت بحران  برگزار   و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

ظهرابی، تصریح کرد: با دستور دادستانی منطقه به مدت یک ماه قرنطینه اعمال شده و از ورود دام به مناطق حیات وحش جلوگیری می شود که یکی از مهمترین اقدامات، پایش منطقه و از بین بردن لاشه های موجود به منظور پیشگیری از گسترش بیماری  طاعون نشخوارکنندگان است که با مشارکت محیط بانان منطقه انجام شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه کلیه آبشخورهای مناطق طبیعی این شهرستان  ضدعفونی شده و آبشخورهای مشترک با دام نیز بسته شده، ادامه داد:  پایش زیستگاه‌ها و ضدعفونی کردن آبشخورها در دیگر مناطق تحت مدیریت استان از جمله منطقه حفاطت شده هرمود لارستان و بهرام گور، پارک های ملی بمو، بختگان و قطرویه و منطقه شکار ممنوع کوه هوا لامرد  و چاه نفت داراب نیز پیگیری شده و در حال انجام است.

او، افزود: پس از ابتلای تعدادی از حیات وحش منطقه توت سیاه به بیماری طاعون نشخوار کنندگان و با تشکیل کارگروه مدیریت بحران در اداره کل، سایر شهرستان ها نیز اقدام به تشکیل کارگروه به منظور پیشگیری از این بیماری کشنده کرده اند.

ظهرابی، اضافه کرد: کارگروه پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان در شهرستان های نی ریز ، لامرد و اقلید همچنان فعال  بوده و در جلسه ای با حضور فرماندار اقلید، ادارات منابع طبیعی، جهاد کشاورزی  و دامپزشکی در محل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید برگزار شد که به منظور پیشگیری از ایجاد بحران و ابتلای حیات وحش به طاعون اقدامات شایسته انجام شده است.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ۱۸ کانون این استان فارس تایید شده و بخشی از دام سبک و حیات وحش را به کام مرگ کشانده است.طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری بومی است که هرساله در این منطقه بروز دارد و ویروسی و مسری است، این بیماری در گوسفند و بز اهلی و نیز در نشخوارکنندگان کوچک وحشی مانند بز کوهی ،گوسفند وحشی و غزال گرمسیری ایجاد بیماری می کند.

منطقه توت سیاه بوانات یکی  از مناطق شکارممنوع استان فارس بوده که در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر بوانات در شمال  فارس قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار