نماینده مردم دشتستان:

راه حل مشکل خرما، صادرات است/ وزارت خارجه برای ایجاد بازارهای جدید تلاش کند

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضع نامطلوب بازار خرما، راه حل این مشکل را در ایجاد بازارهای جدید خارجی برای این محصول عنوان کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در نشست میز صادرات خرما که در وزارت امور خارجه برگزار شد، با اشاره به نارضایتی باغداران از وضعیت کنونی بازار خرما، بیان کرد: باید همه ظرفیت‌ها برای صادرات خرما به کار گرفته شود.

او با انتقاد شدید از وضعیت نامطلوب قیمت و بازار خرما ادامه داد: باغداران به شدت از این وضعیت ناراضی هستند و در بازدیدی که در روز‌های گذشته از باغ‌های خرما داشتم از نزدیک دیدم مشکلات آن‌ها همچنان حل نشده باقی مانده است.

نماینده مردم دشتستان  در مجلس افزود: سوال اساسی این است که چرا وقتی خرما گران می‌شود همه تلاش دارند تا قیمت آن را کاهش دهند و حال که قیمت پایین آمده است، کسی خود را مسئول نمی‌داند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: مشکلات خرما راه حل دارد؛ در این شرایط که اقتصاد نفتی ضربه دیده است، محصولات کشاورزی بهترین جایگزین برای نفت است و باید صادرات این محصولات را گسترش دهیم.


بیشتر بخوانید


رضایی با تاکید بر اینکه خرما کالای اساسی نیست و کسی نباید نگران گران‌شدن آن باشد، عنوان کرد: خرما یک فرصت است، اما با بی‌تدبیری برخی مسئولان و سیاستگذاران در حال تبدیل شدن به تهدید است.

او گفت: توقع ما از وزارت خارجه، ایجاد بازار‌های جدید برای خرما است که تقاضای خارجی هم برای آن وجود دارد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس، فعال شدن رایزنان بازرگانی برای فروش محصولات کشاورزی به ویژه خرما را خواستار شد و افزود: صادرات خرما از طریق ریل هزینه کمتری دارد و باید مد نظر قرار گیرد.

رضایی با تاکید بر اعزام هیات‌های تجاری ایران به خارج از کشور و دعوت از تجار خارجی برای حضور در ایران، عنوان کرد: بسته بودن برخی از مرز‌ها از دیگر مشکلاتی است که باید برای رفع آن تلاش شود.

او با درخواست برای تسهیل در بازگشت ارز و ارائه بسته‌های حمایتی برای صادرات خرما، تاکید کرد: عوارض سال قبل برای خرما ضربات بزرگی به صادرات آن زد که امیدواریم امسال تکرار نشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: اتاق بازرگانی نباید فقط اتاق واردات باشد بلکه باید بر صادرات متمرکز شود.

رضایی با قدردانی از تلاش صادرکنندگان خرما، گفت: صادرکنندگان خرما نیز مراعات حال باغداران را کنند و فقط دنبال منفعت خود نباشند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.