سامان‌دهی مجموعه چشمه علی دامغان آغاز شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت:سامان‌دهی مجموعه چشمه علی دامغان با هدف ثبت این اثر در فهرست جهانی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مهدی قاسمی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با اعلام این خبر گفت: بهسازی و مرمت چشمه علی دامغان با هدف رفع مشکلات زیرساختی و فراهم شدن زمینه ثبت جهانی این مجموعه با همکاری و نظارت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان انجام می‌شود.

او بیان کرد: نقشه‌برداری محوطه و باغ چشمه علی برای طراحی منظر و سامان‌دهی بر مبنای استاندارد‌های ثبت جهانی، انجام و تخریب سازه‌های الحاقی معاصر برای احیای منظر اصیل باغ تاریخی چشمه علی آغاز شده است.

قاسمی ابراز داشت: سنگ‌فرش کردن محوطه، مبلمان، سامان‌دهی برق و نورپردازی، مرمت دیوار‌های باغ از جمله اقدامات مرمتی در دست اجرا است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با اشاره به اینکه چشمه علی دامغان به عنوان اولین اثر نفیس استان سمنان در راه ثبت جهانی قرار دارد، تصریح کرد: برای ساماندهی و مرمت مجموعه چشمه علی ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان سمنان اختصاص یافته است.

او افزود: چشمه علی دامغان یکی از خوش آب و هواترین تابستان‌گاه‌های ایران است که دارای دو دریاچه و دو عمارت با ارزش تاریخی مربوط به اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجاریه است و فضای آرام بخشی را برای گردشگران فراهم می‌کند.

چشمه علی دامغان با شماره ۸۳۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده و در سال ۱۳۸۶ در جلسه هیأت وزیران به عنوان منطقه نمونه گردشگری تصویب شد.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.