خسارت هفت میلیارد تومانی کرونا به گلخانه‌های لرستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: شیوع کرونا موجب خسارت هفت میلیارد تومانی به گلخانه‌های استان شد و تاکنون ۲ میلیارد تومان تسهیلات به متضرران این بخش پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازلرستان،  اسفندیار حسنی مقدم  افزود: تاکنون ۱۶۶ پرونده برای پرداخت خسارت کرونا به گلخانه داران استان تشکیل شده و روند پرداخت تسهیلات ادامه دارد.

او بیان کرد: تولید محصول گلخانه‌ای باعث صرفه‌جویی ۹۵ درصدی آب، تولید ١٠ برابری محصول و اشتغال هفت برابری در قیاس با فضای آزاد می‌شود بنابراین باید در راستای تقویت این حوزه تلاش کرد.

حسنی مقدم همچنین اظهار داشت: تعهد لرستان برای زراعت چوب در اراضی کشاورزی و مستثنیات، طی امسال یکهزار و ۱۰۰ هکتار است و برای هر هکتار زراعت چوب هزار و ۳۰۰ اصله نهال به صورت رایگان به متقاضیان داده می‌شود.

او گفت: از سرمایه گذاران دعوت می‌شود برای ایجاد نهالستان و تولید نهال سالم و شناسنامه‌دار، توسعه کشت گونه‌های باغی با ماندگاری بالا و درآمد اقتصادی مناسب در تولیداتی همچون گردو، پسته، فندق، شاه بلوط و ماکادمیا با استان همکاری کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان تصریح کرد: کشت گونه‌های باغی مانند شلیل، هلو، سیب و آلو که ضریب تبدیل آن به ضایعات بیشتر است باید در استان هدفمند باشد و نقشه آمایش محصولات باغبانی با توجه به شرایط اکولوژیکی منطقه و افزایش عملکرد اقتصادی تهیه شود.

حسنی مقدم با تاکید بر کشت گیاهان دارویی و توسعه باغ در اراضی شیب دار لرستان گفت: در این راستا پنج درصد سطح زیر کشت گندم در زمین‌های ملی و ۵.۲ درصد در اراضی زراعی با حاصلخیزی کمتر به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است.

او ادامه داد: طی یک برنامه ۱۰ ساله دست کم ۱۸ هزار هکتار گیاهان دارویی از جمله گونه‌های موسیر، گل محمدی و زعفران در استان لرستان کشت می‌شود.

مساحت واحد‌های گلخانه استان بیش از ۶۴ هکتار است که در زمینه تولید سبزی و صیفی، گیاهان دارویی و گل‌های شاخه بریده فعالیت می‌کنند و شیوع ویروس کرونا بر روند تولید تا مصرف این واحد‌های تولیدی تاثیر منفی گذاشته است.

سالانه بیش از چهار و نیم میلیون گل شاخه بریده در استان تولید می‌شود که با توجه به شیوع ویروس کرونا حداقل یک و نیم میلیون گل شاخه بریده استان خسارت دید و به بازار مصرف عرضه نشد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار