باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

گردش مالی ۶۰ میلیاردی انتخاب رشته کنکور

با شروع انتخاب رشته کنکور سراسری بازار مشاوران کنکور بسیار داغ شده است و در این یک هفته پول گزافی را جمع که نه، پارو می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخاب رشته دقیق و اصولی یکی از برگ‌های برنده داوطلبان کنکور سراسری برای قبولی در رشته و دانشگاه دلخواه است. با شروع انتخاب رشته و مدت زمان ۳ تا ۴ روزه بسیاری از مشاوران کنکور از این آب گل آلود شروع به ماهی گیری می‌کنند و با اعلام قیمت‌های نجومی جیب بیش از یک میلیون خانواده را خالی می‌کنند.

انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ هم از روز گذشته چهارشنبه ۲ مهر ماه آغاز شده است و تا شنبه ۵ مهر ماه ادامه دارد. با شروع اعلام نتایج کنکور امسال هم مانند سال‌های گذشته بازار تبلیغات مشاوران داغ شده است. هر داوطلب کنکوری برای انتخاب رشته باید به یک مشاوره کنکور مراجعه کند تا با توجه به رتبه کسب شده خود بتواند بر کرسی رشته و دانشگاه تراز کسب شده تکیه بزند.

بسیاری از داوطلبان کنکور که سودای تکیه زدن بر کرسی‌های دانشگاه‌های دولتی را در سر می‌پروانند کر، کور و لال به این مشاوران و شعار‌های اغوا کننده آن‌ها مراجعه می‌کنند. مشاورانی که ادعا می‌کنند با رتبه‌های نجومی شما را به دانشگاه‌ها دولتی و رشته‌های تاپ می‌رسانند. مشاورانی که با مراجعه به آن‌ها و گذاشتن کارنامه اولیه کنکور روی میزشان و دیدن رتبه ۲۰ و ۳۰ هزار رقمی شما می‌گویند: قبول می‌شوید.

اما گردش مالی مشاوران کنکور در کمتر از یک هفته چه بهایی دارد که بسیاری از دانش آموزان را متحمل هزینه‌های گزاف می‌کند؟!

گردش مالی ۶۰ میلیاردی انتخاب رشته کنکور

مجاز شدن یک میلیون و ۱۲ هزار نفر برای انتخاب رشته

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش درباره تعداد داوطلبان مجاز شده به انتخاب رشته برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کنکور سراسری، گفت: در کنکور گروه علوم ریاضی و فنی تعداد ۱۳۵ هزار و ۴۲۰ نفر و در گروه علوم تجربی تعداد ۳۵۲ هزار و ۹۲۳ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده اند.


بیشتر بخوانید


مدیر کل روابط عمومی سازمان سنجش با اشاره به اینکه یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۰۶ نفر مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری ۹۹ شده‌اند، گفت: در گروه علوم انسانی تعداد ۳۱۴ هزار و ۷۱ نفر، گروه هنر ۸۰ هزار و ۸۶ داوطلب و در گروه زبان‌های خارجی هم تعداد ۱۲۹ هزار و ۵۰۶ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.

گردش مالی ۶۰ میلیاردی انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته ۴۰ دقیقه‌ای ۶۰۰ تا ۲ و نیم میلیون

افشین مسافری مشاوره تحصیلی و کنکور به خبرنگار دانشگاهی درباره قیمت انتخاب رشته کنکور سراسری گفت: قیمت انتخاب رشته هر سال به طور معمول بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بالا می‌رود. قیمت‌های مختلفی در بازه زمانی انتخاب رشته می‌شنویم از ۶۰۰ هزار تومان به بالا قیمت‌های مختلفی داریم.

این مشاوره تحصیلی در ادامه بیان کرد: قیمت‌های غیر متعارف درباره انتخاب رشته نه امسال بلکه هر سال زیاد است و می‌شنویم. بالاترین قیمتی که امسال از مشاوران شنیده ایم یک میلیون و ۸۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. هر انتخاب رشته حداقل ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد و برخی از دانش آموزان به چند جلسه مشاوره نیاز دارند. البته برخی از مشاوران علاوه بر هزینه ثابت برای جلسات بیشتر هزینه جداگانه دریافت می‌کنند.

۴۰۰ نفر رزور برای یک مشاور کنکور

در تماس خبرنگار ما با یک مرکز مشاوره قیمت ۷۵۰ هزار تومان عنوان شد و بیان کردند باید قبل از مراجعه رزور انجام دهید تا زمانی برای شما مشخص شود و سپس مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید


پدر یک داوطلب کنکور ریاضی سال ۹۹ که کارمند است می‌گوید: برای مشاوره و انتخاب رشته نمی‌دانیم چه کار کنیم. به شدت سردرگم هستیم. در تماس با مشاوران مختلف هزینه‌های مختلفی از یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ شنیده ایم که مراجعه نکردیم. با پرس و جوی فراوان یک مشاور پیدا کردیم که ۴۰۰ هزار تومان برای مشاوره دریافت می‌کرد که آن هم گفت ۴۰۰ نفر برای مشاوره وقت رزور کرده اند و دیگر وقت ندارم. الان نمی‌دانم که باید چکار کنیم. توان پرداخت این هزینه‌های بالا را هم نداریم.

گردش مالی ۶۰ میلیاردی انتخاب رشته کنکور

گردش مالی ۶۰ میلیاردی انتخاب رشته کنکور

بازار یک هفته‌ای انتخاب رشته، تنها جزئی از صنعت پولساز کنکور است که در تمام طی سال و حتی در تمام مقاطع تحصیلی فعال است. سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش آبان ۹۷ گفته بود: گردش مالی موسسات کمک آموزشی گاهی تا ۱۵ هزار میلیارد تومان گزارش می‌شود و این رقم به طور غیر رسمی تا ۴۰ هزار میلیارد نیز برآورد شده است.

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز اسفند ۹۷ گفته بود: گردش مالی این آموزشگاه‌ها و موسسات خصوصی، یک الی ۲ برابر بودجه آموزش و پرورش است که اگر این پول در آموزش و پرورش و به صورت زیربنایی هزینه می‌شد، قطعا در حوزه آموزش و پرورش جزء کشور‌های سرآمد مانند فلاند و ژاپن بودیم.


بیشتر بخوانید


عباس فرجی کارشناس تعلیم و تربیت نیز در این باره گفته است: اگر داوطلبان بدانند که تمامی این انتخاب رشته‌ها با نرم افزاری خاص انجام می‌شود دیگر فریب این افراد را نمی‌خورند. همه این افرادی که مؤسسات انتخاب رشته راه اندازی کردند رقم‌های عجیب و غریبی از داوطلبان می‌گیرند برخی از داوطلبان هم به خاطر شرایط خاصی که دارند این رقم‌ها را می‌پذیرند.

او با تأکید براینکه برخی از افراد یک تا ۱۰ میلیون تومان برای انتخاب رشته می‌گیرند می‌گوید: جالب اینجاست برخی از همین افراد با وعده‌های مختلفی مثل قبولی قطعی در کنکور یا طرح ادعا‌های کذبی مثل استفاده از مشاوران و کارمندان سازمان سنجش، سعی می‌کنند اعتماد داوطلب و خانواده هایشان را جذب کنند، اما این مسأله حقیقت ندارد. داوطلبان اصطلاحات دفترچه را نمی‌دانند و به همین دلیل به سراغ مؤسسات می‌روند و مبالغی هزینه می‌کنند در حالی که در خود دفترچه به صورت کامل همه موارد توضیح داده شده و مطالعه کامل آن کفایت می‌کند.

در حالی مشاوران کنکور هزینه ۴۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را برای مشاوره اعلام می‌کنند که انتخاب رشته در پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش و پرورش بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است و هزینه انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش ۱۰ هزار تومان؟!

مشاوران کنکور در برابر هجمه‌ها برای گردش مالی بالای خودشان اظهار کرده اند که تمام داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته به مشاور مراجعه نمی‌کنند و از کل داوطلبان فقط ۱۰ درصد برای انتخاب رشته به مشاور مراجعه می‌کنند.


بیشتر بخوانید


در کنکور سراسری امسال یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۰۶ نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند. اگر این ادعای مشاوران را بپذیریم که فقط ۱۰ درصد برای مشاوره مراجعه می‌کنند، ۱۰ درصد این تعداد می‌شود ۱۰۱ هزار و ۲۰۴ نفر، بر این اساس اگر به صورت میانگین حساب کنیم که هر داوطلب ۶۰۰ هزار تومان برای انتخاب رشته پرداخت کند، گردش مالی این مشاوران کنکور ۶۰ میلیارد و ۷۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود.

داوطلبان اگر دفترچه راهنمای انتخاب رشته را بخوانند و به تراز هم در هر زیر گروه و منطقه بومی خود توجه کنند خودشان هم می‌توانند انتخاب رشته کنند و نیازی به صرف این هزینه‌های گزاف نیست. علاوه بر این داوطلبان باید در قبول رتبه خود واقع بین باشند و فریب لفاظی‌های برخی مشاوران سودجو را نخورند، زیرا هیچ انتخاب رشته‌ای نمی‌تواند فردی را که موفق به کسب حد نصاب لازم برای یک دانشگاه تاپ نشده باشد، روی صندلی آن دانشگاه بنشاند.

انتهای پیام/

برچسب ها: کنکور سراسری ، کنکور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۴۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
مشاوره لازم نیست که من خودم به تنهایی انتخاب کردم.
اصل اونیکه دلت میخاد بری اونجا ده تای اولی رو انتخاب کن به امید خدا قبول میشی.
در ضمن بستگی به رتبه ات داره که کجا رو بزنی
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
توربه خداازسال۱۴۰۰کنکوروبرای همه رشته هاحذف کنیدشماکه خبرنداریدازکلاس ۱۰به بعدترس کنکورواسترس پدربچه هاووالدینودرمیاره حتی بیشترمواقع باعث خودکشی بچه هامیشه ببینیدچه انحرافیه کنکورپس خواهشمندیم برش دارید
Iran (Islamic Republic of)
سها
۱۳:۳۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
من یک مشاورم
با مدرک تحصیلی مشاوره
قطعا طبق سوگند نامه ای که دارم اینکار و نه انجام داده ام نه انجام می‌دهم.....
و خیلی از این مشاوران تحصیلی همان پشتیبان های فاقد مدرک مرتبط هستند


آسیب های کنکور و افت های کنکور و انتخاب رشته یکی دو تا نیست....
Iran (Islamic Republic of)
علی اسفندیاری
۱۲:۲۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
کنکور نظام قدیم را تمدید کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
دانشگاه رفتن فایده نداره دیگه اصلا نرید دانشگاه برید سربازی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
دیگه خیلی از کسانی که مهندسی خوندن تو کار تدریس هستن
باید این جنبه رو هم در نظر گرفت که اگه این بازار جمع بشه خیلیا بیکار میشن و وضع از اینی که هست بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
دیگه خیلی از کسانی که مهندسی خوندن تو کار تدریس هستن
باید این جنبه رو هم در نظر گرفت که اگه این بازار جمع بشه خیلیا بیکار میشن و وضع از اینی که هست بدتر میشه
آخرین اخبار