سیب‌های متفاوت با خواص درمانی فوق‌العاده در اردبیل+ عکس

مسئول امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تولید ارقام تجاری سیب گوشت قرمز با خاصیت درمانی بیشتر را مدنظر و مورد تاکید قرار دادیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ، فرشته نوراللهی مسئول امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی توسعه باغات از جمله میوه سیب است که در برخی از شهرستان‌ها همچنان تولید این محصول به صورت بومی و با یک نگاه سنتی انجام می‌شود.

او  به تولید سیب گوشت قرمز در برخی از مناطق استان به شکل سنتی و بومی اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق استان به ویژه روستا‌ها و شهر‌های نمین نظیر میناباد، عنبران، گرده و قشلاق‌چایی و همچنین آبی‌بیگلوو شاهرود خلخال تولید این گونه سیب در حال انجام است.

مسئول امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به ارزش دارویی این محصول در کنار ارزش غذایی و تغذیه‌ای آن اشاره کرد و گفت: ما سعی کردیم از ظرفیت بانوان روستایی برای حفظ و احیای این گونه نادر استفاده کنیم تا تولید این محصول و فرآوری به شکل مناسب انجام شده تا امکان فروش و عرضه این محصول به وجود آید.

سیب‌های متفاوت با خواص درمانی فوق‌العاده در اردبیل+ عکس

نواللهی بیان کرد: برای حفظ و ذخیره ژنتیکی سیب گوشت قرمز و شناسایی محاسن این گونه برنامه‌ریزی انجام شده و امیدواریم ضمن احیای گونه ارزشمند سیب گوشت قرمز که به شکل پراکنده وجود دارد، بتوانیم با انسجام بیشتر بهره بگیریم.

او خاصیت دارویی این محصول را در کنار رنگدانه‌های طبیعی و شفابخش آن یادآور شد و تصریح کرد: این گونه نادر ۴۰ درصد بیشتر از سیب‌های معمولی آنتی نیاسین دارد که قطعا در مداوای برخی از بیماری‌ها موثر خواهد بود.

مسئول امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از احیا و توسعه کشت این گونه ارزشمند در منطقه مستعد خبر داد و افزود: برای ترویج این امر در برخی از روستا‌ها نظیر قشلاق‌چای، گرده و عنبران آموزش زنان و ارتقای دانش بومی باغداران را شروع کردیم و در کنار آن با بهره‌گیری از متخصصان باغبانی سعی‌مان بر پیوندزنی این گونه در باغات موجود است.

نوراللهی ادامه داد: در کنار انتقال دانش فنی سعی بر این است تا باغداران با کاشت و عمل‌آوری این محصول اقدام به افزایش درآمد خود کرده و به نوعی به عرضه این محصول در بازار و ترویج فرهنگ استفاده از سوی مردم تلاش کنند.

حمایت از کسب و کار زنان روستایی با پشتیبانی جهاد دانشگاهی

او اظهار کرد: در روستا‌ها با همراهی زنان توانمند تلاش کردیم تا سطوح خرد تولید این محصول را به مجموعه‌های یکپارچه در کنار بسته‌بندی و فرآوری مناسب این ارقام ترغیب کنیم تا رقم تجاری و اصلاح شده این محصول با یک پیوند بومی و عمل‌آوری مناسب وارد بازار مصرف شود.

مسئول امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: با اصلاح گونه‌های سیب گوشت قرمز هم بازار پسندی و هم حفظ خاصیت دارویی این محصول انجام شده و به نوعی سعی می‌کنیم تا با صیانت از ارقام بومی برندسازی را در این زمینه به نام مناطق تولید این گونه سیب انجام دهیم.

نوراللهی خاطرنشان کرد: با همراهی باغداران تولید نهال و تجاری‌سازی این محصول مدنظر قرار گرفته به طوری که یک هزار نفر در شهرستان‌های نمین و کوثر در این حوزه فعال بوده و سعی می‌کنند به صورت دقیق و اصولی تولید نهال این گونه منحصربفرد را انجام دهند.

او ادامه داد: قطعا با برندسازی این محصول و حرکت به سمت تجاری‌سازی توان کار و فعالیت در بخش باغبانی و ارقام متنوع سیب با گوشت قرمز بیش از گذشته تقویت شده و ما یکی از مناطق بومی تولید و عرضه این محصول خواهیم بود.

مسئول امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: البته ما در مشگین‌شهر به صورت پایلوت تولید سیب با ارقام متنوع را در راستای تجاری‌سازی محصولات آغاز کردیم و این گونه سیب نیز می‌تواند در این چرخه قرار گیرد.

نوراللهی در پایان با قدردانی از همکاری خوب جهاد دانشگاهی در طرح‌های توسعه بخش کشاورزی و عمل‌آوری محصولات مختلف بیان کرد: در قالب یک تفاهمنامه با جهاد دانشگاهی حمایت از کسب و کار‌های زنان روستایی و اشتغال آن‌ها مدنظر قرار گرفته و سعی خواهیم کرد تا همین ارتباط را در توسعه کشت گیاهان دارویی و گونه‌های باغی افزایش دهیم.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
عالیه من عاشق سیب هستم .
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۳:۱۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
پس بگو استاد ریسی واسه چی به اردبیل رفته. رفته سیب بیاره به به به به
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
تا چشمت در بیاد
به به به