مدیر کل محیط زیست استان گفت: ۷۰ درصد پسماند‌های استان قزوین زباله های‌تر است و فقط ۳ درصد از آن‌ها در مرکز دفن زباله تفکیک می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، عباس نژاد مدیر کل محیط زیست استان گفت: ۷۰ درصد پسماند‌های استان قزوین زباله های‌تر است و فقط ۳ درصد از آن‌ها در مرکز دفن زباله محمد آباد تفکیک می‌شود، ما بقی باید تبدیل به کمپوست و یا دفع شود که این اتفاق نمی‌افتد.

به گفته عباس نژاد، تا ٣ سال آینده ظرفیت دفن پسماند در این مرکز را نخواهیم داشت و باید به فکر روش‌های نوین بود.

او اضافه کرد: حجم پسماند شهر زیاد است و نقشه راهی برای ساماندهی آن‌ها نداریم.

معاون عمرانی استاندار هم در این جلسه گفت: با وجود اینکه شهرداری‌ها مهلت زیادی داشتند طرح تفصیلی مدیریت پسماند را داشته باشند، هنوز هیچ اقدامی در این حوزه صورت نگرفته است.

علی فرخزاد اضافه کرد: با توجه به اینکه این کار باید تا امروز انجام می‌شد، ۳ هفته به شهرداری‌ها به ویژه شهرداری قزوین مهلت داده می‌شود که طرح تفضیلی مدیریت پسماند را تدوین کنند؛ ضمن اینکه شهرداری قزوین هم یک هفته فرصت دارد که طرح جامع مدیریت پسماند را تهیه کند در غیر این صورت برخورد جدی صورت می‌گیرد.

او همچنین از عملکرد شهرداری قزوین در حوزه تفکیک زباله از مبدا انتقاد کرد و گفت: با وجود این که سال‌ها از تصویب طرح تفکیک زباله از مبدا گذشته، شهرداری قزوین در این حوزه هنوز کار خاصی نکرده؛ بلکه در این حوزه عقب‌گرد هم داشتیم و کاری که برای تفکیک زباله از منازل انجام می‌شد هم مدت‌هاست که متوقف شده است.

وی ادامه داد: شهرداری قزوین یک هفته وقت دارد که برنامه زمان‌بندی خود را برای احیا و اجرای دوباره و قوی طرح تفکیک زباله از مبدا به ما اعلام کند.

معاون استاندار گفت: در حال حاضر سهم شهرداری قزوین در مورد مدیریت مرکز دفن زباله محمدآباد شفاف نیست  بنابراین باید ظرف یک هفته رژیم حقوقی و مالی آن مشخص شود تا بفهمیم که شهرداری قزوین تاکنون چقدر در این مرکز سرمایه‌گذاری و چقدر بدهکاری و طلبکاری دارد.

فرخزاد یادآور شد: این جلسه آخری است که در آن به دستگاه‌های مختلف تذکر و مهلت داده می‌شود و در جلسه آینده چنانچه وظایف مصوب و محول شده انجام نشده باشد، دستگاه‌هایی که مصوبات را اجرا نکرده باشند، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.