معماری اورامانات بازتاب دهنده فرهنگ منطقه است

ارزیاب سازمان جهانی یونسکو گفت:معماری منطقه بازتاب دهنده فرهنگ منطقه است و خیلی واضح است معماری این جامعه با طبیعت، فرهنگ غنی آن‌ها را نشان می‌دهد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ ارزیاب سازمان جهانی یونسکو گفت: معماری منطقه بازتاب دهنده فرهنگ منطقه است و خیلی واضح است معماری این جامعه با طبیعت، فرهنگ غنی آن‌ها را نشان می‌دهد.

 ظهر امروز «حسام مهدی» ارزیاب مصری سازمان جهانی یونسکو که برای بازدید وضعیت منطقه اورامانات وارد کرمانشاه شده بود با ماموستا قادری، امام جمعه شهرستان پاوه دیدار و گفتگو  کرد.

ماموستا قادری در دیدار ارزیاب سازمان یونسکو ضمن خیر مقدم به مهمانان در خصوص اورامانات، اظهار داشت: مردم این منطقه سنی مذهب و شافعی هستند؛ اورامان محل دین، علم، عرفان و ادب و اخلاق است.

او افزود: از نظر تقسیمات هم به سه قسمت اورامان کردستان، اورامان کرمانشاه و عراق تقسیم می‌شود و از تلاش‌های صورت گرفته توسط مسئولین هر دو استان کرمانشاه و کردستان تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدواریم که ثبت جهانی منطقه اورامانات پس از سه سال به نتیجه برسد.

ماموستا قادری ادامه داد: انتظار ما از جنابعالی این است که سفر شما باید برای منطقه ثمر بخش باشد.

حسام مهدی ارزیاب سازمان یونسکو  افزود: اینجا جایی است که ارزش‌های آن خیلی غنی است و مردم هم مشارکت و حضور دارند.

حسام مهدی ادامه داد: ارتباط مردم اینجا با طبیعت همانند گذشته ادامه دارد و این اقدام و برخورد آن‌ها با طبیعت، با ارزش و تداوم راه گذشته است.

ارزیاب یونسکو ادامه داد: صداقت اسلامی من از یک طرف، اما در کار حرفه‌ خود وظیفه خود را به صورت صادقانه انجام می‌دهم، اما بعد از این هم برای خوشبختی مردم دعا می‌کنم هرچی چیزی که اینجا پیدا کردم، نیکی مردم نمود خاصی دارد.

او افزود: معماری منطقه بازتاب دهنده فرهنگ منطقه است و خیلی واضح است معماری این جامعه با طبیعت، فرهنگ غنی آن‌ها را نشان می‌دهد.



هرسال یک اثر در کشور ثبت جهانی می‌شود

مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ، با بیان اینکه هرسال یک اثر کشورمان ثبت جهانی می‌شود، گفت: امسال منطقه اورامانات با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد برای ثبت جهانی پیشنهاد شده است.

فرهاد عزیزی افزود: یک اثر برای اینکه ثبت جهانی شود باید ویژگی‌های منحصربه فردی داشته باشد.

او به ویژگی‌های منحصربه فرد روستا‌های منطقه اورامانات به ویژه شهرستان جوانرود اشاره کرد و اظهارداشت: ارزش‌هایی همچون نحوه تعامل انسان با طبیعت، معماری خاص منطقه و بافت روستا‌ها که که طرح و سازه آن کاملا منطبق با این ویژگی‌ها است، نوع معیشت و کشاورزی، مدیریت منابع آب، ارزش‌های فرهنگی ارتباطات اجتماعی و از همه مهمتر فرهنگ و آداب و سنن مردم از مهمترین ویژگی‌های این منطقه است که می‌تواند میراث ارزشنمندی را به دنیا معرفی کند.

عزیزی به اتفاقات پس از ثبت جهانی یک اثر در دنیا اشاره کرد و گفت: یک اثر پس از اینکه در ثبت فهرست جهانی گرفت در دنیا مطرح و مورد توجه جهانی قرارمی گیرد از حمایت‌ها و کمک‌هایی که دنیا برای حفظ میراث فرهنگی دارد، بهره مند می‌شود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار