یاقوت سرخ خراسان جنوبی نیازمند حمایت‌های همه جانبه

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند گفت: رونق بازار اقتصادی زرشک نیازمند حمایت همه جانبه از کشاورزان است.

موهبتی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، با اشاره به عدم بارور بودن هر ساله درخت زرشک گفت: حمایت‌های مربوطه از کشاورزان در جهت ارائه آموزش‌های لازم برای خشک کردن محصول، شناساندن خواص فراوان آن و تسهیل صادرات این محصول به خوبی صورت نگرفته است.

او افزود: صادرات زرشک به صورت تازه و با شاخه مشکل است و غالبا فرآوری شده یا به شکل زرشک خشک صادر می‌شود.

موهبتی تصریح کرد: امسال شرکت تعاونی شهرستان زیرکوه حدود ۱۲ تن صادرات زرشک به کشور‌های ترکیه و روسیه داشته است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: مقداری از این صادرات به کشور آلمان بود که در مسیر راه به دلیل عدم کیفیت مطلوب و نداشتن استاندارد‌های لازم مرجوع شد.

او عنوان کرد: خواهان حمایت بیشتر سازمان جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌های مربوطه از کشاورزان استان و صادرات این محصول راهبردی هستیم.


بیشتر بخوانید


موهبتی اظهار کرد: جهاد کشاورزی باید در زمینه نظارت بر خشک کردن، بسته بندی، رعایت استاندارد‌ها و انجام آزمایشات پایش کیفیت این محصول به کشاورزان یاری برساند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به موانع صادرات زرشک بیان کرد: حدود ۵ تا ۱۰ کارخانه بسته بندی زرشک مجوز‌های لازم را برای این کار دریافت کرده اند، اما زرشک‌های بسته بندی شده به دلیل نبود خریدار و عدم صادرات در سرد خانه‌ها مانده است.

او تصریح کرد: هزینه‌های تمام شده برای کشاورز جهت برداشت این محصول و نبود مکان برای نگه داری و خشک کردن آن از دیگر موانع رونق بازار این محصول است.

موهبتی ادامه داد: اعطا وام به صادر کنندگان با کارمزد ۱۸ درصد و موانعی که در مسیر دریافت وام وجود دارد چالش‌های زیادی را برای صادر کنندگان به وجود آورده است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.