هشدار نسبت به احتمال آنفلونزای پرندگان مهاجر در بروجن

رییس حفاظت از محیط زیست بروجن نسبت به احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مهاجر پاییزی که در تالاب‌های منطقه فرود می‌آیند، هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مرتضی منصوری رییس حفاظت از محیط زیست شهرستان بروجن، زمان مهاجرت پرندگان آبزیری و کنارآبزی مناطق سیبری و آسیای میانه به حاشیه خلیج فارس را از نیمه مهرماه اعلام کرد و گفت: بخش عمده‌ای از پرندگان مهاجر به صورت موقت در تالاب‌های بین المللی چغاخور و گندمان فرود می‌آیند که از نظر سلامت، تضمین و اطمینانی در خصوص آن‌ها وجود ندارد.

او، تاثیر پدیده خشکسالی در استان‌های همجوار و نامساعد شدن زیستگاه‌های کشور‌های آسیای مرکزی و سیبری، موجب شده تا تعدادی از پرندگان مهاجر در اوایل پاییز سال جاری به این مناطق مهاجرت کنند.


بیشتر بخوانید


او پرندگان مهاجر را از خانواده اردک ها، غاز خاکستری، دُرنا، حواصیل، اگرت، اکراس، خروس کولی و چنگر‌ها دانست و تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ هزار از این پرندگان تا فصل سرما و یخبندان در تالاب‌های بین المللی گندمان و چغاخور حضور دارند.

منصوری افزود: در حال حاضر۳۰ هزار پرنده آبزی و کنار آبزی از خانواده مرغابی سانان، اردک، لک لک، اگرت و خروس کولی در تالاب‌های گندمان و چغاخور شهرستان بروجن وجود دارد.

او از ممنوع بودن شکار پرندگان در فصل پاییز در آبگیر‌ها و زیستگاه‌های شهرستان بروجن خبر داد و گفت: با شیوع و تشدید ویروس کرونا در استان، ورود هرگونه گردشگر و مسافر به سواحل تالاب‌های شهرستان جلوگیری می‌شود.

رییس حفاظت از محیط زیست شهرستان بروجن با اشاره به نصب دوربین مداربسته در منطقه حفاظت شده تالاب‌های گندمان و چغاخور، گفت: این ۲ منطقه حفاظت شده بین المللی در دولت دوازدهم به دوربین دیدبان دیجیتال مجهز شده است.

به گفته او، با نصب دوربین دیجیتالی در منطقه حفاظت شده ۲تالاب مطرح منطقه، امکان تخلف شکارچیان غیرمجاز به حداقل ممکن کاهش یافت.

تالاب‌های بین المللی چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن در ۷۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.