در ادامه برنامه‌های ۹گانه ژئوپارک جهانی قشم صورت گرفت؛

پاکسازی و نصب شناسنامه غار نمکدان ۳N

مدیر ژئوپارک جهانی قشم از پاکسازی و نصب شناسنامه غارنمکدان ۳N توسط تیم غارنوردی هیأت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی این منطقه آزاد به مناسبت روز ملی غار پاک خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، علیرضا امری کاظمی درباره پاکسازی و نصب شناسنامه غارنمکدان ۳N توسط تیم غارنوردی هیأت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی منطقه آزاد قشم، که به مناسبت روز ملی غار پاک صورت گرفت، گفت: پاکسازی گرافیتی‌های ورودی غار نمکدان، جمع آوری و پاکسازی زباله‌های داخل غار، جمع‌آوری تابلو، بنر و یادبود‌هایی که در انتهای غار نمکدان توسط گروه‌های مختلف به جا گذاشته شده، از عمده اقدامات گروه چهار نفره هیأت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی منطقه آزاد قشم در روز ملی غار پاک، مصادف با دوم مهر ماه بود.

او افزود: بیش از ۱۰ یادبود در این غارنوردی از غار نمکدان خارج شد، نصب ۴۲ علامت راهنما به همراه تابلوی مشخصات و شناسنامه طولانی‌ترین غار نمکی جهان (غار ۳N) در انتهای غار اقدام دیگر این گروه بود.

پاکسازی و نصب شناسنامه غار نمکدان ۳N

به گفته امری کاظمی، این تیم چهار نفره از طریق منهولی با عمق ۴۰ متر، به غار فرود کردند و پس از پیمایش تا انتهای غار و انجام پاکسازی‌های لازم، در برگشت به دو تیم دونفره تقسیم شده و دونفر با صعود از منهول و دو نفر با خروج از دهانه ورودی غار، عملیات پاکسازی و نصب را به پایان رساندند.

او با اشاره به حمایت‌های حمیدرضا مومنی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از فعالیت‌های اینچنینی، گفت: همراهی مرتضی شیخ زاده، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری برای فراهم نمودن امکان برگزاری این دوره قابل تقدیر است و امیدواریم این حمایت‌ها برای برگزاری سایر فعالیت‌های اکتشافی در غار نمکدان قشم که ممکن است منجر به ثبت رکورد جدیدی برای کشور شود، تداوم یابد.

پاکسازی و نصب شناسنامه غار نمکدان ۳N

مدیر ژئوپارک جهانی قشم همچنین ضمن تقدیر از تلاش‌های هیأت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی منطقه آزاد قشم برای پیگیری توقف ساخت و ساز مزارع پرورش میگو در حریم و عرصه ژئوسایت گنبد نمکی ادامه داد: از تلاش‌های این هیأت و تیم مذکور، به شکل شایسته‌ای تجلیل خواهد شد.

تیم غارنوردی به سرپرستی علیرضا موسایی، مسئول کمیته غارنوردی و غارشناسی، مهدی معماری، مسئول فنی، قاسم صادقی پور و امین شاهین زاده به عنوان اعضای تیم در این فعالیت شرکت داشتند.

گفتنی است، غار نمکی جزیره قشم واقع در گنبد نمکی آن که به عنوان یک اثر ملی و طبیعی به ثبت رسیده و تحت حمایت شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو است، با طولی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ متر، طولانی‌ترین غار نمکی جهان به شمار آمده و با داشتن استلاکتیت‌های بلورین، ستون ها، جرز‌ها و حوضچه‌های فراوان به همراه سقف و دیواره‌هایی رنگین؛ محیطی جذاب برای بازدید غارنوردان مبتدی و حرفه‌ای فراهم کرده که معرفی بجا و توسعه آن، می‌تواند به توسعه گردشگری ورزشی به شیوه تخصصی در این منطقه آزاد، کمک فراوانی کند.

پاکسازی و نصب شناسنامه غار نمکدان ۳N

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.