طلبکاری پدرخوانده تروریست‌ها در سازمان ملل/ عربستان به دنبال چیست؟

سفیر پیشین ایران در قطر درباره اظهارات اخیر پادشاه عربستان سعودی مبنی بر متهم کردن ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو و تهدید قلمداد کردن ایران برای منطقه توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هفتاد و پنجمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه یکم مهر در حالی آغاز شد که همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد که سران کشور‌ها سخنرانی خود را به صورت برخط یا پیام ویدئویی به صحن این جلسه ارسال کنند. این نشست قرار است تا سه‌شنبه هشتم مهرماه به استثنای یکشنبه و دوشنبه ادامه پیدا کند.

جدا از مسئله کرونا که در سخنان تمام سران و رؤسای جمهور عموم کشور‌ها اشاراتی به آن شده است، اعتراض به یکجانبه‌گرایی و زورگویی رژیم آمریکا محور اصلی بیشتر سخنرای‌های انجام شده این روز‌های سازمان ملل متحد است.

در روز نخست، رئیس جمهور کشورمان در رابطه با سیاست‌های یکجانبه رژیم آمریکا در مجامع بین‌المللی، تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت علیه ایران و بر هم زدن امنیت منطقه توسط کشور‌های عربی منطقه و متحدان فرامنطقه‌ای آن‌ها سخنرانی کرد.

در روز‌های بعدی این اجلاس در سازمان ملل سران کشور‌های دیگر نیز در سخنرانی‌های خود نسبت به برخی محور‌های مهم که از منظر آن‌ها نیاز امروز جامعه جهانی هست تاکید داشتند. چندجانبه گرایی و پرهیز از سیاست قلدرمآبانه آمریکا، همگرایی و چندصدایی شدن جامعه بین‌الملل جهت حل مشکلات جهانی و انجام اقداماتی از سوی کشور‌های مختلف در راستای دست یابی به صلح و امنیت پایدار در سطح جهان از جمله محور‌های مورد اشاره آن‌ها بود.

از دیگر سخنرانی‌های بحث برانگیز روز‌های گذشته در سازمان ملل متحد، سخنان ضد ایرانی پادشاه سعودی در این مجمع بود.
در حالی که گروه مقاومت مردمی انصارالله یمن مسئولیت حمله سال گذشته به پالایشگاه شرکت‌های نفت آرامکو عربستان را پذیرفته است، سلمان بن عبدالعزیز اصرار دارد که پهپاد‌های ایرانی توسط حوثی‌ها، عربستان را مورد هدف قرار داده است و این اقدام نقض آشکار قطعنامه‌های ۲۲۱۶ و ۲۲۲۳ شورای امنیت به شمار می‌رود.

شاید مهم‌ترین دلیل اصرار سعودی‌ها در این باشد که عربستان و حامی فرامنطقه‌ای آن یعنی آمریکا، برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های نظامی و اطلاعاتی سعودی، انگشت اتهام را سوی ایران گرفته‌اند.

ضعف سامانه‌های دفاعی سعودی باعث شد تا آن‌ها نتوانند مانع این حملات شوند. مقامات ریاض برای آنکه از شدت موضوع بکاهند و بتوانند جایگاه خود را در افکار عمومی حفظ کنند، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفتند و از موضع غیرمنطقی و بدون استناد خود کوتاه نمی‌آیند.

شاه عربستان بدون این که اشاره‌ای به دخالت کشورش در عراق، سوریه، سودان، لیبی، جنگ در یمن و همچنین حمایت از عراق در ۸ سال جنگ تحمیلی کند و همچنین بدون آنکه سخنی از سیاست‌های تنش آفرین و خطرناک ریاض در منطقه به میان آورد، مدعی شد جامعه بین‌المللی برای برنامه هسته‎‌ای ایران و دخالت او در امور سایر کشور‌ها موضع قاطع بگیرد.

این سخنان ملک سلمان، واکنش‌های مقامات دستگاه دیپلماسی کشورمان را به همراه داشت.


بیشتر بخوانید


سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به ادعا‌های واهی شاه عربستان، اظهار کرد: شکست‌های مستمر میدانی و سیاسی در یمن، عربستان را به هذیان‌گویی واداشته و می‌خواهند با ایراد اتهام به سایر کشور‌ها از زیر بار مسئولیت جنایات جنگی خود علیه زنان و کودکان یمنی فرار کنند.

همچنین مجید تخت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در واکنش به صحبت‌های بی‌پایه و اساس سلمان بن عبدالعزیز، گفت: این کاملاً ثابت شده که عربستان به عنوان منبع بی ثباتی در منطقه، اصلی‌ترین حامی مالی صدام، دیکتاتور عراق، در تجاوز هشت ساله اش به ایران بود که طی آن وی جنایات بی شماری مرتکب شد که یکی از آن‌ها استفاده از سلاح شیمیائی علیه شهر‌ها و شهروندان ایرانی و عراقی بود.

اخیرا دولت ترامپ با فروش چند میلیارد دلار تسلیحات به مصر و امارات موافقت کرده است. ارزش این دو قرارداد مجموعا ۲/۸ میلیارد دلار است. این قرارداد به امارات اجازه می‌دهد خودرو‌های زرهی ضد مینی که توسط ارتش آمریکا استفاده نشده‌اند، خریداری کند.

این‌ها در حالی است که امارات از بیش از پنج سال پیش همراه با سعودی در جنگ علیه یمن شریک شده است؛ اما آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که این کشور قرار است از این خودرو‌های زرهی برای «عملیات‌های انسان‌دوستانه» و حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی خود استفاده کند.

همچنین در این خصوص مؤسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم چندی پیش گزارش داد که شرکت‌های نظامی آمریکایی ۵۹ درصد از فروش سلاح در جهان را در اختیار دارند.

جنایت جنگی گسترده ائتلاف متجاوز به یمن، به سرکردگی سعودی‌ها، تلفات جانی بسیاری را تا کنون برجای گذاشته است؛ به نحوی که بر اساس گزارش مرکز حقوق بشری «عین الانسانیه» طی ۲۰۰۰ روز حمله مستمر به یمن، تعداد شهدا و مجروحان در این مدت به ۴۳ هزار و ۱۸۱ نفر رسیده است.

همچنین، شبکه «المسیره» یمن در گزارشی تعداد شهدای جنایت صورت گرفته را ۱۶ هزار و ۹۷۸ نفر اعلام کرده که در میان آن‌ها ۳ هزار و ۷۹۰ کودک و ۲ هزار و ۳۸۱ زن وجود دارد.

در ادامه این گزارش، تعداد مجروحان ۲۰۶ هزار و ۲۰۳ نفر اعلام شده که در میان آن‌ها ۴ هزار و ۸۹ کودک و ۲ هزار و ۷۸۰ زن دیده می‌شود.

در همین زمینه عبدالله سهرابی سفیر پیشین ایران در قطر درباره اظهارات اخیر ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی مبنی بر متهم کردن ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو و تهدید قلمداد کردن ایران برای منطقه،  گفت: با در نظر گرفتن سوابق مواضع سیاسی عربستان به ویژه پس از جریان ۱۱ سپتامبر کماکان شاهدیم که آن‌ها دنبال این بوده و هستند که با فرار رو به جلو مشکلات خود را متوجه دیگران کنند.

وی گفت: این که سعودی اینطور مطرح می‌کند که پهپاد‌های ایرانی به تأسیسات آرامکو حمله کرده‌اند و یا این پهپاد‌ها ساخت ایران و در اختیار نیرو‌های مقاومت یمنی به حساب می‌آیند، در راستای فرار رو به جلو و فرافکنی از سوی سعودی‌ها به حساب می‌آید.

سفیر پیشین ایران در قطر در خصوص آینده روابط میان تهران و ریاض بیان کرد: با توجه به روابط دیرینه میان تهران و سعودی، جمهوری اسلامی ایران همچنان به مقامات ریاض توصیه می‌کند به عقل خود رجوع کرده، با منطق پای میز مذاکره آمده و با جمهوری اسلامی ایران در خصوص حل مشکلات دو طرفه مذاکره کنند.

سهرابی در پایان با اشاره به حادث شدن فاجعه منا و مسئولیتی که دولت سعودی در قبال حجاج به شهادت رسیده در آن فاجعه دارد، خاطرنشان کرد: مقامات ریاض اعلام کردند که دیه حجاج به شهادت رسیده در حوادث فاجعه منا و سقوط جرثقیل را خواهند پرداخت، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است و این حق برای جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از حقوق شهدای ایرانی آن حوادث محفوظ است تا در مجامع بین المللی حقوقی، پیگیر احقاق حقوق شهدای عزیزمان باشد.

در خاتمه آنکه، در ادامه سخنرانی‌های رهبران کشور‌های مختلف در هفتاد و پنجمین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل، اعتراض سران برخی کشور‌ها به یک جانبه‌گرایی و سیاست‌های در پیش گرفته شده توسط رژیم آمریکا همچنان ادامه دارد که نشان از دوران گذار عرصه بین‌الملل دارد، دورانی که دیگر آمریکا قدر قدرت نیست و غرب هم دیگر منبع و مرکز تحولات عالم به حساب نمی‌آید. رژیم سعودی هم باید بداند با هوچی‌گری نمی‌تواند صفت ویژه خودش مبنی بر حمایت از تروریسم را به دیگران نسبت دهد.

منبع: خبرگزاری میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار