بافت ۱۰۰ هزار متر مربع فرش در چهارمحال و بختیاری

در نیمه نخست امسال، ۱۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف در استان چهارمحال و بختیاری بافته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علیرضا جیلان رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش فروش فرش این استان گفت: افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه به ویژه رُناس بازار فرش استان را دچار رکود کرده است.

او از تولید ۱۰۰ هزار مترمربع فرش در نیمه نخست امسال در استان خبر داد و افزود: افزایش چند برابری محصولات گیاهی رُناس در رنگرزی‌ها و تکمیل نبودن زنجیره تولید در فرآیند تهیه مواد اولیه همچون پشم و نخ، موجب بالا رفتن قیمت تمام شده تولید فرش شده است و باعث شده فرش تولید شده روی دست بافندگان بماند.


بیشتر بخوانید


جیلان با اشاره به فعالیت ۴۵ هزار دار قالی با ۱۰۰ هزار بافنده در مناطق شهری و روستایی استان اضافه کرد: امسال قیمت مصالح اولیه یک تخته فرش دستباف شش متری از ۳۰ میلیون ریال به ۶۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

او، پدیده خشکسالی و کاهش کشت گیاه رُناس در استان‌های کویری کشور و بالا رفتن قیمت دلار در افزایش مواد شیمیایی نیل وارداتی را از عمده دلایل افزایش قیمت در مواد اولیه فرش دستباف اعلام کرد.

جیلان، گبه، یلمه، فرش بختیاری و فرش نایینی را از مهمترین سبک‌های تولید فرش دستباف در این استان برشمرد و گفت: فرش‌های این استان اکنون شهرت جهانی دارد.

او افزود: در سال‌های قبل ۴۰ درصد فرش‌های بافته شده در این استان به کشور‌های آمریکا، آلمان و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر می‌شد.

جیلان، با اشاره به اینکه بیشتر بافنده‌های استان تمایل به فعالیت خانگی دارند اضافه کرد: سفارش پذیری فرش در استان به دلیل محدود بودن فضای کارگاه‌های فرش بافی کمرنگ است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.