مزیت‌های کشت کلزا کدام است؟

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : کشت کلزا علاوه بر اینکه می‌تواند کشور را از واردات دانه‌های روغنی بی‌نیاز کند، باعث افزایش درآمد کشاورزان هم می‌شود

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سیدافشین صفوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به مزیت‌های کشت کلزا، گفت : کلزا یکی از محصولات استراتژیک است که توسعه کشت آن می‌تواند بی‌نیازی کشور از واردات دانه‌های روغنی را به دنبال داشته باشد.

او کلزا را در فهرست کشت‌های با نیاز آبی کم قرار داد و گفت : توسعه این کشت می‌تواند علاوه بر مدیریت مصرف آب، نقش مهمی در درآمدزایی بیشتر کشاورزان داشته باشد.

خاصیت سازگاری با محیط، ارزش تناوبی بالا، کنترل علف‌های هرز، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، مقاوم به سرما، برداشت زودهنگام و در نتیجه آماده شدن زمین برای کشت دوم و داشتن ۴۰ درصد روغن بسیار با کیفیت از دیگر مزایای توسعه کشت کلزا است که صفوی از آن‌ها یاد کرد.

صفوی با بیان اینکه کشت کلزا در استان کرمانشاه از ۱۵ شهریور شروع شده، افزود: تاکنون حدود دو هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا رفته و امیدواریم شاهد افزایش چشمگیر این سطح در استان در روز‌های آتی باشیم.

او اشاره‌ای هم به کشت قراردادی کلزا در استان برای اولین بار در کشور داشت و افزود: با هماهنگی صورت گرفته با یکی از کارخانجات روغن‌کشی فعال در استان، این کارخانه متعهد شده اقدام به کشت قراردادی کلزا با زارعان استان کند و این کارخانه تاکنون قراداد کشت ۱۴۰۰ هکتار کلزا را در استان با زارعان منعقد کرده و آماده انعقاد قرارداد در سطوح بیشتر هم هست.

صفوی ادامه داد: این کارخانه متعهد شده محصول کلزای زارعان استان را در فصل برداشت با قیمت پنج درصد بالاتر از قیمت اعلام شده برای خرید تضمینی کلزا از زارعان خریداری کرده و وجه آن را هم ظرف مدت هفت روز پس از تحویل، پرداخت کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به حضور نمایندگان این کارخانه در مراکز جهاد کشاورزی برای انعقاد قرارداد با زارعان متقاضی، ادامه داد: این کارخانه به دو شکل قرارداد بدون نهاده و با نهاده با متقاضیان کشت کلزا قرارداد می‌بندد که در شکل با نهاده به ازای هر هکتار کشت کلزا مبلغ ۱.۵ میلیون تومان نهاده شامل بذر، سم و کود را به زارعان می‌دهد و این مبلغ را در آخر فصل از بهای کلزای کشاورز کم می‌کند.

صفوی با بیان اینکه عمده کلزای تولیدی در استان در مناطق معتدل کشت می‌شود، گفت: کشاورزان مناطق معتدل استان باید برای کشت کلزا عجله کنند، چون فقط تا آخر همین هفته فرصت پرداختن به کشت کلزا را دارند. ضمنا کشاورزان مناطق سرد استان هم می‌توانند برای کشت کلزا در مزارع خود اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به تدارک بذر مورد نیاز برای کشت کلزا، افزود: کمبودی برای تامین بذر و سایر نهاده‌های مورد نیاز کلزاکاران در استان نداریم.

صفوی گفت: پارسال ۳۷۰۰ هکتار کلزا در اراضی استان کرمانشاه کشت و ۴۸۲۲ تن محصول در استان تولید شدکه امیدواریم امسال این آمار بالا برود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار