سلیمی در تذکری:

برگزاری جلسه رای اعتماد وزرا بدون حضور رئیس‌جمهور خلاف قانون است

عضو هیئت رئیس مجلس گفت: برگزاری جلسه رای اعتماد وزرا بدون حضور رئیس‌جمهور طبق آئین‌نامه داخلی مجلس خلاف قانون است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در تذکری شفاهی با اشاره به عدم حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس جهت دفاع از برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزرات صمت گفت: طبق قانون اساسی اگر رئیس‌جمهور بیش از دو ماه غیبت کند یا بیمار باشد مسئولیت بر عهده معاون وی است، البته این کار با اذن مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد.

وی افزود: از روز افتتاح مجلس رئیس‌جمهور در ملاء عام ظاهر نشده است، این در حالی است که طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی تصریح دارد که مسئول اجرای قانون اساسی رئیس‌جمهور است، همچنین اصل ۱۲۱ هم می‌گوید که رئیس‌جمهور قسم می‌خورد که قانون اساسی را اجرا کند. طبق اصل مذکور رئیس‌جمهور قسم می‌خورد همه توان خود را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته است و باید خود را وقف خدمت به مردم کند.

سلیمی گفت: همچنین اصل ۱۲۳ قانون هم می‌گوید رئیس‌جمهور موظف است که مصوبات مجلس را عمل کند. طبق قانون آئین‌نامه داخلی مجلس در روز رای اعتماد به وزیر رئیس‌جمهور باید در جلسه مجلس حضور پیدا کند. این در حالی است که وی قسم خورده است به قانون اساسی وفادار باشد؛ قانون اساسی هم رئیس‌جمهور را موظف کرده که مصوبات مجلس پایبند باشد و این عملا الزام آور است.

نماینده محلات تصریح کرد: رئیس‌جمهور باید در جلسه رای اعتماد حضور پیدا می‌کرد و رئیس‌جمهور از عمل به قانون استنکاف کرده است، بر اساس سازوکاری که در ماده ۲۰۲ و ۲۰۴ آئین‌نامه داخلی مجلس است رئیس‌جمهور در جلسه علنی مجلس حضور پیدا نکرده که در این مورد آئین‌نامه خلاء دارد و مشخص نکرده که ما می‌توانیم جلسه را ادامه دهیم بنابراین برگزاری جلسه رای اعتماد بدون حضور رئیس‌جمهور به نظرم خلاف قانون است.

عضو هئیت رئیسه مجلس تاکید کرد: اعلام کردند ستاد کرونا مصوب کرده رئیس‌جمهور به صحن علنی مجلس نیاید؛ این ستاد چرا برای سایر سران قوا مصوبه‌ای نداشته است در حالی که آقایان قالیباف و رئیسی به سفر رفته و جلسه برگزار می‌کنند و چرا این ستاد برای حضور یک نفر تشکیل جلسه می‌دهد؛ بهتر است این اخطار را در مجلس به رای بگذاریم چراکه رئیس‌جمهور به صحن علنی نیامده و خلاف کرده و این خلاف محرز و آشکار است در حالی که او اعلام کرده من حقوقدانم، کاش او یک بار قانون اساسی را بخواند و به وظایف آشنا شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر سلیمی گفت: برگزاری جلسه رای اعتماد بدون حضور رئیس‌جمهور خلاف آئین‌نامه نیست واجازه دهید بحث ما ادامه پیداکند ضمن اینکه عدم حضور رئیس‌جمهور هم به دلیل رعایت دستورالعما‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کروناست.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار