رای‌ الیوم: سفارت آمریکا به لانه جاسوس‌ها و کانونی برای توطئه علیه عراق تبدیل شده است

سردبیر روزنامه رای الیوم در مطلبی با اشاره به اقدامات مخرب واشنگتن در عراق، بسته شدن سفارت آمریکا را که به مکانی برای توطئه علیه عراق تبدیل شده است، خواستار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم، نوشت: گفتگوی تلفنی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با برهم صالح و مصطفی الکاظمی، رئیس جمهور و نخست وزیر عراق، و تهدید به بستن سفارت آمریکا در بغداد در صورت متوقف نشدن حملات موشکی علیه آن، اوج وقاحت و باج‌خواهی و به منزله خروج آشکار از ارزش‌ها و عرف دیپلماتیک است. 

نمی‌دانیم رئیس جمهور و نخست وزیر عراق چطور پذیرفتند پمپئو جرأت کند به عنوان نماینده بلندپایه آمریکا با آن‌ها همچون دو کارمند یا پیروان دولت آمریکا رفتار کند. عرف دیپلماتیک بر این اساس است که وزیر با همتای خود گفتگو کند. اما تهدید رئیس جمهوری کشوری با هشت هزار سال تمدن نوعی توهین و شکستن همه عرف‌های دیپلماتیک است.

وجود سفارت آمریکا با وجود اشغالگری‌های این کشور به منزله توهین به عراق است

با حمله موشکی به سفارت دیگر کشور‌ها در عراق یا هر کشور دیگری موافق نیستیم. مشروط به اینکه سفارت‌ها به قواعد و عرف‌های دیپلماتیک پایبند باشند و در مسائل داخلی کشور میزبان مداخله نکنند؛ اما سفارت آمریکا به لانه جاسوس‌ها و کانونی برای توطئه علیه این کشور عربی مسلمان تبدیل شده است که همچنان عرصه هرج و مرج، فساد مالی و بی‌ثباتی به سبب حمله آمریکا و اشغالگری عراق به دست واشنگتن است. بهتر بود که دولت عراق این سفارت را تعطیل کند، زیرا وجود آن در خاک عراق پس از محاصره، حمله و اشغالگری این کشور، به معنای واقعی کلمه به منزله توهین است.

دولت آمریکا منطقه سبز در بغداد را غصب کرد که سفارت آمریکا در آن احداث شد. این سفارت به منزله بزرگ‌ترین سفارت جهان محسوب می‌شود و مساحت آن بیشتر از ۱۷۰ کیلومتر مربع است و هزاران جاسوس در آن فعالیت می‌کنند. آمریکا به دنبال این بود که این مرکز محلی برای حکومت بر عراق باشد، نه سفارتی که مانند همه دیگر سفارت خانه‌ها در چارچوب قانون صرفا به فعالیت دیپلماتیک بپردازد.

نمی‌دانیم تهدید به بستن سفارتخانه و انتقال سفیر و کارکنان آن به کنسولگری آمریکا در اربیل چقدر جدی است و بعید نیست که صرفا به منزله تلاشی برای باج خواهی دیگری از دولت عراق و طرح فتنه طایفه‌ای دیگری بین سنی و شیعه عرب عراق از یک سو و از سوی دیگر، برای فتنه‌جویی بین عرب‌ها و کرد‌ها در کردستان عراق باشد، زیرا فتنه‌جویی ماهیت دولت‌های آمریکا علیه عرب‌ها و مسلمانان است.

آمریکا آخرین کشور جهان است که می‌تواند درباره احترام به قوانین بین‌المللی برای ما سخنرانی کند

آمریکا دولتی بود که عراق را ویران کرد و از طریق محاصره این کشور، اشغالگری و ویرانگری و حمایت از گروه‌های افراط‌گرای تروریست، دست‌کم دو میلیون تن از مردم بی‌گناه آن را کشت. از این رو، بر این باوریم که آمریکا آخرین کشور جهان است که می‌تواند درباره احترام به عرف و قوانین و تعهدات بین‌المللی برای ما سخنرانی کند.

آمریکا از بیش از دو هزار سازمان غیر دولتی در عراق حمایت و آن‌ها را تأمین مالی می‌کند. بیشتر این سازمان‌ها در چارچوب طرح‌های آن برای برهم زدن ثبات این کشور عمل می‌کنند و برای از بین بردن بافت اجتماعی و تمامیت ارضی این کشور، بذر فتنه‌جویی طایفه‌ای می‌کارند.

هیچ یک از موشک‌هایی که به سمت منطقه سبز شلیک شد، هیچ خسارتی به سفارت آمریکا وارد نکرد و به زخمی شدن هیچ کارمند آمریکایی منجر نشد. این در حالی است که پهپادی که از یکی از پایگاه‌های نظامی در عراق به پرواز درآمد، (سردار شهید) قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، و ابو مهدی المهندس، دوست وی و یکی از فرماندهان بسیج مردمی عراق، را نزدیک فرودگاه بغداد ترور کرد. آیا این جنایت به منزله نقض قوانین بین‌المللی و نقض حاکمیت یکی از اعضای سازمان ملل نبود؟ چه کسی تضمین می‌کند که توطئه این ترور در سفارت آمریکا در بغداد طراحی نشده باشد؟

عطوان افزود: این سفارت که نماینده کشوری بود که به عراق حمله و آن را اشغال کرد و میلیون‌ها تن از مردم آن را کشت، در واقع نباید در خاک پاک عراق وجود داشته باشد، زیرا استکبار و سهم‌بندی طایفه‌ای و همه توطئه‌ها برای ویران کردن کشور عراق و مؤسسات ملی آن را تقویت می‌کند.

اگر سفیر آمریکا و جاسوسان آن تصمیم بگیرند به اربیل فرار کنند و لانه جاسوسی خود را در بغداد تعطیل کنند، جای هیچ تأسفی نیست. لعن و نفرین‌ها تا اربیل آن‌ها را دنبال خواهد کرد و آنجا هم در امان نخواهند بود؛ به ویژه پس از آنکه پمپئو در تهدید به رئیس جمهور عراق گفت از کسانی که سفارت این کشور را هدف قرار می‌دهند، انتقام خواهد گرفت.

آمریکا باید رسما از عراق عذرخواهی کند

پیش از آنکه آمریکا از قوانین و تعهدات بین‌المللی سخن بگوید، باید به سبب اشتباهاتی که در عراق مرتکب شده است، رسما عذرخواهی و تریلیون‌ها دلار به عنوان خسارت به خانواده‌های قربانیان، فرزندان یتیم و زنان بیوه آن‌ها پرداخت کند. اگر آمریکا لیبی را در دوره قذافی به سبب قربانیان هواپیمای لاکربی (با ۳۰۰ سرنشین) وادار به پرداخت سه میلیارد دلار کرد، چقدر برای دو میلیون تن که طی محاصره عراق، حمله به آن و اشغالگری این کشور به شهادت رساند و صد‌ها هزار تن که به سبب بمب‌های آمریکایی به شهادت رسیدند، پرداخت خواهد کرد؟

در انتهای این مطلب آمده است: مقاومت عراق که سال ۲۰۱۱ آمریکا را وادار به عقب‌نشینی ذلتمندانه نیرو‌های خود از این کشور کرد، بدون تردید آن را وادار به عقب‌نشینی نیرو‌های باقی مانده و جاسوسان خود هم خواهد کرد. مردم عراق حضور آمریکای اشغالگر در خاک این کشور که آن را آلوده کرده است، نمی‌پذیرند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار