مراقب قلب خود باشید

رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، یکی از اهداف ۱۳ گانه سند ملی و استانی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فریبا مرادی به مناسبت هشتم مهر برابر با روز جهانی قلب، اظهار کرد: بیماری‌های مزمن و غیرواگیر، اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر و ناتوانی در دنیای امروز به شمار می‌رود.

او با بیان اینکه برآورد می‌شود که بیماری‌های غیرواگیر سالانه سبب نزدیک به ۳۸ میلیون مرگ در دنیا می‌شوند که این رقم تا ۷۴ درصد از کل مرگ‌های جهان را شامل می‌شود، افزود: در ایران نیز بیش از ۷۶ درصد کل بار بیماری‌ها به بیماری‌های غیرواگیر اختصاص دارد که مهم‌ترین آن ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت است.

مرادی با این هشدار که بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته قلبی، سکته مغزی و درگیری عروق محیطی، تهدیدی مهم برای جوامع انسانی به شمار می‌آید، اضافه کرد: با تغییر شیوه زندگی می‌توان از ابتلا، عوارض و مرگ و میر به علت این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

او با بیان اینکه آگاهی از این عوامل، خطر و چگونگی کنترل آن ها، این فرصت را به وجود می‌آورد که بتوان از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کرده و یا در صورت ابتلا از شدت آن کاست، تاکید کرد: شیوه زندگی سالم شامل تغذیه سالم، افزایش فعالیت بدنی، قطع عادت‌های مضر مانند مصرف دخانیات نظیر سیگار، پیپ و قلیان و نیز مصرف الکل است.

رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه روز جهانی و هفته ملی قلب را فرصتی مناسب برای همبستگی جامعه جهانی و ملی برای مبارزه علیه این بیماری‌ها و به تبع آن کاهش بار ناشی از آن‌ها برشمرد و گفت: یک بسیج جهانی به منظور آگاه سازی مردم سراسر دنیا در رابطه با چگونگی بروز بیماری‌های قلبی عروقی و نیز عوارض ناشی از آن‌ها شامل بیماری قلبی و سکته مغزی، آموزش افراد در خصوص کنترل عوامل خطر این بیماری‌ها لازم است و شعار روز جهانی امسال با عنوان «با تمام وجود از سلامت قلب خود مراقبت کنید» (Use Heart to Beat Cardiovascular Diseases) نیز گواه اهمیت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است.

او اضافه کرد: در بحران جهانی کووید ۱۹، ضمن اجرای برنامه‌های آموزشی برای عموم مردم، باید توجه ویژه به آموزش پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلب و عروق، غربالگری کووید ۱۹ در این بیماران، برنامه ریزی و فراخوان برای مراقبت‌های دوره‌ای آن‌ها از سوی تیم سلامت با پیگیری و دقت بیشتری انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار