خاطره بازی با مرد محبوب دهه ۶۰

آثار، فعالیت‌های هنری حمید جبلی، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما،کارگردان، صداپیشه و استاد دانشگاه به مناسبت روزتولدشان بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تولد حمید جبلی است، مردی همه فن حریف که از بازیگری تئاتر، تلویزیون و سینما، کارگردان، صداپیشه و استاد دانشگاهی را در کارنامه خود دارد. خود من وقتی اسم حمید جبلی را می‌شنوم ناخودآگاه یاد پسرخاله کلاه قرمزی می‌افتم. پسرخاله شخصیتی مهربان با لحن لاتی کاراکتر دوست داشتنی کودکی ما بود. حمید جبلی امروز ۶۲ ساله می‌شود.

بازی در تئاتر 

جبلی فعالیتش در تئاتر را در سال ۱۳۵۷ آغاز کرد؛ و در نمایش‌های مختلفی بازی کرد؛ نمایش‌های او عبارتند از؛ دایره گچی قفقازی (۱۳۵۸)، دونده تنها (۱۳۵۹)، یک جفت کفش برای زهرا (۱۳۵۹)، اولدوز و کلاغ‌ها (۱۳۶۰)، بریم کمک بابابزرگ (۱۳۶۰)، زنگ آخر (۱۳۶۰)، ماهان کوشیار (۱۳۶۴)، هملت با سالاد فصل (۱۳۶۶)، چمدان (۱۳۷۰)، دوستان بامحبت (نویسندگی و بازی-۱۳۷۷).

امروز تولد «پسرخاله کلاه قرمزی» است

 

کلاه قرمزی زندگی مستقلی برای خودش دارد

صدای جبلی در گوش‌های ما با صدای پسرخاله ماندنی شده است. این عروسک، محصول ایده پردازی جبلی، مرحوم دنیا فنی زاده و ایرج طهماسب است.

جبلی در پاسخ به این سوال که «شما در بین عروسک‌هایی که به جای آن‌ها صحبت کرده اید، کدام یک را دوست دارید و نگران احوالاتش هستید؟» می‌گوید: «واقعیت این است که من هم مثل همه کلاه قرمزی را خیلی دوست دارم. کلاه قرمزی برای خودش تبدیل به یک شخصیت شده، تصویر بیرونی اش از دست ما هم خارج شده و گاهی وقت‌ها خود ما هم احساس می‌کنیم زندگی مستقلی برای خودش دارد. در واقع ما هم مثل بینندگان وقتی مدتی او را نمی‌بینیم، دلمان برایش تنگ می‌شود، و دوست داریم بیاید و حضور داشته باشد.» و در خلوت خود هم گاهی به سراغ کلاه قرمزی می‌روم، ولی هیچ وقت با او بیرون از محیط کار بازی نمی‌کنیم. همیشه به هر اتفاق و موضوعی که بر می‌خورم، فکر می‌کنم اگر کلاه قرمزی بود در برابر این اتفاق چه برخوردی از خودنشان می‌داد و نظرش چه بود. در واقع ما به کلاه قرمزی جدا از وجود خودمان نگاه می‌کنیم، واقعا هم از ما جدا شده است.»

او عروسک گردان نمایش‌های داستان خرس کوچک (۱۳۶۰)، دیو چو بیرون رود (۱۳۶۱)، سارا (۱۳۶۳)، زال و سیمرغ (۱۳۶۵)، شاخه گلی برای آدم آهنی (۱۳۶۷)، ماه پیشونی (۱۳۷۱) بود.

 

مگه چیه؟ امروز تولد «پسرخاله کلاه قرمزی» است

 

قصد ناز کردن ندارم 

او بیش از بیست سال است که از دنیای بازیگری فاصله گرفته است. در تقدیری که از حمید جبلی در سال۹۵  در نهمین جشن عکاسان تئاتر که در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شده بود رضا کیانیان در این‌باره خطاب به جبلی گفته بود: « حمیدجان چرا چند سال است که بازی نمی‌کنی و ما را از وجود خودت محروم کرده ای؟ حمید جبلی سالهاست که بازی نمی‌کند و هرگاه به او زنگ می‌زنیم و برای بازیگری از او دعوت می کنیم، بهانه می‌آورد. سینما و تئاتر ما به تو احتیاج دارند. قول بده بیایی و بازی کنی.»

فاطمه معتمد آریا هم درباره دوستی دیرینه اش با حمید جبلی صحبت کرد و از او خواهشی کرد :«من و جبلی با هم قد کشیدیم، با هم در تئاتر و سینما رشد کرده و در جای‌ جای این سرزمین با هم زندگی کردیم. امشب در حضور همه از حمید جبلی خواهش می کنم که خودش را، بازی‌اش را و مهربانی‌اش را از ما دریغ نکند. از او درخواست کنم که حتی اگر علاقه چندانی به این کار ندارد، کاری را که امشب به او پیشنهاد می‌کنم قبول کند و با من همبازی شود.»

اما حمید جبلی که در مقابل درخواست‌های دو بازیگر معتبر سینما، تلویزیون و تئاتر قرار گرفته بود با حضور بر روی صحنه در جواب این درخواست‌ها و پیشنهاد فاطمه معتمد آریا، به یک جواب سر بسته اکتفا کرد و گفت: «درباره درخواست دوستان برای بازیگری، قصد ناز کردن ندارم. توضیح دلایل آن مفصل است و فاطمه معتمدآریا خود نیز چند سالی از بازیگری فاصله گرفته بود که این زمان برای من بیست و چند سال به درازا انجامید. به هر حال از همه دوستان تشکر می‌کنم. من نه نقاش حرفه‌ای و نه مجسمه ساز حرفه‌ای هستم؛ من با عکس و تصویر زندگی می‌کنم. قبل از هر چیز باید یاد بگیریم امروز را زندگی کنیم و در انتظار فردا نمانیم.»

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.