رئیس آموزش و پرورش استثنایی:

زبان اشاره، ارتباطات را تسهیل می‌کند

حسینی گفت: زبان اشاره ارتباطات را تسهیل می‌کند، ابتدایی‌ترین راه ارتباط، زبان حرکت بوده است که امروز به زبان اشاره موسوم است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست خبری مجازی به مناسبت گرامیداشت «هفته جهانی ناشنوایان و نهم مهر روز جهانی ناشنوایان» اظهار کرد: معتقدیم جامعه جهانی باید به سمت جامعه دوستدار انسان حرکت کند زیرا این جامعه، جامعه‌ای دوستدار کودک، کتاب و انسان‌های با نیاز ویژه است.

او افزود: این هدف زمانی محقق می‌شود که جامعه فراگیر و بدون محدودیت شکل گیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه در تمام دوره‌ها آموزش و پرورش برای دانش آموزان دچار آسیب شنوایی را داریم، بیان کرد: بسیاری از مردم نمی‌دانند که حداقل ۲-۳ دوره بیشتر از آموزش و پرورش عادی تعلیم و تربیت این گروه را بر عهده داشتیم.

حسینی ادامه داد: در مدارس عادی دوره پیش دبستانی اختیاری است، اما در آموزش و پرورش استثنایی این دوره اجباری است.

 تاکید بر آموزش زبان اشاره به سبک ایرانی

رئیس آموزش و پرورش استثنایی گفت: پیش دبستان ما برای زیر ۴ سال ارائه می‌شود، اکنون ۴۴۲ نوآموز در این دوره داریم. مداخلات چند حسی را در این دوره اعمال می‌کنیم همچنین دوره پیش دبستانی یک و دو هم داریم.

او ادامه داد: در دوره پیش دبستانی و ابتدایی ابتدا شناسایی به موقع شکل می‌گیرد و یکی از اهداف شناسایی، جا گیری مناسب دانش آموزان است.

حسینی با تاکید به اینکه زبان اشاره ارتباطات را تسهیل می‌کند، گفت: ابتدایی‌ترین راه ارتباط، زبان حرکت بوده است که امروز به زبان اشاره موسوم است.  یکی از اقداماتی که به آن معتقدیم باید انجام شود و امروز به وفاق رسیدیم آموزش زبان اشاره به سبک ایرانی است.

او ادامه داد: دردوره کرونا هم آموزش و پرورش ساکت نبود و همانطور که کادر درمانی و بهداشتی فعالیت داشتند، ما نیز آموزش برای کادر درمانی که در مواجهه با بیماران کرونایی ناشنوا بودند را در دستور کار داشتیم.

رئیس آموزش و پرورش اشتثنایی گفت: بسیار تلاش کردیم که خواسته درست ناشنوایان را در عصر کرونا و مدرسه تلویزیونی محقق کنیم. امروزه در تمام آموزش‌های تلویزیونی زبان اشاره به کار گرفته شده است و معلمانی هم برای آموزش اشاره داریم.

راه اندازی پایگاه جامع تولید محتوا برای تمام گروه‌های هفت گانه 

حسینی با اشاره به اینکه برای تمام گروه‌های هفت گانه پایگاه جامع تولید محتوا راه اندازی شده است، اظهار کرد: این پایگاه جامع با ۴ هزار عنوان درس راه‌اندازی شده و تاکنون ۴۴۰ عنوان مطلب بارگذاری شده که ۸۰ عنوان مربوط به ناشنوایان است.

او به توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه هم اشاره کرد و گفت: در ۳۸ رشته فنی این فرصت فراهم شده است علاوه بر آن در حوزه مناسب سازی و تولید محتوای ویژه ناشنوایان، ۱۲۲ کتاب دوره‌های مختلف تحصیلی را متناسب سازی کرده ایم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش با اشاره به خدمات حمایتی ویژه دانش آموزان استثنائی ادامه داد: سال گذشته ۳۲ هزار خدمت در ۱۶ عنوان ارائه شد، همچنین کمک هزینه سمعک تاکنون ۴ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده است. کمک هزینه تعمیر قطعات دستگاه کاشت حلزون برای هر دانش‌ آموز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

او ادامه داد: در سال جدید کمک هزینه جراحی کاشت حلزون که ۱۹۴ مورد بوده است،  تمام هزینه این خدمات را از ۴ به ۷ میلیارد تومان افزایش دادیم.

حسینی همچنین از جذب ۵۰۰ نیروی طرحی توانبخشی طی امسال خبر داد و گفت: آموزش توانمندسازی برای مربیان و آموزش تکنیک‌های مداخله به موقع به ویژه برای کودکان زیر ۲ سال، به طور جدی در دستور کار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار