طرز تهیه نان گاتا گردویی خوشمزه و مقوی

در این مطلب قصد داریم روش تهیه نان گاتا گردویی را به شما عزیزان آموزش دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، غذا‌ها و نان‌های ارمنی همیشه می‌توانند با طعم متفاوت خود، شما را غافلگیر کنند و در لیست علاقه‌مندی‌های هرکسی قرار بگیرند. نان گاتا از آن دسته نان‌های سنتی ارمنی‌ست که تنها یک‌بار امتحان آن کافی‌ست تا به دوست‌دار همیشگیش شوید.

این نان باوجود انرژی بالا می‌تواند در میان وعده‌های کاری، درسی و خانوادگی شما مورد استفاده قرار بگیرد. این نان ریشه‌ای قدیمی در خانواده‌های ارمنی دارد و افراد برای تهیه آن، دستور‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. در این دستور سعی شده علاوه بر آسان بودن، سلامت شما هم در نظر گرفته شود. اما فراموش نکنید که شما می‌توانید مغزی این نان را پر و پیمان‌تر در نظر بگیرید.

مواد لازم برای تهیه نان گاتا
آرد ۵۰۰ گرم
شیر ۲۲۰ گرم
عسل ۸۰ گرم
پودر مخمر هفت گرم
نمک ۱۰ گرم
کره  دو قاشق غذاخوری
تخم مرغ یک عدد
وانیل یک قاشق غذاخوری

مواد لازم برای فیلینگ
کره چهار قاشق غذاخوری
شکر یک دوم پیمانه
آرد یک دوم پیمانه
گردو یک سوم پیمانه
نمک به مقدار لازم

مواد لازم برای رو مال

کره چهار قاشق غذاخوری
شکر یک دوم پیمانه
آرد یک دوم پیمانه
گردو یک سوم پیمانه
نمک به مقدار لازم


بیشتر بخوانید:

طرز تهیه نان گاتا

یک چهارم فنجان از شیر را تا دمای ۱۰۰ الی ۱۱۰ درجه سانتی گراد گرم کنید، مراقب باشید که خیلی داغ نباشد (ولرم باشد کافی است). یک قاشق غذاخوری عسل یا شکر را با شیر مخلوط کرده و مخمر را داخل آن بریزید. بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بگذرد تا مخمر شما فعال شود.

نمک، آرد و شکر (یا عسل) را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید و هم بزنید تا یکدست شود. در مرکز مواد خشک یک حفره ایجاد کنید و مخمر فعال شده، به همراه تخم مرغ و نیمی از شیر باقی‌مانده را داخل مواد بریزید. به مدت یک دقیقه به آرامی هم بزنید تا مایع توسط آرد جذب نشود و گوله نشوند. کره ذوب شده و نیمه آخر شیر راه به آن اضافه کنید تا خمیر کمی چسبناک شود. ۱۰ دقیقه روی آن را بپوشانید و کنار بگذارید تا استراحت کند.

خمیر را مجدد به سطح کار برگردانید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ورز دهید تا نرم و منسجم شود. در صورت لزوم چند قطره شیر دیگر یا چند قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید. خمیر را به‌صورت یک توپ دربیاورید، سپس آن را داخل یک کاسه روغنی قرار دهید، خمیر را بچرخانید تا همه بخش‌های آن را با روغن بپوشانید. روی کاسه را حوله‌ای تمیز بپوشانید و در یک مکان گرم بگذارید تا دو برابر شود. این کار در حدود ۱ ساعت زمان نیاز دارد.

در یک کاسه شکر، آرد، گردو و نمک را مخلوط کنید. کره را برای استفاده در این مرحله ذوب کرده و به آرامی آن را به همراه عصاره وانیل به مواد خشک اضافه کنید. به‌خوبی مخلوط کنید تا ماده‌ای منسجم به‌دست بیاید. حالا آن را کنار بگذارید تا استراحت کند.

حالا خمیرتان را چک کنید، اگر به اندازه کافی پف کرده بود، وقت آن است که مواد داخلی را به آن بیفزایید، به این ترتیب که: کل خمیر نان گاتا را به چهار چانه تقسیم کرده و کمی ورز دهید، سپس هر کدام را به کمک وردنه کمی صاف کنید، مراقب باشید که خمیر نباید خیلی نازک شد، در حد رفع ناهمواری آن کافی‌ست.

در ادامه مواد مغزی خمیر را که در مرحله چهار آماده کردید، وسط خمیر بگذارید، گوشه‌های خمیر را جمع کنید تا حالتی بقچه‌ای بگیرد و مواد کاملا بین آن بماند. یکبار دیگر به آرامی روی آن‌ها را وردنه بزنید تا کاملا بسته شود.

رو خمیر را با چنگال یا قالب‌هایی که دوست دارید، طرح بزنید، دوباره آن را کنار بگذارید تا حدود نیم‌ساعت استراحت کند.

در همین زمان فر را روشن و دمای آن را روی ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا فضای فر گرم شود.

سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر نان را داخل آن بچینید، مواد رو مال را با برس روی گاتا بکشید و آن را به فر منتقل کنید. برای پخت نان گاتا ۳۰ دقیقه زمان لازم است که این عدد در گاز‌های مختلف متغییر است.

پس از آن که نان‌ها طلایی شدند، آن‌ها را از فر خارج کرده و اجازه دهید سرد شوند.

چند نکته

در صورتی‌که به گردو حساسیت دارید، می‌توانید آن را از این دستور حذف کنید.
نان گاتا را می‌توان با مغز‌های دیگری هم آماده کرد.
برای خوش عطر شدن نان، می‌توانید از مقدار بسیار کمی دارچین در مغزی آن استفاده کنید.
می‌توانید به جای ۸۰ گرم عسل از ۵۰ گرم شکر استفاده کنید.

منبع: کتاب کاله

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار