مدیر گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مطرح کرد:

رشد بیماری‌های قلبی و عروقی به دلیل تغییر سبک زندگی مردم

مدیر گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی نسبت به سال‌های گذشته در کشور و به تبع آن در چهارمحال و بختیاری افزایش داشته است که به دلیل تغییر در سبک زندگی مردم است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، پورحیدر عضو هیأت علمی و مدیر گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: بیماری‌های قلبی و عروقی نسبت به سال‌های گذشته در کشور و به تبع آن در چهارمحال و بختیاری افزایش داشته است و این به دلیل تغییر الگوی زندگی مردم است.

او افزود: ازجمله تغییرات الگوی زندگی مردم، استفاده از غذا‌های آماده، استرس، کم تحرکی و استعمال سیگار و دخانیات است.

پورحیدر اضافه کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر متوسط سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش پیدا کرده است و شاهد بروز این بیماری‌ها در افراد با سنین پایین هستیم.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: امروزه با پیشرفت علم و اقدامات درمانی به موقع که در این حوزه صورت گرفته است، میزان مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی کاهش یافته است و هر فردی که با علائم این بیماری‌ها مراجعه کند سریعاً تحت درمان‌های مربوطه و مورد نیاز قرار می‌گیرد.

پورحیدر با اشاره به اینکه با وجود همه این‌ها همچنان بیماری‌های قلبی و عروقی بالاترین میزان مرگ و میر افراد را به خود اختصاص داده است گفت: هم اکنون در میزان شیوع، الگوی ابتلا در استان چهارمحال و بختیاری از متوسط کشوری تبعیت می‌کند و اختلاف چندانی در این زمینه با کشور نداریم.

او با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا از دو جنبه بر بیماری‌های قلبی و عروقی اثرگذار بوده افزود: این امکان وجود دارد که بیماری کرونا قلب را مستقیما درگیر کند وحتی باعث سکته قلبی شود، از طرف دیگر خطر بیماری کرونا در افرادی که بیماری زمینه‌ای قلبی دارند بیشتر است.

پورحیدر اضافه کرد: برخی از بیماران قلبی از ترس ابتلا به بیماری کرونا به پزشک مراجعه نمی‌کنند وحتی مواردی مشاهده شده است که فرد سکته کرده است و قلبش دچار آسیب فراوان شده، اما مراجعه نکرده است و منجر به از دست رفتن زمان طلایی برای نجات عضله قلب شده است.

او به بیماران قلبی و عروقی و دیگر افراد جامعه توصیه کرد: زندگی سالم داشته باشند، رژیم غذایی مناسبی در پیش بگیرند، ورزش کرده و استعمال دخانیات را ترک کنند.

پورحیدر ادامه داد: افرادی که زمینه ارثی ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی دارند باید بیش از دیگران مراقب سبک زندگی و تغذیه خود باشند.

او در پایان تأکید کرد: در شرایط کنونی در کنار اهمیتی که برای بیماری کرونا قایل هستیم از خطر بیماری‌های قلبی عروقی غافل نشویم.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.