آیا ویتامین دی ۳ از کرونا پیشگیری می‌کند؟

پزشک عمومی مهاباد گفت: ویتامین دی ۳ می‌تواند به تخفیف علائم بیماری کرونا و بهبودی سریع در روند بیماری موثر باشد.

فاروق کریمی پزشک عمومی مهاباد با اعلام اینکه وضعیت کمبود ویتامین دی ۳ بدن می‌تواند در شدت ابتلا به ویروس کرونا شدیدا موثر باشد،در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،اظهار کرد: ویتامین دی ۳ که ویتامین محلولی در چربی است، نقش اساسی در تقویت واکنش‌های ایمنی بدن دارد و از آنجا که در حال حاضر مواد غذایی مورد استفاده توسط انسان‌ها از ویتامین دی کافی برخوردار نیست و افراد برای تامین ویتامین دی ۳ بدن،نیاز به اشعه ماوراء بنفش خورشید دارند،از سوی دیگر می توانند با استفاده از مکمل‌های غذایی نیز سطح ویتامین دی بدن را افزایش دهند.

کریمی افزود: ویتامین دی ۳ در جریان خون به گردش درمی‌آید تا به جذب کلسیم و فسفری که در منابع غذایی هضم شده درون بدن وجود دارد،کمک کند.

این پزشک عمومی با اعلام اینکه ویتامین دی ۳ به غیراز تنظیم میزان کلسیم و فسفر خون، مزایای دیگری نیز در حفظ سلامت کلی بدن دارد، اضافه کرد: ویتامین دی در عملکرد صحیح سیستم ایمنی شراکت دارد و در فرآیند تقسیم سلولی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. همچنین حفاظت از استخوان و دندان‌ها را بر عهده می‌گیرد. ویتامین دی برای رشد کودکان مفید است و در شکل‌گیری استخوان‌ها و همچنین سیستم ایمنی تأثیرگذار است.

او با اشاره  به عوارض کمبود ویتامین دی ۳،تصریح کرد: بارزترین نشانه‌های کمبود ویتامین دی،احساس ناراحتی در استخوان‌ها و ضعف ماهیچه است. عوارض کمبود ویتامین دی در کودکان به شکل آسم و تنگی نفس و در افراد پیر به شکل کم شدن عملکرد شناختی خود را بروز می‌دهد.

ویتامین دی ۳ در چه مواد غذایی وجود دارد؟

کریمی اذعان کرد: ویتامین دی ۳ از منابع حیوانی تأمین می‌شود، پس انتظار نداشته باشید که بتوان با استفاده میوه و سبزیجات کمبود این ویتامین را تامین کنید. تخم مرغ، شیر،جگر گوسفند، ماهی‌هایی مانند سالمون،ساردین و شاه ماهی از منابع اصلی ویتامین دی ۳ هستند.گفته می‌شود غذا و میوه‌هایی که در معرض نور آفتاب خشک می‌شوند هم مفید هستند، ولی تأثیر آن‌ها کاملاً اثبات نشده است.

این پزشک عمومی شهرستان مهاباد با بیان اینکه ویتامین دی ۳ بر روی بهبود مبتلایان به کرونا ویروس که در بخش آی سی یو بستری می‌شوند، موثر است،یادآور شد: ویتامین دی ۳ بطور کلی برای جمعیت ایران به ویژه در فصل پاییز و زمستان که بیشتر از طریق پوست قابل جذب است توصیه می‌شود و در این دوران که شیوع بیماری ویروس کرونا زیاد است،مصرف یک قرص ویتامین دی ۵۰ هزار واحد به صورت هفتگی به مدت ۸ هفته توصیه می‌شود.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۲۳:۳۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
مصرف نادرست ویتامین D3، بدلیل محلول نبودن آن در آب عوارض خطرناکی دارد. اگر بدون آزمایش و تجویز دکتر مصرف می شود در ماه اول هفته ای یک عدد و در ماههای بعدی ماهانه یک عدد مصرف شود بیشتر از این میزان خطرناک بوده و باید با تجویز دکتر و آزمایش سطح ویتامین D3 مصرف گردد.
Iran (Islamic Republic of)
سپیده
۱۵:۴۴ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
بله صحیح میفرمایید ولی در صورت توجه به جمله ی پایانی نوشته شده برای بیماران مبتلا به کرونا در بخش ای سی یو ، نه برای افراد سالم. سپاس از توجه شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
نظر پزشک عمووووووووووووووووووووووومی؟
Iran (Islamic Republic of)
سپیده
۱۵:۴۲ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
بله نظر پزشک عمومی. چون من با تجویز داروهای ایشون بهبودی رو تا حدودی به دست آوردم. البته متخصص داخلی هم هستند ولی گفتن پزشک عمومی بنویسید در خبر.