آغاز فاز هفتم پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه با مشارکت جوامع محلی

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: همزمان با آغاز سال زراعی جدید، عملیات اجرایی فاز هفتم پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه با مشارکت جوامع محلی شروع شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،  بیتا احمدیان مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : فاز هفتم پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه در راستای اجرای تفاهم نامه فی مابین سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سازمان‌های جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و شرقی در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ آغاز به کار کرد.

احمدیان تصریح کرد: این پروژه دراستان آذربایجان غربی درفازهفتم در ۴ شهرستان ارومیه، نقده، مهاباد و میاندوآب در ۱۷ روستای جدید و ۲۳ روستا مربوط به فاز‌های قبل در قالب عقد قرارداد با ۲۳ شرکت فنی و مهندسی کشاورزی عملیاتی می‌گردد.

او خاطر نشان کرد: پروژه مذکور با هدف مدیریت مصرف بهینه آب کشاورزی و نهاده‌های شیمیایی (کود و سم) از طریق اجرای فنون و تکنیک‌های فنی و با مشارکت جوامع محلی در سطح حوضه آبریز ارومیه اجرا خواهد شد.

مدیر هماهنگی ترویج جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: این طرح در ۶ فاز از سال ۹۳ لغایت ۹۹ اجرا شده وهمزمان با آغاز سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ نیز فاز ۷ اجرای این طرح شروع شد. طی این ۶ فاز در مجموع در سطح بیش از ۲۲۷۶ هکتار از مزارع و باغات ۹۵ روستای استان، ۱۵۸۲ بهره بردار آموزش‌های ترویجی لازم را فرا گرفتند.

احمدیان اضافه کرد: در این راستا با ۵۵ شرکت خدمات مشاوره‌ای فنی مهندسی قرارداد منعقد و اعضای آنان نیز آموزش‌های لازم را در این زمینه کسب کردند.

مدیر هماهنگی ترویج جهادکشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: در این طرح بیش از ۶۵۰ مورد کارگاه آموزشی با مشارکت بیش از ده هزار بهره بردار در موضوعات مختلف کشاورزی و ۴۰ نمایشگاه انتقال تجارب در روستا‌های محل اجرا پروژه برگزارشده است.

بر اساس تفاهم نامه فیمابین سازمان محیط زیست کشور و سازمان جهادکشاورزی با تامین منابع مالی از سوی دفتر حفاظت از تالاب‌های ایران با مشارکت برنامه عمران سازمان ملل متحد و دولت ژاپن از سال ۱۳۹۳ آغاز و تاکنون در حال اجرا است.

صرفه جویی در مصرف آب در سطح مزارع در حدود ۳۵ درصد و کاهش مصرف مواد شیمیایی اعم ازکود و سموم شیمیایی به میزان ۴۰ درصد و همچنین مدیریت پسماند‌ها و ضایعات کشاورزی وجلوگیری از ۳۰ درصد تبخیر از اهداف اجرایی این طرح است.

انتهای پیام/ن م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.