بازارچه صنایع دستی ماهشهر به زودی افتتاح می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری ماهشهر گفت: به زودی با همکاری شهرداری بندر ماهشهر بازارچه صنایع دستی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سارا عبادی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری ماهشهر گفت: اولین و تنها پایگاه منظر فرهنگی تاریخی، پژوهشی و فرهنگی به دلیل اهمیت و غنای فرهنگی که در شهرستان در حوزه‌های تاریخی فرهنگی دارد و از آنجا که از قدیمی‌ترین استقرارگا‌های باستانی حوزه خلیج فارس در جنوب شرق ماهشهر به شمار می‌رود، با پیگیری مسئولان  اختصاص داده شد.

او  با اشاره به بازارچه صنایع دستی افزود: تحقیق و پژوهش در حوزه‌های تاریخی فرهنگی و طبیعی از وظایف اصلی این پایگاه پژوهشی بوده و این پایگاه در حوزه آداب و رسوم و فرهنگ هنر و معماری به صورت تخصصی فعالیت می‌کند و همچنین مطالعاتی در چهار حوزه باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، معماری و جغرافیای طبیعی برای اولین بار در خوزستان به طور کامل و همزمان در ماهشهر انجام شد.

عبادی با اشاره به اینکه این مطالعات به صورت میدانی و پژوهشی انجام شده است بیان کرد: ۴۸ پژوهشگر و کارشناس و هیئت علمی چندین دانشگاه از استان‌های مختلف کشور برای این مطالعات به مدت ۶ ماه حضور پیدا کردند و در حوزه این مطالعات ۳۰ اثر باستانی، ۴۰ اثر ناملموس، ۳۰ اثر منقول، ۱۲ اثر طبیعی شناسایی شده که ۲۴ اثر تاریخی، صنعتی و طبیعی ثبت ملی شده و ۵۴ پرونده ناملموس تدوین و جهت ثبت آماده شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری ماهشهر تصریح کرد: اقداماتی در سه بخش برنامه‌ریزی شده که بخش اول شناسایی، بررسی و انجام مطالعات، بخش دوم ثبت آثار تاریخی و طبیعی و بخش سوم گمانه‌زنی، کاوش و مرمت بوده است و همچنین چهار جلد کتاب از مطالعات انجام شده در حوزه باستان‌شناسی، معماری، مردم‌شناسی و جغرافیای طبیعی از شهرستان بندرماهشهر در حال تدوین است که به زودی چاپ خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در بخش گردشگری نیز مطالعات دریایی و ساحلی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و معاونت گردشگری برنامه‌ریزی و مطالعات اولیه جهت احداث ژئو پارک طبیعی در شهرستان بندرماهشهر انجام شده است؛ این پارک با توجه به وجود خوریات و سواحل پتانسیلی برای جذب گردشگر در منطقه به شمار می‌رود.

او گفت: برای احداث ساختمان موزه و خانه صنایع دستی تفاهم‌نامه‌ای با همکاری اداره مسکن و شهرسازی منعقد شده که طی این تفاهم نامه ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع زمین جهت احداث این ساختمان واگذار شده و از منابع به کمک صنایع پتروشیمی ساخته می‌شود و ۶ دوره آموزشی صنایع دستی در اداره زندان شهر‌های ماهشهر، بندر امام و چمران نیز برای توانمندسازی زندانیان برگزار شده و همچنین در ابتدای سال ۹۹ در چهار رشته دوره‌های مجازی آموزش صنایع دستی و در حوزه گردشگری دوره‌های مجازی با همکاری اداره کل در حال برگزاری است.

او اظهار داشت: ما برای احداث کارگاه جاجیم‌بافی و تخصیص اعتبار به این نوع کارگاه پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم؛ همچنین پیگیر هستیم تا موزه نفت را در پارک ساحلی مجیدیه با همکاری شهرداری و شورای بندر ماهشهر احداث کنیم.

انتهای پیام/م

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.