یزد شهری با قابلیت تبدیل شدن به شهر ترمیمی

دادستان یزد گفت: یزد قابلیت بسیاری برای تبدیل شدن به شهر ترمیمی و اجرای عدالت ترمیمی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، دادستان یزد در جلسه عمومی شورای شهر یزد گفت: شهر یزد قابلیت‌های بسیاری برای تبدیل شدن به شهر ترمیمی دارد و باید ساختار‌های محله‌ای در این زمینه تقویت و از ظرفیت‌های موجود استفاده مناسب شود.

او با اشاره به سیاست دستگاه قضایی در زمینه کاهش مراجعات مردمی به مراجع قضایی افزود: فرآیند‌های رسمی برای حل منازعات مردمی در دادگاه مناسب نبوده و گاهی سبب افزایش منازعات می‌شود.

حدادزاده ادامه داد: فرهنگ بومی و ایرانی و اسلامی شهر یزد ظرفیت لازم برای اجرای عدالت ترمیمی را دارد و نظام قضایی نیز تا جایی که حقوق بزه دیدگان رعایت شود از تشکیل شورای راهبردی برای دست یابی به شهر ترمیمی حمایت می‌کند.

دادستان یزد اظهار داشت در حال حاضر نیز از ظرفیت‌های ممکن در این زمینه استفاده می‌شود و در مورد محله صدرآباد و مسئله دامپروری‌ها تلاش شد تا مسئله باکمترین تبعات حل شود. همچنین درباره مسئله اتباع بیگانه باید در نظر داشت که نمی‌توان حقوق ۱۲۰ هزار تبعه خارجی ساکن یزد را نادیده گرفت و با توسل به زور و خشونت آنان را وادار به مهاجرت کرد.

محمد فرجی‌ها مدیر گروه حقوق کیفری و جرم شناسی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس تهران نیز اظهار داشت: یزد شهری است که قابلیت تبدیل شدن به شهر ترمیمی را دارد و در هر گوشه و کنار شهر المانی از صلح و گذشت به چشم می‌خورد.

او با اشاره به این مطلب که ایده شهر ترمیمی بر پایه مشارکت مردمی قرار دارد و ساز و کار‌های تامین نظم و امنیت در خود مردم نهفته است، افزود: با فعال کردن محلات و ساختار‌های محلی مانند دفاتر تسهیل گری و شورا یاری‌ها می‌توان به تحقق شهر ترمیمی کمک کرد.

فرجی‌ها ادامه داد: همچنین لازم است تلاش در جهت تحقق دادگاه ترمیمی، وکالت ترمیمی، مدرسه ترمیمی، محله ترمیمی، شهرداری ترمیمی و حتی نهاد‌های مذهبی ترمیمی انجام شود و چنین کارگروه‌هایی نقش نهاد‌های مشارکتی را ایفا کنند.

آموزش و پرورش مهمترین نهاد نقش آفرین در شهر ترمیمی

غلامعلی سفید، رئیس  شورای اسلامی شهر یزد گفت: نهاد آموزش و پرورش مهمترین نهاد نقش آفرین در تحقق شهر ترمیمی است و چنانچه دانش آموزان از کودکی مهارت حل مسئله را بیاموزند، این فرهنگ در جامعه نهادینه شده و بسیاری از معضلات جامعه نیز حل می شود.

عزیزی شهردار یزد نیز با اشاره به شهر لون بلژیک به عنوان نمونه بارز شهر ترمیمی افزود: با بستن پیمان خواهر خواندگی با این شهر می‌توان از تجربیات ارزنده این شهر در زمینه تحقق شهر ترمیمی استفاده کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.