تولید ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن بذر گندم در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تولید ۱۷ هزار و ۵۰۰ بذر گندم در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازلرستان، اسفندیار حسنی‌مقدم در جلسه کمیته فنی بذر خطاب به معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر زراعت، کارشناسان فنی و ناظر و مدیران عامل شرکت‌های خرید بذر، اظهار کرد: به شکلی برنامه ریزی کنند که هر سال نسبت به سال قبل پیشرفتی در حوزه بذر به لحاظ کیفیت و کمیت حاصل شود.

او آخرین آمار بذر گندم و جو اصلاح شده استان را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن شامل ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن بذر گندم دیم و ۵۰۰۰ تن بذر آبی گندم و همچنین ۲۲۵۰ تن بذر جو شامل ۸۵۰ تن بذر آبی و ۱۴۰۰ تن بذر آبی جو اعلام کرد و افزود: طی برنامه‌ریزی انجام شده خرید ۲۷ هزار تومان بذر گندم و بالای ۴۰۰۰ تن بذر جو پیش بینی شده بود که تقریباً ٧٠ درصد خرید بذر گندم و جو محقق شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: انتظار این است که بر مبنای برنامه‌ریزی انجام شده امور انجام شود قطعاً در تأمین بذر مناطق گرم و بذر ارقام آبی مشکلی وجود ندارد، اما برای تامین بذر ارقام دیم منطقه سرد از قبیل آذر ۲، باران هشترود و ... ممکن است کمبود داشته باشیم لذاضروری است معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر زراعت، همکاران بخش بذر و مدیران عامل شرکت‌های خرید بذر در مناطق سرد پیگیر باشند این کمبود را از استان‌هایی که مازاد بذر گواهی شده دارند تهیه کنند و در صورت نبود بذر از بذور خود مصرفی استفاده کنیم که زمین‌های دیم منطقه سرد استان بدون بذر کنند.

حسنی‌مقدم کلیه شرکت‌های خریدار بذر را مکلف کرد با کشاورزان تسویه حساب نموده و طلب آنان را پرداخت کنند.

او اضافه کرد: در ابتدا بذور سنواتی را در برنامه کشت قرار داده و سپس از بذور سال جاری استفاده شود در مناطق سرد اراضی دیم را در شرایط آبیاری تکمیلی کشت نمایید و همچنین تعهدات سطح زیرکشت تحقق پیدا کند.

حسنی مقدم بیان کرد: هیچ شرکتی بدون تأییدیه موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال حق ندارد هسته را در اختیار کشاورزان قرار دهد و در صورت عدم رعایت این موارد با نظر کمیته فنی بذر اقدام به ابطال مجوز شرکت‌های متخلف شده و شرکتی که به تعهدات عمل کند جایگزین می‌شود.

انتهای پیام/ب

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.