واکسینه ۳۰ هزار راس دام سنگین در دلفان

مدیر دامپزشکی دلفان گفت: ۳۰ هزار راس دام سنگین در این شهرستان علیه بیماری واگیر تب برفکی واکسینه شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازلرستان،علی کریمی پور اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری تب برفکی در مناطقی از کشور، اداره کل دامپزشکی لرستان خرید واکسن برای جمعیت دام سنگین (گاو و گوساله) شهرستان دلفان را در دستور کار قرار داد.

او اظهار داشت: باتوجه به خسارات اقتصادی جبران ناپذیر شیوع تب برفکی برای دامداران، جلوگیری از نقل و انتقال دام همزمان با اجرای طرح‌های واکسیناسیون و ضدعفونی دامدارای تاثیر بسزایی در پیشگیری از این بیماری دارد.

کریمی پور تصریح کرد: تزریق واکسن تب برفکی برای دام‌های سنگین ۲ نوبت در سال و برای دام‌های سبک یک نوبت ضروری است که از دامداران انتظار می‌رود با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه فاصله گذاری اجتماعی با نیرو‌های دامپزشکی همکاری کنند.

او تاکید کرد: کارشناسان شبکه دامپزشکی دلفان آماده ارائه آموزش‌های لازم به دامپروران شهرستان هستند و مشاوره‌های رایگان در این اداره انجام می‌شود.

بی‌حالی، ریزش بزاق دهان، لنگش و وجود زخم‌های تاول‌دار در داخل دهان، شکاف بین سم و تب از علامت‌های بیماری تب برفکی است که این عوامل سبب کاهش شدید تولید شیر و سایر تولیدات دامی، لاغری دام و سقط در آن‌ها می‌شود.

چهار میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دامی در استان وجود دارد و ۵۲۰ واحد صنعتی پروار بندی بره و گوساله با ظرفیت هر دوره ۱۵۰ هزار راس در این راستا فعالیت دارند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار