یک کارشناس مذهبی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اربعین فقط مختص امام حسین (ع) است/ شاخصه‌های شیعه از نگاه امام حسن عسکری (ع)

حجت الاسلام و المسلمین امیرحسین عطاری درباره ویژگی‌های شیعه و اهمیت اربعین حسینی سخن گفت.

حجت الاسلام و المسلمین امیر حسین عطاری، کارشناس و پژوهشگر دینی درباره شاخصه‌های ویژه شیعه به خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اصل مبانی شیعه، تولی به اولیای دین و ائمه اطهار است. همانطور که در روایت معتبری درباره اهمیت ولایت اهل بیت آمده است که «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلى‏ خَمْسٍ‏: عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْوِلَایَةِ» یعنی اسلام بر پنج چیز استوار و بنا شده است. «نماز، زکات، حج، روزه و ولایت» و خداوند مهربان به اندازه‌ای که به ولایت توصیه کرده به هیچ چیز دیگری توصیه نکرده است، این روایت نشان دهنده این است که حقیقت مکتب تشیع بر  ولایت و اطاعت محض از ائمه معصومین، استوار است.

وی درباره ولایت اهل بیت(ع) ادامه داد: ظهور این مکتب در احیای ذکر و ابراز مراتب مودت به خاندان رسالت تحقق پیدا می‌کند. در مکتب تشیع، حریم و حقوق مقام ولایت کاملا مورد توجه است و هیچ فرد دیگری حق ورود به حرم و حریم الهی را ندارد. مهم‌ترین مسئله‌ای که در مسئله ولایت اهل بیت دیده می‌شود، مسئله قیام سیدالشهدا علیه السلام و شهادت آن حضرت است که در فرهنگ تشیع به عنوان حیاتی‌ترین شاخصه حق و باطل برای انسان  قرار می گیرد و این واقعه با ویژگی‌های خودش یک حادثه استثنایی در طول تاریخ بشریت محسوب می‌شود.

این کارشناس مذهبی درباره خاص بودن اربعین گفت: مسئله اربعین حضرت سیدالشهدا منحصر به یک فرد و یک عالم عادی نیست. اربعین مختص شیعه است که در هیچ مکتبی و ملتی نظیر و مشابهی برای آن پیدا نمی‌شود و از اختصاصات فرهنگ تشیع به شمار می آید.

وی در خصوص اهمیت اربعین حسینی گفت: ما حتی برای آقا امام رضا(ع) که در کشورمان هستند اربعین و چهلم نمی‌گیریم. زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین و اقامه مجلس عزا مختص زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام است. در کتاب «اقبال» سید بن طاووس به استناد از ابی جعفر طوسی به نقل از امام حسن عسکری روایت شده که آن حضرت فرموده است: «نشانه مومن پنج چیز است و اگر آن پنج ویژگی را داشته باشد معلوم می‌شود که مومن واقعی است». 

حجت الاسلام و المسلمین عطاری تشریح کرد: اول؛ نماز ۵۱ رکعت که شامل نماز‌های نافله و واجب می‌شود؛ دوم؛ زیارت اربعین حضرت سیدالشهداء (ع) که اگر کسی تا به حال زیارت اربعین نرفته است، ان شاء الله قسمتش شود و سوم؛ انگشتر در دست راست کردن؛ چهارم پیشانی بر خاک گذاردن و پنجم هم بلند گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم». 

این کارشناس مذهبی در پایان تاکید کرد: متاسفانه امسال با وجود ویروس منحوس کرونا از زیارت اربعین محروم شدیم. امیدواریم این محرومیت نه از روی عذاب  بلکه از روی حکمت الهی و جهت ارتقای شیعیان باشد  و  سال آینده، باشکوه‌تر از سال‌های قبل این حماسه رابه پا داریم و بتوانیم مرکز حق تشیع را در تمام جهان بفهمانیم و مقدمات ظهور حضرت حجت را فراهم کنیم.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۲:۴۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
السلام علیک یا ابا عبد الله
گرچه دوریم ولی قلبمان پیش شماس
آخرین اخبار