در گفت‌وگوی ویژه خبری؛

امامیان: بیش از ۴۰ میلیون کاربر رسانه داریم/ ایفای نقش مشابه تلویزیون توسط رسانه‌های جدید در کشور

الزامات توسعه فضای مجازی در دوران کرونا امشب ۱۶ مهرماه در گفت‌وگوی ویژه خبری تشریح شد.

به گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید صادق امامیان رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر امشب شانزدهم مهرماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی الزامات توسعه فضای مجازی در دوران کرونا پرداخت.

امامیان با اشاره به اینکه بیشتر رسانه‌ها کاربر محور هستند، گفت: بیش از ۴۰ میلیون در کشور کاربر رسانه داریم لذا استفاده از رسانه‌های صوتی و تصویری در کشور ما بالاست، استفاده از رسانه ملی هم به مراتب در ایام کرونا رشد پیدا کرده است.

او با بیان اینکه یک زمانی مردم تنها از تلویزیون در منازلشان استفاده می‌کردند و نهایتا تحت تاثیر تلویزیون قرار می‌گرفتند، ادامه داد: در کشور ما صدا و سیما به صورت سنتی بالای ۹۹ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خود قرار داده است، با ظهور و با گسترش اینترنت مردم از رسانه‌های جدیدی که سرویس‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند استفاده می‌کنند لذا عملاً نقش‌هایی شبیه به نقش شبکه تلویزیونی به خود گرفته اند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با اشاره به اینکه رسانه‌ها تعداد بسیار بالایی از مردم را به خود درگیر کرده است، گفت: پلتفرم‌های جهانی بالای دو میلیارد نفر را به خود اختصاص داده‌است، به طوری که آن‌ها به اطلاعات نصف جمعیت فعال دنیا دسترسی دارند، لذا این رسانه‌ها مبتنی بر الگوریتم کار می‌کنند.

او اظهار کرد: به مرور زمان ذهن شما و بنده را با پیشنهاداتی که می‌دهند می‌توانند شکل دهند، لذا این رسانه‌ها خیلی مهم می‌شود به قدری مهم می‌شوند که رئیس جمهور آمریکا که به شدت مسئله حکمرانی نوین برایش مهم است متوجه می‌شود که گسترش رسانه تیک تاک در جامعه آمریکا به بالای ۱۰۰ میلیون نفر یک تهدید امنیت ملی است، مشکل آن‌ها این است که این رسانه چرا آمریکایی نیست و چرا این رسانه اطلاعات آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند و اینکه چرا این رسانه اطلاعات را در اختیار آمریکا قرار نمی‌دهد.

امامیان افزود: رسانه‌های نوین به قدری مهم می‌شوند که به جنگ دو ابرقدرت جدید مبدل می‌شوند، رسانه امنیت را تضمین می‌کند و اطلاعات افراد را در اختیار نهاد‌های با دقت بسیار بالا قرار می‌دهد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با بیان اینکه داشتن رسانه بومی جزء ابعاد جدید حکمرانی ملی قرار می‌گیرد، گفت: در این صحنه دولت‌ها تا حد یک درگیری جدی سیاسی و اقتصادی ورود پیدا می‌کنند، اتفاقی را که در آمریکا شاهد بودیم، از این به بعد بیشتر هم شاهد خواهیم بود، رسانه یک امر فرهنگی صرفاً محدود نیست.

او با اشاره به اینکه ما واحد نظارت داریم و لذا کار را شروع کرده‌ایم، گفت:  رسانه‌هایی که بالای ۳۰ هزار محتوا  دارند مجوز گرفته اند، آنها یک انباره بالایی از فیلم، سریال و اپیزود دارند که خیلی از آنها خارجی هستند.

 امامیان با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته هم رسانه ها شروع به پالایش جدی تر کرده اند به طوری که محتواها قابل دفاع  هستند  گفت:  محتواهایی که قابل دفاع نبودند در انباره رسانه ها شروع به اصلاح کرده اند اما الان همه به شرایط نرمال رسیدند و برای انبار ه هایشان هم به استانداردهای مورد نظر رسیدند ، سند شبکه ملی اطلاعات اخیرا  به تصویب رسیده است، همه رسانه های صوتی و تصویری حرفه‌ای باید ظرف چهار سال  که طول اجرای سند است ، حداقل  ۴۰ درصد محتواهایشان باید ایرانی باشد ،این قاعده در اتحادیه اروپا برای رسانه ها ۳۰ درصد است .

او با اشاره به اینکه وقتی  فیلم های غربی را دانلود می‌کنند، بسیاری از محتواها در تضاد فرهنگی با ما قرار دارند،  افزود: باید حجم محتوای مناسب حوزه خودمان را بالا ببریم، این مسئله کار سلبی است ، ما در مکانیزم هایی که قابل حل نباشد  اقداماتی را انجام داده ایم، بر روی وبسایت ما واحد انتقال نظرات مردمی وجود دارد و هر کسی که شکایتی دارد، ما ظرف یک روز تا یک هفته اقدام به  رسیدگی و اصلاح می‌کنیم لذا  رسانه‌ها به شدت محتوا هایشان را پالایش و اصلاح می‌کنند.

امامیان خاطرنشان کرد: رسانه‌های مبتنی بر ویدئو، سهامدار بزرگ در فرهنگ سازی اجتماعی محسوب می شوند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر گفت: رسانه های تصویر محور اجتماعی، سلاطین اطلاعات در جهان محسوب می شوند،  لذا رسانه های مجازی صوت و تصویر محور با جمعیت کاربر بیش از دو میلیارد نفر در جهان امروزه به عنوان پایگاه قوی و پر قدرت اطلاعات از سراسر دنیا محسوب می شوند که طبق قانون مصوب سال ۲۰۱۸ اروپا که البته هفته پیش لازم الاجرا شد، این رسانه ها باید نزد سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر هر کشور به ثبت برسند.

او با بیان اینکه ما با رسانه های جدید مجبوریم با روش جدید  برخورد کنیم اظهار کرد:  محتوا بخشی از رسانه است، رسانه ابعاد  اقتصادی، مالکیت فکری  حقوق کاربران و  کیفیت را نیز  دارد ،محتوا جز اجزای اصلی رسانه است ، مسئولیت نظارت بر محتوا بر عهده ساترا است. مدل ساترا برای کار محتوا؛  مدلی چند مرحله‌ای است، در مواردی که موضوع قابل حل نباشد ساترا ورود پیدا می‌کند.

امامیان تصریح کرد: متأسفانه مشکلات محتوایی حل نخواهد شد زیرا در فضای مجازی و رسانه های جمعی مجازی فیلم ها و سریال هایی وجود دارد که با فرهنگ ایرانی ما مغایرت دارد اما با چسباندن زیرنویس نامتعارف بر روی آنها در فکر و ذهن مردم غالب می شود اما با این حال مردم می توانند شکایات خود از این نوع محتواها را اعلام  کنند. 

او گفت: در حال حاضر هیچ مجموعه غیرمجاز و غیرقانونی جهت ارائه محتوا و فیلم و سریال در کشور فعال نیست. البته ممکن است برخی با تغییر آدرس وبگاه خود برای مدتی کوتاه فعالیت غیرمجاز داشته باشند اما در میان مدت و بلندمدت امکان فعالیت آنها وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار