مشاور عالی فرمانده کل سپاه:

چابهار باید به پایتخت اقتصاد دریامحور کشور تبدیل شود

سردار قاسمی گفت: چابهار با توجه به موقعیت مناسب و خارج از آبهای حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز و متصل به آبهای آزاد اقیانوس هند باید به پایتخت دریامحور کشور تبدیل شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، سردار پاسدار رستم قاسمی مشاور عالی فرمانده کل سپاه در همایش نقش توسعه مکران در پیشرفت کشور گفت: توانمندی‌های جمهوری اسلامی در سالهای پس از انقلاب خیلی زیاد بوده و توانسته بخوبی از مشکلات عبور کند.

او  بیان کرد: جنگ اقتصادی در کشور جمعیت زیادی را تحت تاثیر قرار داده و با ابزارهایی که دشمنان در دست دارند مشکلاتی برای قشرهای مختلف و کسب و کارها ایجاد کرده اند.

او  گفت: ظرفیتهای دریا در سواحل با توجه به موقعیت منطقه بی نظیر است و توجه به زیرساخت های حمل ونقل دریایی می تواند موجب توسعه کشور شود.

مشاور عالی و اقتصادی فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: شیرین سازی آب دریا هزینه های زیادی دارد به همین دلیل استفاده مناسب از آن صورت نگرفته است باید به سمت تهیه ارزان آب و شیرین سازی برویم و در این زمینه از چابهار بیشتر استفاده کنیم.

نگاه غیرسیاسی به اقتصاد راهگشای کشور است

سردار قاسمی بیان کرد: نگاه غیرسیاسی به اقتصاد می تواند راهگشای مشکلات کشور باشد.

او تصریح کرد: سیاست باید از اقتصاد جدا باشد و باید مجموعه اجرایی غیرسیاسی تشکیل و فعالیت کنند.

مشاور عالی و اقتصادی فرمانده کل سپاه با اشاره به مشکلات پیش آمده برای فرودگاه چابهار تاکید کرد: باید این فرودگاه ساخته شود تا بتوان از مزایای آن در جابجایی کالا و مسافر بخوبی استفاده کرد.

او  ادامه داد: در عسلویه فرودگاه نظامی را تجربه کرده بودیم که در نهایت فرودگاه جدیدی ساخته شد که خیلی برای توسعه آن موثر واقع شد.

سواحل مکران پایتخت دریایی ایران نیازمند آماده سازی زیرساخت هاست

مدیرعامل منطقه آزادچابهار نیز اظهار داشت: سند توسعه سواحل مکران امید آفرین است زیرا برون‌زایی و درون‌زایی توسعه در بخش های مختلف را مورد توجه قرار داده است، این منطقه خیلی می تواند برای کشور سودمند باشد.

عبدالرحیم کردی افزود: سواحل مکران به تعبیر مقام معظم رهبری گنج پنهان است و با ظرفیتها و توانمندی‌های فراوان یک منبع و ظرفیت ملی و بین المللی محسوب می شود.

او ادامه داد: منطقه آزاد و ظرفیت های چابهار محور طرح توسعه محور شرق است و در توسعه کریدور شمال به جنوب نقش موثری دارد.

رئیس هیات مدیره منطقه آزادچابهار تصریح کرد: در سالهای اخیر تدوین و تصویب سند مسوولیت اجتماعی بر پایه بهداشت، آموزش، سلامت و توانمندی‌های جوامع محلی را انجام خواهیم داد.

کردی بیان کرد: چابهار ظرفیت بزرگ منطقه ای برای ایران اسلامی است و توجه به این منطقه موجب توسعه روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی می شود.

او گفت: چابهار باید مورد توجه و نگاه مسوولان کلان کشوری باشد تا در توسعه آن تسریع شود.

سواحل مکران نیازمند تسریع در آماده سازی زیرساخت ها است

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار ویژه چابهار نیز اظهار داشت: با عنایت رهبر معظم انقلاب تخصیص اعتبارات لازم برای تسریع در ساخت راه آهن انجام شده است و باید به موازات آن، فرودگاه چابهار، بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی و طرحهای جاده ای و بزرگراه و اعتبارات موردنیاز آنها مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رحمدل بامری افزود: فرودگاه چابهار نقش مهمی در رونق ترانزیت کالا و جابجایی کالا و مسافر دارد که باید هر چه سریعتر تکمیل و راه اندازی شود.

خلیل درخشان یکی از معتمدان و فعالان اقتصادی و کشاورزی چابهار خواستار رفع موانع توسعه سواحل مکران شد و خاطرنشان کرد: مهمترین نیاز این منطقه با وجود آبهای بیکران دریا و سدهای زیردان و پیشین در بالادست، «آب» است و مردم از سالهای دور تاکنون چشم انتظار آب آشامیدنی سالم و بهداشتی هستند.

او گفت: بکارگیری مدیران تنگ نظر و بدون تخصص لازم در این منطقه از موانع توسعه است که باید در این مورد تجدید نظر شود.

پیشرفت سیستان وبلوچستان در گرو تعریف بندرچابهار به عنوان مسیر عبور کالا و مسافر است

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان نیز اظهار داشت: اگر سالانه هزاران تردد در جاده های استان صورت گیرد شاهد امنیت پایدار خواهیم بود و این می تواند نقش مهمی در توسعه داشته باشد.

بهروز آقایی افزود: وجود معادن فراوان در استان و استانهای همجوار می تواند بندر چابهار را به هاب ترانزیتی مواد معدنی تبدیل کند.

او  بر تسریع در تکمیل راه آهن، مراحل بعدی بندرشهیدبهشتی، زیرساخت ها و پسکرانه ها تاکید کرد.

دادکریم باشنده، عبدالوهاب ایران نژاد، مسلم بشکار، عبدالکریم رئیسی، فرامرز مبارکی، حبیب پیری و عبدالرحمن پارسا از فعالان اجتماعی و اقتصادی نیز بر توجه به ظرفیت های بومی، اشتغالزایی محلی، افزایش صید با قلاب، راه اندازی خط پروازی برای صادرات ماهی به کشورهای دنیا، آموزش نیروی انسانی برای شغل های مختلف، توسعه کشاورزی، انتقال آب دریا برای استفاده شرب و کشاورزی، توجه به حوزه دانشگاه ها و تربیت نیروی انسانی مجرب تاکید کردند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار