آیین گشایش بیست و چهارمین یادروز حافظ

مراسم بیست و چهارمین یادروز حافظ از امروز شنبه ۱۹ مهرماه آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، برنامه‌های بیست و چهارمین یادروز حافظ از بعد از ظهر امروز شنبه ۱۹ مهرماه با گشایش مراسم  بزرگداشت حافظ آغاز شد و تا ۲۳ مهرماه ادامه خواهد داشت.

مراسم افتتاحیه امسال به علت شیوع کرونا به صورت زنده از صدا و سیمای مرکز فارس پخش شد.

آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در این مراسم ضمن گرامیداشت بیستم مهرماه یاد روز حافظ شیرازی اظهار کرد: روزگار ما به حافظ به عنوان یک هنرمندی که عمق نگاهش تفسیر بسیار پویا و دل انگیزی از جهان را به ما تقدیم می‌کند نیاز دارد و جهان معاصر نیازمند حافظ است.

سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم گفت: بیماری کرونا در سراسر کشور و جهان باعث شد که آیین گشایش یادروز حافظ از قاب تلویزیون برگزار شود.

او ادامه داد: برنامه های یادروز حافظ امسال با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و هنری و استانداری به شکلی مجازی برگزار می شود که با نشست های علمی و ادبی پذیرای علاقه‌مندان به حافظ هستیم.

سهرابی تصریح کرد: وقتی عنصر زمان را برای گفتن جستجو می‌کنیم در سال‌های خاص به دنبال مطالبی می‌گردیم تا حالمان خوب‌تر شود و روح مان در نورانیتی متعالی غرق شود و آنگاه می‌توانیم فراموش کنیم غم روزگاران را، اما با جدیت می‌توان گفت هرچه بگردیم چیزی در خور‌تر از ادبیات در و دنیای زیبای آن نخواهیم یافت تا تسلی دل سودایی ما باشد.

او افزود: در گوشه گوشه ادبیات، جریان‌های عمیق ادبی و به دنبال آن نام آورانی از گذشته تاریخی ما را به خیال انگیزی‌های ناب و جذاب خواهد بود در نهایت همه راه‌ها منتج به یک نتیجه هستند و آن انسانیت و انسان کامل بودن است.

سهرابی گفت: با تحقیقات و پژوهش‌هایی که انجام شده می‌توان حافظ را به عنوان ادیبی دانست که عنصار دانایی و خیال انگیزی ادبی را آنچنان به اوج رسانیده که می‌تواند حس خوبی، شادی و شادکامی را القا کند این نوع آگاهی تا به امروز برای همه ما ثابت شده است و نشان آن کتاب‌های حافظی است که در کنار قرآن و در منازل ما مردمان ایران زمین به ویژه فارس است.

او ادامه داد: از ارتباط‌های خیال انگیز مردم عادی تا محققان و پژوهشگرانی که از گذشته دور تا به امروز در پژوهش‌های حافظانه شریک بوده اند، همه و همه به این امر واقف هستند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تصریح کرد: دل نگرانی‌های مردم از بیماری و شرایط سخت این روز‌ها طاقت فرسا بوده و دلگیری به همراه خواهد داشت به یقین نشاط اجتماعی در مسیر گذران مشکلات برای مردم حرف اول را می‌زند.

سهرابی با بیان اینکه بهترین نسخه برای آرامش مردم در این زمان ادبیات است، افزود: در خاستگاه ادبیات ایران حافظ یکی از تاثیرگذارترین است که متجلی‌تر از دیگر بزرگان برای همه دوران‌ها کلماتی دارد که در عنصر زمان و مکان نمی‌گنجد و تا به امروز همیشه در زندگی ما مردم این کلمات جاری و نورانی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار