۱۲۷ بیمار مبتلا به مالاریا در سراوان شناسایی شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ۱۲۷ بیمار مالاریا امسال در سراوان شناسایی شدند که ۴۷ درصد آنها اتباع بیگانه بودند.

دکتر محمد هاشمی شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،   اظهارداشت: نقش اتباع بیگانه و ترددهای غیرقانونی اتباع پاکستانی یکی از مهمترین عوامل انتقال این بیماری به کشور است.

او  ادامه داد: با توجه به اینکه بیماری مالاریا یک بیماری استراتژیک محسوب می‌شود باید در جهت کاهش موارد بروز، هرچه بیشتر تلاش شود که البته این مهم در سیستان و بلوچستان به خوبی صورت گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیماریابی خانه به خانه، تشدید بیماریابی، عملیات لاروکشی، سمپاشی کانون‌های آلوده و استفاده از پشه بند آغشته به حشره کش را از مهمترین برنامه‌های پیشگیری از مالاریا در سراوان عنوان کرد.

مالاریا مهمترین بیماری انگلی و یکی از مسائل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بویژه کشورهای گرمسیری دنیاست.بیماری مالاریا با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نیز نامیده می‌شود.

این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.

اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ و میر قابل توجه است.انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است.

کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگی‌های تب متناوب است که ایتالیایی‌ها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می دانستند. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.