رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی:

"تله جمعیتی" فقر و خطرات اجتماعی را به دنبال دارد

نورشاهی گفت: تله‌های جمعیتی، بحران‌هایی نظیر فقر و خطرات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نسرین نورشاهی، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در اولین کنفرانس مجازی آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران گفت: پس از شیوع کرونا، ۲ میلیون نفر از بازار کار خارج شده و ۷۹ درصد خانوارهای کارگری زیر خط فقر رفته اند؛ این مسائل تله‌های جمعیتی نام دارد که بحران‌هایی نظیر فقر و خطرات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

او ادامه داد: بحران‌های افسردگی، ناامیدی و فرسایش اعتماد اجتماعی، بحران هایی است که ناشی از تله های جمعیتی فقر است. در چنین شرایطی دانشگاه و جامعه علمی کشور در مظان اتهام قرار می‌گیرند که امداد علمی این نهاد کجاست و ارزش های نهادی دانشگاه و آموزش عالی چه زمان بروئز پیدا می‌کند؟.

نورشاهی گفت: دانشگاهیان با ورود به بحران های اجتماعی می توانند مشروعیت خودشان را بار دیگر تائید کنند. مهر تائید بر مشروعیت دانشگاه با ورود به این مسائل خورده می شود.

۱۰ فرصت پاسخگویی اجتماعی دانشگاه ها در شرایط شیوع کرونا

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: فضای مجازی و آینده آموزش عالی ۱۰ فرصت برای ما دارد که به گونه ای ارزشمند پاسخ می‌دهد. این ۱۰ فرصت شامل افزایش سطح شفافیت و گزارش دهی، احیای آموزش عالی غیررسمی دانشگاه ها، دانشجو محور شدن آموزش عالی، حمایت از زنان دارای مسئولیت های خانوادگی و مراقبت از فرزند، تعاملات اجتماعی دانشگاه ها با هم و یا جامعه، تقویت حوزه عمومی علم، کمک به تبدیل محیط مجازی از محیط سرگرمی به محیط جدی تر علمی، انتقال از پایتخت محوری دانشگاه به همه گستره سرزمینی، مسئله ترویج علم و دانشگاه سبز در خدمت توسعه پایدار، است.

نورشاهی گفت: فضای مجازی علاوه بر فرصت های ایجاد شده مشکلاتی را هم برای جوانان به وجود آورده است. دانشگاه برای انجام پژوهش و آموزش، مکانی مناسب است تا به فواید آموزش مجازی بپردازد.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: کرونا شرایطی را فراهم کرده که علم به خانه و  خانواده راه پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار